Eerste Bewuste Visweek moet consumenten helpen bij het kopen van duurzame vis
Consumenten moeten bij de aankoop van vis een bewuste keuze maken, een keuze voor vis afkomstig van een aantoonbaar duurzame visserij of een verantwoorde kweek. Dat is het uitgangspunt van de eerste “Bewuste Visweek” in België, die plaatsvindt van 7 tot en met 13 september.
WWF, de Marine Stewardship Council (MSC) en de Aquaculture Stewardship Council (ASC) hebben de tweede week van september uitgeroepen tot de “Bewuste Visweek”. In zes grote Belgische supermarkten, die samen ongeveer 60 pct van de markt vertegenwoordigen, worden consumenten aangespoord bij de aankoop van vis een bewuste keuze te maken.
Consument heeft macht
“De initiatiefnemers, deelnemende supermarkten, twee fastfoodketens en Belgische topchefs willen duidelijk maken dat de consument zélf kan bijdragen aan een gezonde zee door te kiezen voor vis met een keurmerk. De keurmerken geven de consument de garantie dat visbestanden goed worden beheerd en dat kwetsbare kustgebieden worden ontzien. Door vis met een keurmerk te kiezen worden vissers en kwekers beloond. Zo zorgen we er met elkaar voor dat we ook in de toekomst vis kunnen blijven eten”, zo klinkt het.
Het is volgens de initiatiefnemers cruciaal dat er gekozen wordt voor vis die duurzaam gevist of gekweekt is als we in de toekomst nog vis willen eten, gezien 90 pct van commerciële vispopulaties overbevist zijn of minstens onder zware druk staan. “Dat betekent dat vele soorten sterk teruglopen in aantal of zelfs met uitsterven bedreigd worden. En dat terwijl de consumptie van vissen en andere zeedieren meer en meer toeneemt in de wereld.
Oorzaken
Oorzaken zijn de overbevissing en vistechnieken die heel schadelijk zijn voor de wereld onder water.” De “Bewuste Visweek” moet zorgen voor een betere bekendheid van de keurmerken MSC en ASC en de betekenis ervan. Vis met het MSC-keurmerk is afkomstig uit een gezond visbestand dat goed wordt beheerd en waarbij de visserij de schade aan het ecosysteem en de natuurlijke leefomgeving van de vis beperkt.
Het in 2012 geïntroduceerde ASC-keurmerk staat voor een verantwoorde kweek. De vis is afkomstig uit kwekerijen die hun invloed op water, natuur en milieu beperken, goed zorgen voor medewerkers en rekening houden met de omwonenden. “Er is echter nog een lange weg te gaan omdat volgens een enquête uit 2013 maar 25 pct van de Belgische consumenten het MSC logo herkennen of weten waarvoor het staat. Voor ASC ligt deze score nog veel lager.”
Deelnemende partners
De deelnemende supermarkten zijn Albert Hein, Aldi, Carrefour, Delhaize, Lidl en Spar. Ook fastfoodketens McDonald’s en Quick doen mee aan het initiatief. Daarnaast zijn een reeks topchefs ambassadeurs van de campagne. Het gaat onder meer om Felix Alen (Hof te Rhode), Olivier de Vinck (Kommilfoo), Jérôme De Vriese (Hof ter Leie), Franck Fol (president Meesterkoks van België) en Arabelle Meirlean (Cuisine Intuitive).
Meer info op www.bewustevisweek.be.
(Belga/LP)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier