Vier keer het klassieke bureau heruitgevonden.

CREATIEVE COWORKING

Wat ? De Plantage is een ‘coworking space’ waar jonge wolven een atelier delen.

Waar ? In een karaktervol pand vlak bij het Krugerplein in Borgerhout.

Pieter weet niet meer juist hoe hij bij het atelier terechtkwam : “We hebben lang gezocht, maar toen we het zagen, wisten we : dit is het !” In De Plantage deelt een zestal creatievelingen een werkruimte, onder wie architect/meubelmaker Pieter Van Doorn en textielontwerpster Hermine Van Dijck. Ze delen de huurprijs van 580 euro per maand.

De Plantage is ruim, heeft karakter en de dakramen zorgen voor veel licht. “Net alsof je buiten staat”, zegt Pieter. Vroeger was hier een opslagruimte van een beton- en metaalhandel. Tijdens de renovatie gebruikte Pieter vooral gerecycleerde materialen : “De glazen deuren in het midden van de ruimte vonden we via Facebook. Ze komen uit een oud flatgebouw. Het hout tegen de wanden is van oude kabelhaspels.” Oude materialen een nieuwe bestemming geven is een thema in het werk van Pieter, die ook de vloer van de afgedankte Antwerpse wielerpiste omtovert tot tafels.

Hermine had haar atelier vroeger in haar flat. “Mijn weefgetouw neemt wel wat plaats in en laat veel stof na, ik wilde het liever ergens anders kunnen achterlaten.” Zij is nu al drie jaar aan het werk in De Plantage. “Hier beweegt altijd wel iets, dat is inspirerend.”

www.de-plantage.be

RIJDEND BOSKANTOOR

Wat ? Een Duitse ambulancewagen omgebouwd tot kantoor.

Waar ? Overal in Belgische tuinen, bossen en velden.

Landschapsarchitect Toon Roosen kocht een oude ambulancewagen en richtte hem in als rijdend kantoor. “Ik vond deze Mercedes G-klasse bij het Duitse leger. Hij is van 1994, maar bolt nog perfect. Die motoren zijn gemaakt om tot één miljoen kilometer te kunnen rijden. Hij gaat gegarandeerd de rest van mijn leven nog mee.” In het begin stonden er enkel twee brancards en een zitbank in de wagen, maar intussen is hij uitgerust als een volwaardig bureau. Inclusief koffiemachine en printer. “Binnenkort komt er ook nog een koelkast. Mijn vader is handig en heeft me geholpen. Zo plaatsten we een zonnepaneel op het dak, voor de elektriciteitsvoorziening.”

“Ik ben een reiziger van nature, een avonturier. Binnen zitten is niets voor mij. Ik werkte tot voor kort bij een landschapsarchitectenbureau maar intussen ben ik zelfstandig aan de slag. Deze auto geeft mij vrijheid. Hier voel ik mij verbonden met de natuur. Ik ben beschermd tegen regen en wind, maar zit er toch pal in.”

Zo’n auto uit 1994, dat rijdt iets trager. Als we met drie in de wagen een helling van de Oudenaardse heuvels op tuffen, moet het groene beest al zijn pk’s inzetten. “Noem het slow travelling. Als ik op bezoek ga bij klanten om hun tuin te ontwerpen, blijf ik een hele dag staan. Dan parkeer ik met zicht op de tuin, soms zelfs op het terras. Van daaruit kan ik hun tuin in real life beleven. Hoe goed hoor je de buren ? Waar zit de zon ? Welke schaduw geven de bomen ? Waar ben je beschut? Ik trek het landschap als het ware naar binnen.” Meestal neemt Toon Roosen ook een plooifiets mee. “Dan trek ik eropuit in de omgeving, om te kijken wat er groeit, zodat ik daar in mijn ontwerp rekening mee kan houden.”

Hij paste de wagen aan zoals hij ook zijn tuinen tekent : met respect voor de omgeving. Zo ligt het bureaublad (een boomstam) op twee brancards. “Ik hou van de details in deze wagen, het ambulancegevoel mocht zeker niet verdwijnen.”

www.roosenlandscape.be

BUREAU ZONDER STOEL

Wat ? Een letterlijk flexibele werkplek. Onder de naam Hack lanceert het Zwitserse meubelbedrijf Vitra een in de hoogte verstelbaar bureaumeubel.

Waar ? Vitra test het meubel momenteel zelf uit in zijn kantoren in Diegem.

Jaarlijks worden de kantoren van de Vitrashowroom heringericht om eigen producten te testen. Dit jaar is dat de Hack, een bureau dat je in hoogte kunt veranderen, ontworpen door Konstantin Grcic. Je kunt er staand aan werken, erop zitten of het gebruiken als een klassiek bureau. In de showroom staat een vijftal exemplaren telkens op verschillende hoogten opgesteld. “Van die werkplekken kan iedereen gebruikmaken, zowel vaste medewerkers als verkopers die veelal op de baan zijn”, zegt Dieter Van Den Storm van Vitra. “Hierdoor krijgt Hack zijn bedoelde vorm : die van een flexplek.” Rechtopstaand werken wint aan populariteit. Lang zitten zou volgens sommige onderzoeken nefaste gevolgen hebben voor de gezondheid. “Maar het is niet de bedoeling dat je urenlang gaat rechtstaan, wij leggen de nadruk eerder op de afwisseling van werken.”

Hack is een atypisch Vitrabureau : het glanst niet. De ruwhouten afwerking oogt jong en speels. “De doelgroep is ook anders: we denken aan coworkingruimtes of jonge bedrijven met weinig plaats, waar kantoorruimtes ook dienen als vergaderzalen.”

www.vitra.com

PLEKJE VOOR DE PENDELAAR

Wat ? Wie zijn trein ongelukkigerwijs mist, heeft misschien geen weet van de werkplek die zich recht voor – of boven – zijn neus verschuilt. Het Brusselse bedrijf Regus verhuurt kantoorruimtes in treinstations.

Waar ? Intussen al in acht Belgische stations.

Ons land telt vandaag acht Regus Express Centers. Het bedrijf sloot in 2014 een overeenkomst met de NMBS om een netwerk van flexibele kantoren uit te bouwen aan de Belgische stations. “Coworking doe je hier vanaf 6 euro per uur, een dagkantoor huren vanaf 12 euro”, vertelt Valérie Ilegems van Regus. Er is gratis koffie en thee en professionele wifi, en er liggen een aantal dag- en weekbladen.

Als we binnenwandelen in de werkplek in Brussel-Zuid, is er slechts één persoon aan het werk. “De pieken zitten ’s morgens en ’s avonds. De meeste van onze klanten komen als ze bijvoorbeeld een overvolle trein willen vermijden, of als ze een dood moment tussen twee afspraken hebben.”

Bij stakingen van het treinverkeer opent Regus zijn werkplekken voor gestrande reizigers volgens het first come, first served-principe. Wie een geldig vervoersbewijs kan tonen, krijgt een rustige werkomgeving in ruil.

www.regus.be

Tekst Patricia Goijens, Veerle Helsen & Lore Kimps – Foto’s Fred Debrock & Wouter Struyf

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content