TRENDS ZOMER ’96
Het pak heeft nog lang niet afgedaan. Integendeel. In een glanzende uitvoering of mooi diepblauw neemt het hedendaagse en sexy vormen aan. Het kostuum is weer cool.
Lene Kemps
DE LICHAAMSLIJN
?Het kostuum is een cyclisch verschijnsel”, zegt de New Yorkse ontwerper Richard Tyler. ?Voor moderne mannen heeft de populariteit van het pak opnieuw een hoogtepunt bereikt.” Volgens Tyler worden jonge mannen pakkendragers als reactie op de nonchalante oversized streetwear van hun leeftijdgenoten en de banale confectie van hun vaders. Het jaren-tachtig-pyjamapak ongestructureerd en losjes maakt plaats voor een kostuum dat dicht op het lichaam is gesneden. Denk aan de Beatles, of aan de Rolling Stones. Soms duikt de enkele knoop of de tweeknopenrij weer op, waardoor optisch de taille wordt geaccentueerd. Vaker houdt men het bij drie knopen. Een lange slanke lijn, smalle revers : the skinny suit, lean and mean. Een silhouet weggelopen uit Reservoirs Dogs, volgens Paul Smith dé film die de kostuumrevival heeft ingezet. ?Jonge mannen zijn niet bang om elegant te zijn”, zegt hij. ?Savile Row heeft sinds lang niet meer zo sterk in het middelpunt van de belangstelling gestaan.”
TRUE BLUE
Yves Klein doopte de kleur International Klein Blue, naar de reeks schilderijen die hij maakte vanaf 1956. Hij schilderde er hele doeken mee vol en smeerde er naakte vrouwen mee in, die zich vervolgens over het doek moesten rollen. Op kleding is het een prachtig diepglanzend blauw geworden, de kleur van water en zonlicht, op zijn best bij Paul Smith die de Klein-blauwe kostuums omschreef als ?pakken voor moderne jazzmusici”.
SUIKERROZE EN SMURFBLAUW
?Ze hebben het klassieke kostuum verbannen. Ze weigeren ergens een zak op te zetten. En ze willen dat mannen roze en hemelsblauw dragen !” De krant Le Monde is verontwaardigd wanneer Le Groupe des Cinq een samenwerking tussen vijf Franse kleermakers in 1958 haar collectie presenteert. Echte mannen dragen geen sorbetkleuren, zo is dat. Ook dit seizoen had men het nog vaak over de tedere man om de pasteltinten goed te praten. Hoewel suikerroze en smurfblauw in combinatie met wit toch een heel aanvaardbaar beeld vormen.
MAN OVERBOORD
Het marine-appeal is eeuwig. Minimalistisch en casual. Dries Van Noten was heel duidelijk in zijn sfeerschepping : die van een aangename en verfijnde havenstad, waar het elegant kuieren is. Dezelfde Rivièra-sfeer vind je bij Paul Smith : ?Ik wilde afstand nemen van een typische straatstijl om te komen tot een stijl die dicht bij de Côte d’Azur van de jaren vijftig, zestig ligt : Marlon Brando, Alain Delon, Françoise Hardy en Brigitte Bardot. Terug naar de tijd toen niemand bang was om mooi te zijn.”
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
1. Sexy strak pak met heupbroek en getailleerd hemd van Gucci. 2. Kostuum met maffia-allure van Ferre. 3. Glanzend grijs van Dirk Bikkembergs. 4. Het zandlopersilhouet gezien door Dolce & Gabbana. 5. Sterk getailleerd bij Dolce & Gabbana. 6. De slanke lij
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier