Tommy Hilfiger ontwerpt nu ook voor kinderen met fysieke beperking

23/02/16 om 19:27 - Bijgewerkt om 19:26

Tommy Hilfiger stapt mee in het Runway of Dreams project, waarvoor hij een modelijn met verstelbare kleding ontworpen heeft voor kinderen met een fysieke beperking.

Tommy Hilfiger ontwerpt nu ook voor kinderen met fysieke beperking

© Tommy Hilfiger for Runway of Dreams

Runway of Dreams werd in leven geroepen door Mindy Scheier die merkte dat haar zoon door zijn musculaire dystrofie niet de kleding kon aantrekken die zijn vriendjes op school droegen. Omdat ze haar zoon niet op nòg een beperking wilde wijzen besloot ze het heft in eigen handen te nemen. Scheier kon rekenen op haar achtergrond in de mode - ze ontwierp lange tijd kleding voor de in-house labels van Saks en Bloomingdale's - en ging aan de slag met jeansbroeken en sweatshirts die ze bij gewone kledingketens ging kopen.

Na heel wat marktonderzoek richtte ze in 2013 de organisatie Runway of Dreams op, waar toffe kinderkledij wordt verkocht die aangepast zijn naar de beperking van het kind, vaak met magneetstrips waardoor aan- en uitkleden makkelijker wordt. Er werd eveneens rekening gehouden met verstelbare taillebanden, broekspijpen en mouwen voor zij die verschillende ledematen hebben of een sterk verschil in spiermassa. Een verademing voor heel wat kinderen. Natuurlijk bestond er al kleding die in theorie aan de behoeften van deze kinderen voldeed, maar wie jong is wil een béétje meegaan met de trends. De veeleer medische kledij was niet jong en had bijvoorbeeld geen leuke tekeningen.

Scheiers volgende stap? Grote namen betrekken bij het project en mode-ontwerpers aanspreken in de hoop dat zij hun collecties ook willen aanpassen voor (kinderen) met een fysieke beperking. Tommy Hilfiger is zopas aan boord gestapt.

Het iconische label zal voor het eerst een verstelbare kinderdesignercollectie verkopen op de (helaas, enkel Amerikaanse) webshop, aan dezelfde prijzen als de andere kleding van Tommy. Het engagement van Hilfiger gaat zelf zover dat de werknemers van de online helpdesk door Scheier en haar team getraind zijn om gespecialiseerde vragen over de kleding te kunnen beantwoorden met kennis van zaken. Wie overigens denkt dat dit een eenmalige publiciteitsstunt van het Amerikaanse merk is: momenteel zitten er nog twee toekomstige Runway of Dreams collecties in de pijplijn bij Hilfiger.

Scheiers hoopt dat door de inzet van Tommy Hilfiger meer designers op de kar zullen springen en de organisatie zich uiteindelijk ook internationaal kan uitbreiden en er kleding voor volwassenen kan bijnemen. Grote dromen dus, voor Runway of Dreams. (KS)

Onze partners