TOYOTA PRIUS 1.8 VVT-I HYBRID
Cilinderinhoud 1798 cc
Vermogen 122 pk voor de benzine- en elektromotor samen
Gewicht 1375 kg
Koffervolume 501 liter
Gemiddeld verbruik volgens de constructeur 3 liter/100 km
CO2-uitstoot 70 g/km
Basisprijs 30.310 euro
De Toyota Prius kwam in 1997 op de markt. Hij was pionier inzake hybridetechnologie en werd al snel uitgeroepen tot koning van het geringe verbruik. Een kwaliteit die Toyota voor de vierde generatie kost wat kost wilde behouden. Tegelijk wilde het merk ook de rij-ervaring verbeteren. Al van bij de eerste kilometers merken we dat de Prius directer stuurt, een verbeterde schokdemping heeft, beter op de weg ligt en in de bochten minder koetswerkbewegingen vertoont. Het gloednieuwe platform biedt zestig procent meer stijfheid en bracht het zwaartepunt 25 mm lager. Toch merken we dat we in de cockpit hoger zitten dan voordien – drie centimeter volgens de fabrikant – waardoor het uitzicht op de weg beter werd. Ook aan de ergonomie van de stoelen is gesleuteld. Die bieden meer laterale en verticale steun waardoor we in de bochten minder heen en weer schuiven. De hybride is opmerkelijk stiller dan zijn voorganger. Hybridetechnologie en CVT-automaat reageren natuurlijker op het gaspedaal en de motor klimt minder snel in de hoge toerentallen. Zo ervaar je als inzittende veel minder het bekende, zeurderige ‘CVT-effect’. Voorts kreeg de Prius een meer aerodynamische vorm en zit er meer geluidsisolatie in.
Grote nieuwigheid ervaren we bij een van de drie rijmodi. De Power mode kreeg een leerfunctie, waardoor de wagen zich aanpast aan de rijstijl van de chauffeur. Aangenaam, maar ook gunstig voor het verbruik. Daarnaast beschikt de Prius over een massa extra sensoren : tweeëntwintig exemplaren, ten opzichte van slechts negen bij het vorige model. Ze zorgen voor meer gebruiksgemak en veiligheid. Zo voorziet de wagen, als er geen passagier meerijdt, uit eigen beweging enkel airco voor de chauffeur. Dat drukt alweer het benzineverbruik. Wij klokten af op 5,2 liter.
De nieuwe Prius ziet er wat fijner en eleganter uit dan zijn voorganger. Hij is ook iets langer en de koffer biedt 56 liter meer bagageruimte doordat de batterijen verhuisden naar de achterbank. Minder enthousiast zijn we over het eigenzinnige interieur. Op de zwarte, glanzende plastic panelen zie je meteen (vette) vingers. Ook is het jammer dat het witte plastic van de middenconsole onvermijdelijk is. De gezinswagen is verkrijgbaar in drie uitrustings-niveaus. Hij komt met een garantie van vijf jaar of 150.000 kilo-meter, en tien jaar garantie op de accu’s.
Door Anja Van Der Borght
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier