Auteurs Anne Fleur Sanders en Anya van de Wetering introduceren ons in de wereld van algen en wieren. Zeewier heeft veel troeven in huis. Door alle vezels, vitaminen, mineralen en antioxidanten die het bevat, is het erg gezond. En omdat er voor de teelt van zeewier geen landbouwgrond nodig is, is het ook nog eens een enorm duurzaam ingrediënt met veel toekomstpotentieel als alternatieve eiwitbron. Maar wat moet je ermee? Wij zetten drie soorten zeewier op een rij, telkens met een fris recept erbij.

Waar te vinden?

Gedroogd of gepekeld zeewier vind je in elke natuurvoedingswinkel. Vers zeewier kun je kopen bij de visboer (al dan niet op bestelling) of via webshops. Een voorbeeld van een webshop waar je vers zeewier kunt bestellen is die van de Belgische chef Donald Deschagt.

lehomardetlamoule.be/webshop

Zeesla

Zeesla is een groenwier dat groeit over de hele wereld. Het komt ook aan de Nederlandse en Belgische kust veel voor.

© .

Smaak: mild, verfijnd, zilt, fris, kruidig en knapperig.

Gebruik: rauw het lekkerst, in salades of als origineel bijgerecht met wat citroensap of rijstazijn. Gedroogde vlokken geven een gerecht een zilt accent.

Spirulina

Spirulina is eigenlijk geen zeewier, maar een microalg. De structuur van deze blauwgroene alg ziet eruit als een spiraaltje, vandaar zijn naam. Spirulina is een natuurlijke multivitaminepil, vol vitaminen A, B1, B2, B6, C, E en K, essentiële vetzuren en antioxidanten.

Spirulina © .

Smaak: nootachtig, ei, zee, heftige smaak (en geur).

Gebruik: verkrijgbaar als blauwgroen poeder. Voeg het toe aan eiergerechten, smoothies of hartige taart. Begin met een beetje, want spirulina kan erg overheersen. Gebruik niet meer dan 5 g per dag.

Dulse

De bladeren van verse dulse met hun prachtig dieprode, bruinpaarse kleur voelen leerachtig en stevig aan. Vooral in Schotland, Ierland, Frankrijk, IJsland en Canada staat dit veelzijdige roodwier vaak op het menu. Europese dulse is ook vers verkrijgbaar.

Dulse © .

Smaak: umami, vol, zilt, nootachtig, vlezig, beetje zoet.

Gebruik: dulse kun je gedroogd eten als snack bij een biertje of in vlokken over salades en groenten strooien. Wanneer je het wier kort in wat olie bakt, krijgt het een extra volle smaak die doet denken aan knapperig spek en geroosterde walnoten. Verslavend lekker!

Waarop moet je letten?

  • Waarschijnlijk moet je even wennen aan de smaak en het mondgevoel van zeewier. Begin met kleine hoeveelheden en proef bewust. Toegankelijk zeewier: zeesla en -spaghetti.
  • Het klinkt verleidelijk om zelf zeewier te gaan verzamelen, maar doe dit echt alleen onder begeleiding van een professional of maak een georganiseerde zeewierwandeling. Je weet immers nooit zeker of wier verontreinigd is, al dagen geleden is aangespoeld of waar het vandaan komt.
  • Zeewier is gezond, maar je hebt er maar weinig van nodig Eet met mate: 5-10 gram gedroogd of 40-100 gram vers zeewier per dag zijn wegens de zware metalen en jodium die ze kunnen bevatten voldoende.
Proef de zee, Anne Fleur Sanders & Anya van de Wetering, uitgeverij Terra.