Waar is dat FEESTJE?

© RSLP EVENT DESIGNERS

Chips en kaasblokjes, pintjes en gin-tonic: best charmant, maar wat als het iets meer mag zijn? Knack Weekend vroeg drie exclusieve eventplanners naar hun organisatorische ervaringen, plus hun tips voor een geslaagd feest.

“Een klant wilde zijn vrouw stevig in de bloemetjes zetten voor hun jubileum”, vertelt Jonathan Paul. “Dus lieten we twee paragliders drieduizend rozen uitstrooien over hun tuin, terwijl er aan de einder een heteluchtballon verscheen, met daarop een lijntje lieftallige poëzie voor zijn vrouw. Tezelfdertijd dook er een mariachi-band op die een liefdeslied bracht. Een geschenkje, enkel en alleen voor zijn vrouw.” Het is eens wat anders dan ‘ik hou van jou’ bij het ochtendgloren. Jonathan Paul, oprichter van Euphoria Global Events, ontwerpt en organiseert exclusieve feesten. De Brit woont in Neerpelt, ook al werkt hij vaak in Spanje, meer bepaald in Marbella. “We werken hoofdzakelijk voor privéklanten, omdat ze flexibeler kunnen spelen met hun budget. Bedrijven hebben een marketingafdeling die de uitgaveportefeuille strak op de knip houdt.”

En budget is belangrijk, als je je gasten bijvoorbeeld naar Saint-Tropez laat overvliegen voor enkele dagen compleet entertainment. Te beginnen met The Arrival Party, daarna de geweldige The Day Before Party. Dan – we zouden het bijna vergeten – The Actual Party Party. En als afsluiter : The Leaving Party. Inclusief dj’s, bands, rafting, benjispringen vanuit een helikopter en een half circus dat ter ieders verstrooiing hoog aan de trapeze bungelt. “Voor Laura Pausini hebben we in Marrakesh een feest georganiseerd in een onafgewerkt hotel”, vertelt Paul. “We hebben die ruwbouw van boven tot onder helemaal ingekleed. Bloemen, planten, lichtshow… Er waren maar liefst 480 performers – drummers, danseressen, jockeys met paarden, acrobaten – aangevuld met dansende fonteinen en vuurwerk. En dat voor slechts 120 gasten. De dag ervoor had iedereen, als inleiding op wat komen zou, van een fantastisch diner in de woestijn genoten, bij het licht van meer dan vijfduizend kaarsen.”

CREATIVITEIT VERTALEN

“Evenementen kun je op hun kostprijs beoordelen, maar dat is niet erg interessant”, vindt Bruno Pani. “Mijn job bestaat eruit om mensen gelukkig te maken, en bij de beste feesten is de scenografische factor cruciaal. De interessantste projecten die we doen, zijn die waar het menselijke aspect primeert en we bijvoorbeeld samenwerken met grote créateurs. Een defilé voor Armani of voor Jean-Paul Lespagnard, dat zijn fantastische momenten.” Pani startte als geluidsingenieur, organiseerde sportevenementen zoals het ECC-tennistoernooi in het Sportpaleis in Antwerpen, en vandaag runt hij Profirst International, met vooral corporate klanten : luxemerken, kunst en cultuur. Denk : Massimo Dutti, Armani, Art Basel, Art Miami. Profirst International organiseerde Vogues 95ste verjaardagfeestje in Parijs en hielp Delvaux 175 kaarsjes uitblazen in Brussel, zette de opening van een flagshipstore voor Zara in Londen luister bij maar organiseerde ook een huwelijk in Saint-Tropez. “Wat wij graag doen, is het vertalen van de creativiteit van de créateur. De relatie die ik heb met mensen als Viktor & Rolf, de eigenaars van Zara, de ondertussen overleden architecte Zaha Hadid of ontwerper Arne Quinze, dat zijn de boeiendste samenwerkingen. Veel leuker dan waanzinnig grote of dure evenementen.”

