SN Brussels Airlines naar New York in nieuw uniform
Na tien jaar heeft een Belgische vliegtuigmaatschappij haar weg naar Amerika teruggevonden. Voor die gelegenheid kwam SN Brussels Airlines met nieuwe uniformen en een sprankelend interieur.
Aan de vooravond van hun allereerste vlucht naar New York, stelde vliegtuigmaatschappij SN Brussels Airlines en het Belgische modemerk Xandres de nieuwe uniformen van de stewards en stewardessen voor. De vuurrode jurkjes op de catwalk herinneren aan de vervlogen glamoureuze tijden in de geschiedenis van de luchtvaart. SN Brussels Airlines is met haar nieuwe in-flight products dan ook vastberaden om de dromerige en luxueuze sfeer, weer tot leven gebracht in de populaire serie Pan Am, opnieuw naar de lucht te brengen. Al doen ze dat met een hedendaagse en moderne twist. De eerste vlucht van SN Brussels Airlines vertrekt morgen voor vanuit Brussel naar New York. Een speciale gelegenheid, die blijkbaar om een aangepast, meer modieus uniform vroeg. Bernard Gustin, de CEO van de Belgische luchtvaartmaatschappij, legt uit dat SN tot nu toe enkel op bestemmingen in Europa en Afrika vloog. “Na tien jaar heeft een Belgische vliegtuigmaatschappij haar weg naar Amerika teruggevonden en dat schept hoge verwachtingen. SN Brussels Airlines wil de competitie dan ook verslaan met de beste producten en de beste service.”
Vuurrode jurkjes en blauwe maatpakken Als de laatste speechers het podium langs het trapje verlaten, is het startsein voor de modeshow gegeven. Tonen de modellen eerst nogal weinig vernieuwende blauwe outfits met rode accenten, dan kondigen de ophitsende deunen van het toepasselijke lied ‘And i’m feeling good’ een resem vuurrode uniformen aan. De jurkjes gecombineerd met opgeknoopte sjaaltjes, bijpassende canvas bags en rode trenchcoats roepen beelden op uit de populaire serie Pan Am.
Uniformontwikkelaar Marc Schoonjans haalde zijn inspiratie dan ook bij de stewarduniformen die gebruikelijk waren in de jaren vijftig en zestig. “Maar de tenues moesten tegelijkertijd eigentijds en modern zijn”, vult Schoonjans aan. “Met hun nieuwe outfits van Xandres zijn onze personeelsleden de perfecte ambassadeurs en ambassadrices van de Belgische mode.”
Isabelle Santens, hoofd van het Belgische modehuis Xandres, legt uit waarom volgens haar rood de beste keuze was voor het uniform. “De bedrijfskleuren van SN Brussels Airlines zijn wit, rood en blauw. Omdat SN gevraagd had om een meer trendy uniform te ontwerpen, kozen we voor rood. Een voordeel is dat de kleur zowel bij bruinharige als blonde dames past. Bovendien is rood een ‘evergreen’. Het is geen kleur die volgend seizoen op modegebied alweer uitgespeeld zal zijn.”
Ook de mannen zetten ietwat onwennig hun beste beentje voor op de catwalk. Bellerose, eveneens een oerbelgisch merk, was verantwoordelijk voor de pakken van de mannelijke collega’s. Het blauwe pak met rood-blauw gestreepte das heeft een elegante snit. “Het stewardteam moet de uniformen met trots kunnen dragen, terwijl ze plezier hebben in hun job”, meent Schoonjans. Bovendien werden alle tenues aangepast aan de wisselende weersomstandigheden die onvermijdelijk gepaard gaan met de job. Xandres gebruikte ademende en gemakkelijk te onderhouden stoffen. De outfits bestaan tenslotte uit verschillende laagjes. Naarmate de temperatuur daalt, kan het vliegtuigpersoneel simpelweg extra laagjes aantrekken. Zo zijn ze steeds bestand tegen de meest hete en barre temperatuurswisselingen op verschillende locaties.
Vanuit je luie vliegtuigstoel een film bekijken op het touch screen De meerwaarde van de vluchten naar New York zit echter niet alleen in de kledij van het personeel. De cabines kregen een sprankelend nieuw interieur aangemeten. Eric Kirgoat, de productontwikkelaar van SN, toont enthousiast de nieuwe stoelen uitgerust met allerlei technologische snufjes. “Revolutionair aan het nieuwe interieur is dat passagiers een keuze kunnen maken uit verschillende soorten comfort”, vertelt Kirgoat. En die keuze beperkt zich niet tot de gebruikelijke afweging tussen economy, business en first class. Een zakenman kan in businessclass kiezen voor een afzonderlijke stoel met een uitklapbare tafel, terwijl koppels of zakenpartners dan weer kunnen opteren voor de dubbele zetel. Die laatste is ideaal om rustige gesprekken te houden of te genieten van een film op het hypermoderne LCD-scherm.
“De televisieschermen kan je op dezelfde manier bedienen als een Ipad”, legt Kirgoat uit terwijl hij zijn vinger hevig heen en weer over het schuim wrijft. Toegegeven, de uitstekende HD-kwaliteit van de afgespeelde tekenfilm maakt indruk. Kirgoat voegt er nog aan toe dat geen plastieken film over het LCD-scherm geplaatst werd, zoals wel gebeurt bij andere vliegtuigmaatschappijen. “Zo geraken je ogen niet vermoeid, ook al ben je verplicht om tijdens een lange vlucht drie tot vier films te bekijken”.
Een eersteklasse ervaring in business
Wie weet dat SN Brussels Airlines niet minder dan dertig miljoen euro investeerde in haar vloot, mag zulke vernuftige nieuwigheden wel verwachten. Dat de vliegmaatschappij de prijzen van haar tickets niet doorrekende aan de klant, is dan wel weer verrassend te noemen.
“We hebben de cabines van onze vliegtuigen volledig gerenoveerd tot de toiletten toe. De vlucht die morgen naar New York vertrekt heeft al een volledig nieuw interieur. Tegen het einde van de week staan nog drie andere vliegtuigen klaar. Vervolgens zullen we onze vloot vliegtuig per vliegtuig verder aanpassen, totdat alle onze toestellen volledig vernieuwd zijn”, vertelt Kirgoat.
Het idee achter de vernieuwingen is dat SN haar passagiers een toegevoegde waarde wil bieden. “Een passagier in economy class krijgt een behandeling die je bij andere vliegtuigmaatschappijen slechts in economy plus zou verwachten. Onze klanten in business ervaren de luxe van eerste klasse.” Luxebehandeling of niet, één ding staat al vast: op de eerste vlucht van SN Brussels Airlines naar New York zullen de passagiers morgen hun hoofden omdraaien wanneer ze de stewards in hun nieuwe uniformen van Xandres zien passeren.(JK)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier