Nathalie Le Blanc

‘Geld maakt niet gelukkig, maar het koopt je blijkbaar wel het onmogelijke’

Nathalie Le Blanc Journalist Knack Weekend

Drie dagen zat ik onlangs aan mijn smartphone gekluisterd, smullend van de pre-bruiloft van Anant ­Ambani en Radhika Merchant. Deze telgen uit twee van India’s rijkste families trouwen op 12 juli, maar 1200 genodigden vlogen met privéjets naar Jamnagar voor een pre-feest. Er was een dresscode van negen pagina’s, met als resultaat duizenden couture-outfits. De knopen van de verschillende outfits van de bruidegom waren bezet met diamanten, à rato van naar schatting dertigduizend dollar per knoop, en naast de sieraden van de dames uit de Ambani-familie leken de juwelen van de Hollywoodsterren tijdens de Oscaruitreiking uit een kermiskraam te komen.

De kans is groot dat u zich vaag iets herinnert van Rihanna, die zes miljoen dollar kreeg om op te treden op een feest waar ook Bill Gates en Mark Zuckerberg waren. Maar zij waren het minst spectaculaire deel van deze extravanganza. U en ik, wij herkenden de feestende miljardairs en Bollywoodsterren misschien niet, maar het feit dat steracteurs Shah Rukh, Salman én Aamir Khan samen op één podium stonden, is te vergelijken met George Clooney, Tom Cruise én Harry Styles die samen de polonaise dansen. Geld maakt niet gelukkig, maar het koopt je blijkbaar wel het onmogelijke. Voor de Ambani’s trok zelfs Mark ­– grijs T-shirt – Zuckerberg een met de hand geborduurd gouden junglehemd aan. Zou het boegbeeld van quiet luxury nu ook luid gaan, vroegen westerse columnisten zich af.

Dit feest was niet stil, maar een ode aan de overmaat, en zelfs het diner voor 51.000 lokale Jamnagarianen dat de Ambani’s serveerden, doet niets af aan het feit dat zo veel overdadige luxe schuurt in een land – correctie: wereld – vol armoede. Anant en Radhika zagen er aandoenlijk verliefd en gelukkig uit, maar het was de aan absurd grenzende opulentie die mij drie dagen lang naar mijn telefoon deed staren. Het prijskaartje van 150 miljoen dollar was nog geen 0,0015 procent van vader Ambani’s fortuin, met 117 miljard de rijkste man in Azië. Alleen al de catering kostte een kleine 25 miljoen euro.

Zo veel overdadige luxe schuurt in een wereld vol armoede.

Wedden dat de Ambani’s verbaasd opkijken als ze horen dat BASF-erfgename Marlene Engelhorn evenveel ter beschikking stelt van een burgerpanel, om te schenken aan initiatieven die de on­gelijkheid in de wereld kunnen verminderen? Te veel geld leidt volgens Engelhorn tot te veel macht, en dat is gevaarlijk op verschillende vlakken.

Neem Rihanna, zelf miljardair. Zij vloog volgens deskundigen niet naar India voor zes miljoen, want dat is gewoon extra zakgeld voor de zangeres. Dat de Ambani’s sinds kort beautyketen Sephora in handen hebben, waar Rihanna’s Fenty-producten verkocht worden, is misschien wel een factor. Want in een land met 1,4 miljard inwoners kan ze met het verkopen van bodylotion nog veel miljardairder worden. Money makes the world go around, dus. Engelhorn heeft naar mijn bescheiden mening gelijk, maar hoe groot is de kans dat ik in juli weer aan mijn schermpje gekluisterd zit? 117 miljard procent.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content