LUXE IS DOOD

Wij zijn homo festivus, de enige diersoort die graag feest. En wie geld heeft, doet dat vandaag anders dan vroeger. “Vroeger had je meer grote show-off-party’s in hotels”, vertelt Jonathan Paul. “Nu organiseren de mensen al eens thuis een feest, als het huis groot genoeg is. Of op zijn minst op een plek die minder in your face is. Die feesten zijn beter, want je hebt de flexibiliteit om te doen wat je wilt.” Ook Bruno Pani zag het blingsfeertje met de jaren verdwijnen: “Alle luxemerken zeggen dat luxe an sich dood is, toch in de zin van ‘het laten zien’. Alles is meer low profile geworden. Luxemerken schuiven eerder waarden als ecologie, duurzaamheid en handmade naar voor. Kwaliteit, service, de emotionele waarde, de perception value, experience moeten ook in het evenement te voelen zijn. Een exclusief evenement moet meer zijn dan vergankelijk plezier. Veel geld uitgeven wordt verspilling wanneer het niet wordt gebruikt om te construeren.”

De bouwterminologie sijpelt in alle gesprekken door. “We zien onszelf als architecten. Feestarchitecten”, vertelt Philippe Verschueren van RSLP, Event Designers dat naast privéfeesten ook events voor bijvoorbeeld Essentiel organiseert. “We zoeken bepaalde partners en denken mee over het concept. We pingpongen met onze klanten. Wat verwacht je, hoeveel kun of wil je eraan geven – zo begint een eerste gesprek. Catering, muziek, video, fotograaf, bloemen… Het is zoals een huis bouwen: wil je dure kranen of goedkope? En ook: wat kun je zelf doen ? De ene klant is al creatiever dan de andere. Het is als een elastiek, maar een mooi feest kost geld.” “Je kunt een feest organiseren van 45 euro per hoofd of van 500 euro”, stelt Jonathan Paul. Naast je eisen, de locatie, de keuze voor een formeel diner of een buffet speelt ook de timing mee. “Als je een feest wilt organiseren met vierduizend tulpen, kost dat meer als je het last minute vraagt. Voor sommige klanten moesten we op twee weken tijd een feest met lasershows en acrobaten allerhande organiseren. Dat tikt natuurlijk aardig aan.”

DE VLUCHTIGHEID VOORBIJ

“Er is altijd een morning-aftereffect”, geeft Philippe Verschueren toe. “Je werkt lang aan een evenement, je ziet het groeien en mooier worden, dan is er het feest en vijf minuten nadat de laatste gasten vertrokken zijn, beginnen de technici de lampjes al uit te draaien.”

Maar volgens Bruno Pani kan die vluchtigheid van een feest meer zijn dan een avondje drinken, dansen en vertier. “Evenementen zijn efemeer, na het evenement is alles weg. Daarom is het belangrijk om een positieve belevenis te creëren en emotie op te wekken. We willen dingen doen die blijven hangen, die je kippenvel en positieve sensaties geven. Feesten en gebeurtenissen die je je nog lang zult herinneren, dus.”

In het bedrijfsleven is op het vlak van evenementen veel veranderd. “Tien jaar geleden waren een tent en een champagneflûte genoeg om een nieuw product te lanceren. Vandaag gaat het over storytelling. Naast een waarde en een emotie wil een merk een relatie aangaan met de koper, ook omdat de afstand tussen het merk en de consument door de digitalisering steeds groter wordt. Bij onze corporate klanten wordt een evenement een momentum over de waarden en de boodschap van het merk.”

Hij heeft het over crossfertilisation, waarbij de verschillende media elkaar naar een hoger niveau tillen. Een merk wordt door Twitter, Facebook, blogs, livestreaming, uitgenodigde journalisten en bloggers, een diner, een afterparty en videocaptaties voor Instagram een wereld op zich – een mix van de realiteit met virtuele werelden, waarbij het evenement het meest tastbare hoogtepunt is.

Ondanks de crisis staan de agenda’s van de drie heren propvol. “Het is contradictorisch inderdaad”, zegt Verschueren, “maar bij ons valt dat nog mee, tot op vandaag hebben we geen decadente feesten van veertig miljoen euro georganiseerd waar er met champagne wordt gespoten. Dat ligt niet in onze aard. Maar never say never.” Jonathan Paul : “We feesten graag en iedereen nodigt graag vrienden uit om samen plezier te maken, ook als je niet tot de happy few behoort. Als iedereen wat drank, een quiche en zijn favoriete muziek meebrengt, heb je ook een feest. Het belangrijkste is dat er wordt gelachen, en dat mensen praten, dansen en zingen.” Fiesta ! l

Bruno Pani, profirst.com

Jonathan Paul, euphoriaglobalevents.com en cocoon-events.com

Philippe Verschueren, rslp.be

Tekst Steven Graauwmans

“Vroeger had je meer grote ‘show-off’-party’s in hotels. Nu organiseren de mensen al eens thuis een feest”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content