Getest: Zes flessen beaujolais

03/01/13 om 16:32 - Bijgewerkt om 16:32

Bron: Knack Weekend

Van de geproefde flessen hebben alleen de cru-wijnen Saint-Amour en Brouilly een tafelfunctie: ze kunnen passen bij wit vlees, charcuterie en kazen met zachte zuivel.

Beaujolais-Villages 2010 Zwakke kleur maar fijne neus van rood fruit met wat filterschade (karton). Normale, elegante, korte smaak. Tuinwijn voor de grote dorst.

Carrefour: 4,09 euro.

Saint-Amour 2011, Thorin Normale kleur. Fijne neus van rood fruit (kers). In de mond komt een smakelijke, goed gebonden, evenwichtige wijn.

Colruyt: 7,99 euro.

Beaujolais 2010 Zwakke kleur. Dunne neus van simpel rood fruit. Ook de smaak is dun, zuur, kort en eng. Geen gastronomische mogelijkheden.

Delhaize: 3,99 euro.

Beaujolais-Villages 2011, Les Sarmentelles Heel goede kleurconcentratie en typische neus van gisting onder koolzuur. Lichte, simpele smaak maar correct. Tuinwijn.

Colruyt: 3,97 euro.

Brouilly 2011 Heel goede kleurconcentratie. Stevige en tegelijk fijne fruitneus. Wijn met wat lengte, goede vulling en evenwicht. Goede wijn.

Delhaize: 5,29 euro.

Brouilly 2011, Chausseron Heel goed geconcentreerde kleur. Openplooiende neus maar ook met diepte. De smaak is stevig en met goed presente bitterheid. Niet voor bij kaas.

Carrefour: 8,59 euro.

Getest: Zes flessen beaujolais

Meer over beaujolais

Er zijn veel parallellen tussen beaujolais primeur of beaujolais tout court en 'gewone' champagne (de zogenaamde Brut sans année (Bsa). Beider succes is het product van marketing: beaujolais werd gepromoot op basis van zijn fruit en zijn geschiktheid als toogdrank, met verwijzing naar de Lyonese bouchons; champagne wordt steevast geassocieerd met prestigevolle feestjes "waarbij de dames mooier worden met het glas"! Deze promotiecampagnes werken via verborgen verleiders in op genetisch bepaalde attitudes: de mens is fruiteter van nature, hij houdt van gezelligheid aan de toog maar vindt/zoekt evengoed bevestiging in een prestigieuze ambiance.

Het focussen op die randelementen heeft echter meegebracht dat de genuttigde dranken zelf haast geen interessant smaakprofiel meer vertonen. Beaujolais primeur is oppervlakkig fruit en simpelheid, gedragen door een (soms toegevoegde) amylacetaat-ester met bananensmaak. Champagne is vaak alleen nog 'belletjesfrisheid', gedragen door parelend koolzuurgas, zoals bij frisdrank, en aangezoet met vele procenten suiker, eveneens zoals bij frisdrank.

Uiteraard bestaan er van beide dranktypes excellente versies. De kwaliteitsreferentie bij beaujolais primeur zijn de bekende cru's uit het gelijknamige gebied (Morgon, Chenas, Moulin à Vent enz.), die voldoende diepgang hebben om ze aan tafel te kunnen plaatsen. Champagne Bsa heeft als referentie de cuvées spéciales, die gemaakt zijn door het beste van de oogst en van de stille wijnen te selecteren en die voldoende 'wijnkwaliteiten' hebben om aan een elegante tafel te functioneren.

Maar meestal zijn beaujolais primeur en champagne Bsa typische knabbel- en babbeldranken voor recepties, waarbij de intrinsieke kwaliteit niet als belangrijk wordt ervaren. Het marketinggestuurde succes van beide types heeft wel voor veel navolgers buiten Frankrijk gezorgd: vino novello en spumante in Italië, Heurigen en sekt in Oostenrijk en Duitsland, en vooral de Spaanse cava, waarvan de spotgoedkope, smaakloze versie in het Vlaamse land een onbegrijpelijk succes boekt. (HvH)

Lees meer over:

Onze partners