Voldoende vis in gezonde oceanen: dat is de opzet van de Bewuste Visweek-campagne die van dinsdag 25 september tot maandag 1 oktober gevoerd wordt. Initiatiefnemers zijn natuurorganisatie WWF en onafhankelijke keurmerken ASC en MSC. Hun boodschap? Hoe meer seizoensgebonden je vis koopt, hoe beter voor de smaak van het product én hoe groter de garantie dat vissoorten niet bedreigd worden.

Dat idee moet je Jan Kegels van foodtruckbedrijf Jean Sur Mer alvast niet uitleggen. Al tien jaar lang ijvert de Antwerpenaar met zijn duurzame viscatering voor een bewuste consumptie van de fauna uit onze Noordzee. 'Ik ben al sportvisser van toen ik nog heel klein was', vertelt Kegels. 'Ik heb altijd de intentie gehad om de mensen verschillende dingen uit de Noordzee te laten proeven. Dat is met Jean Sur Mer een beetje uit de hand gelopen.' (lacht)

Van festivals tot huwelijksfeesten: Kegels en zijn team voorzien elke gelegenheid van originele visgerechtjes. 'We proberen daarom zoveel mogelijk mensen te bereiken met lekkere vis en schelpdieren uit de Noordzee. Een foodtruck is daarbij de ideale manier.'

Sushi van Noordzeevis

Daarbij werkt Kegels met vissoorten die niet standaard op de kaart in een restaurant staan of in de winkelrekken liggen. 'Denk daarbij aan rode poon, pieterman, blauwe makreel, hondshaai, ... Vis van bij ons. We werken daarom met leveranciers die ons kraakverse vis leveren, recht van de veilingen in België en Nederland.'

© Jean Sur Mer

Kegels' favoriete vis? 'Rode poon en pieterman, door de structuur van het vlees. Er zit weinig graat aan, waardoor je een hoog rendement hebt. Daarnaast lenen de vissen zich voor verschillende bereidingen. Ze zijn niet enkel lekker in de oven of pan, maar ook perfect om sashimi of sushi van te maken. Het is mij een compleet raadsel waarom mensen nog altijd zo vaak werken met tonijn, zalm of zwaardvis. Zelf zullen deze soorten nooit in onze bereidingen zitten.'

Duik zelf in de keuken met deze recepten van Jan Kegels:

- Hondshaai met champignons

- Pieterman met aardpeer

Eigen vis eerst

'Wij gebruiken bijvoorbeeld ook nooit kabeljauw. Deze soort was vroeger alom aanwezig in de zuidelijke delen van de Noordzee, maar is nu veel noordelijker getrokken door de opwarming van het water. Ondertussen wordt kabeljauw dus niet meer bij ons gevangen. De vis die je in de supermarkt vindt komt uit Noorwegen of IJsland. Ik wil niet zeggen dat dat slechte vis is, maar het wordt niet aan de kade gezet door Belgische vissers. En dat terwijl het toch geweldig zou zijn als we op termijn enkel vis kunnen eten die gevangen is door Belgische of Nederlandse vissers?'

Om in de toekomst nog duurzamer te werken, lanceert Kegels nu ook een groene verpakking voor de producten van Jean Sur Mer die in de supermarkten en groothandels verkocht worden. 'We willen pionier zijn op het vlak van duurzaamheid. Bij duurzame vis hoort een duurzame verpakking. We willen zo helpen om onze Noordzee en oceanen gezond te houden. Al onze diepvriesproducten gaan vanaf heden verpakt worden in een recycleerbare, ecologische verpakking.'