Netwerk van vervalsers- waaronder werknemers van Hermès- opgerold

© reuters

In de hevig woelende strijd tegen namaak werd in Frankrijk een bende gespecialiseerd in het namaken van Hermès handtassen opgepakt. Onder hen ook enkele werknemers van het Franse modehuis.

Je bijt niet in de hand die je voedt, luidt het gezegde, maar daar heeft bij Hermès duidelijk nog niet iedereen van gehoord. Toen de Franse politie een bende vervalsers van Hermès tassen wist op te pakken, bleken er enkele Hermès werknemers onder de vervalsers te zitten.
Tijdens een politie-inval in Parijs werd een groot namaaknetwerk en enkele clandestiene workshops van valse Hermès handtassen ontmanteld. De inval kwam er na een jarenlange onderzoeksfase die gestart werd nadat men bij Hermès vermoedens begon te krijgen van een wel heel georganiseerde bende namakers die van binnenuit getipt en voorzien zouden worden. Voorlopig zijn twee Hermès medewerkers ontslagen, maar het Franse lederhuis gelooft dat er nog meer werknemers bij betrokken zijn.

6 miljard euro verloren inkomsten
De vervalsers, die namaakhandtassen verdeelden onder andere vervalsers in Europa, Amerika en Azië, zouden voor zo’n 18 miljoen euro aan winst gemaakt hebben aan die verkoop. Bij Hermès zijn ze alvast tevreden met de voorlopige vangst en het efficiënte politiewerk van de Parijse gendarmerie. “Hun daden zorgen er mee voor dat de fraude uiteindelijk zal stoppen”, klinkt het bij het lederwarenhuis. De namaakindustrie kost Frankrijk jaarlijks 6 miljard euro aan verloren inkomsten. Vooral Hermès gaat de laatste tijd het gevecht met vervalsers openlijk aan. CEO Patrick Thomas sprak al meermaals zijn ongenoegen uit over het enorme aantal namaakhandtassen die op het internet te vinden zijn, en houdt bepaalde zoekmachines en social media websites zoals facebook hiervoor verantwoordelijk. “Ongeveer 80% van de Hermès goederen die online te vinden zijn via zoekmachines of facebook zijn vals. Dat is een absolute schande!” brieste Thomas nog tegen WWD.

De onverzettelijke houding van Hermès tegen namaak legt het bedrijf alvast geen windeieren. Het Amerikaanse gerechtshof haalde onlangs nog 34 websites waarop namaakgoederen van Hermès te vinden zijn offline, en kende het bedrijf een schadevergoeding van 100 miljoen dollar toe. Niet dat Hermès die schadevergoeding ooit echt zal ontvangen, aangezien het moeilijk is om de echte verantwoordelijken voor de bewuste websites te strikken, maar dat schijnt er niet te toe doen voor de meeste bedrijven. Ze willen veelal gerechtigheid en een zuivering van hun naam.

Nieuwe strategieën ontwikkelenZo ook bij Deckers Outdoor Corp, het bedrijf achter de Ugg laarsjes dat zo’n 686 miljoen dollar aan schadevergoeding was beloofd na het opdoeken van meer dan 3000 Chinese websites vol namaak. In dezelfde maand wist ook Burberry het gelijk én een schadevergoeding van 100 miljoen dollar te behalen. Fraai; maar dat is wellicht allemaal geld dat de bedrijven nooit helemaal zullen zien.

Toch zijn ze bij de luxewarenhuizen niet ontevreden. “Hoe meer merken zich gerechtelijk verzetten tegen namaak, hoe meer het gerecht zich zal moeten aanpassen aan deze zaken en uiteindelijk zelfs nieuwe strategieën zal moeten ontwikkelen om deze misdaad tegen te gaan”, zegt Joseph Gioconda, de advocaat die de rechtszaken voor Hermès en Burberry won. “Deze verschillende zaken hebben het probleem van de namaakindustrie weer op de kaart gezet”, aldus Gioconda aan WWD. (wwd/KS)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content