Babyfoto's van Hollywoodsterren gedaald in marktprijs

14/05/12 om 11:40 - Bijgewerkt om 11:40

Bron: Knack Weekend

Jessica Simpson verdiende slechts 800.000 dollar aan de foto's van haar pasgeboren dochter Maxwell Drew Johnson.

Babyfoto's van Hollywoodsterren gedaald in marktprijs

© Getty Images

De Amerikaanse zangeres en actrice Jessica Simpson verdiende slechts 800.000 dollar of 621.686 euro aan de foto's van haar pasgeboren dochter Maxwell Drew Johnson. Een peulschil in vergelijking met de miljoenen die andere Hollywoodsterren opstreken met de foto's van hun geliefde kinderen. Volgens Women's Wear Daily lokte de geboorte van Maxwell Drew Johnson geen opbodoorlog uit. Het Amerikaanse People Magazine bood mama Jessica een slordige 600.000 euro en daarmee was de kous af. Het voorval wekt de indruk dat baby Maxwell nu al niet erg goed in de markt ligt, maar niet is minder waar.

Geen markt meer voor babyfoto's van Hollywoodsterren

"Er bestaat gewoon geen markt meer voor de baby's van beroemdheden", vertelt journaliste Jo Piazza aan Fashionista. "Magazines realiseerden zich dat het niet rendeert om miljoenen dollars voor de babyfoto's van Hollywoodsterren te betalen. Simpson heeft het op zich redelijk goed gedaan, als je de huidige toestand op de babyfotomarkt in rekening neemt. 800.000 dollar is een hoge prijs op de huidige markt. Al is het weinig in vergelijking tot de strijd die de laatste jaren om de babyfoto's van Hollywoodsterren gevoerd werd. Zelfs Nicole Richie zou een miljoen dollar voor haar foto's gekregen hebben", aldus Piazza.

Om de eerste babyfoto's van bekende Hollywoodsterren te kunnen bemachtigen, spendeerde de Amerikaanse tabloidpers de laatste jaren inderdaad miljoenen euro's . De Amerikaanse acteur Matthew McConaughey verkocht de foto's van zijn pasgeboren zoon Levi voor drie miljoen dollar aan OK! Magazine. Jennifer Lopez en Marc Anthony zouden zes miljoen dollar opgestreken hebben voor de eerste foto's van hun tweeling. En zelfs dat is een peulschil in vergelijking met de 11 miljoen dollar die het Hollywoodkoppel Angelina Jolie en Brad Pitt verdienden met de babyfoto's van hun tweeling. Die dagen lijken nu dus voorbij.

De verkoop compenseert de kosten niet

"De verkoop van de magazines hebben die miljoenen euro's nooit kunnen compenseren", meent Piazza. "Daarom doen ze het niet meer. En natuurlijk is het ook de schuld van het internet. Iedereen ziet de foto's online", voegt de tabloidjournaliste er nog aan toe. Het muzikale krachtkoppel Beyoncé en Jay-Z plaatsten hun foto's gratis op het blogplatform Tumblr. Hoewel ze gemakkelijk miljoenen hadden kunnen verdienen aan de eerste foto's van Blue Ivy Carter, wogen privacyoverwegingen door in hun beslissing. De familiefoto's verschenen online vergezeld van een handgeschreven kaartje. Daarop stond te lezen: "We verwelkomen je om onze vreugde te delen. Dank u voor uw respect voor onze privacy gedurende de mooiste tijd in ons leven."

Maar ook Jay-Z en Beyonce zijn niet heiliger dan de paus. Naar verluidt diende het koppel vorige maand een aanvraag in bij het Amerikaanse 'Patent and Trademark Office'. Ze willen een patent op de naam van hun dochter die later zal dienen voor een collectie babywagens en andere accessoires. Hopelijk levert de babylijn een goed gespekte pamperrekening op, al zal de kleine Ivy het niet bepaald nodig hebben.(JK)

Onze partners