TOON JE DEMONEN
Eén op de vier krijgt vroeg of laat af te rekenen met min of meer ernstige psychische problemen, die ofwel lang aanslepen ofwel vanzelf weer verdwijnen. Volgens cijfers van Geestelijk Gezond Vlaanderen kampen er over de periode van een jaar ongeveer 700.000 mensen met een mentaal probleem. Toch is het waarschijnlijk dat we met een mond vol tanden en borrelnootjes achterblijven wanneer een kennis het dienblad met aperitiefhapjes weigert “omdat ze herstelt van boulimie”.
Hoewel termen als depressie of borderline ons niet onbekend in de oren klinken, wordt onze mentale gezondheid zelden openlijk besproken, omdat we bang zijn van het stigma dat psychische problemen omringt. Bovendien is het moeilijk om die demonen een gezicht te geven. Wie zijn been breekt, krijgt een gipsverband dat als rode vlag kan dienen, maar wie mentaal ziek wordt, is altijd genoodzaakt om zelf het onderwerp aan te snijden.
Twee jonge Canadezen proberen daar alvast verandering in te brengen. Via hun kledinglijn Wear Your Label zetten Kayley Reed en Kyle MacNevin hun eigen psychische problemen en die van anderen openlijk op de agenda. De trendy T-shirts, leggings en mutsen zijn voorzien van slogans als It’s OK to not be OK of Sad but rad (‘Triest maar cool’) die worden gezeefdrukt door mensen die zelf worstelen met mentale kwelgeesten, en dus heel goed weten welke boodschap ze moeten overbrengen. Wear Your Label is misschien nog wel het bekendst om de geknoopte armbandjes, waarvan de kleur correspondeert met een psychisch probleem. Zo staat bruin voor posttraumatische stressstoornis, en maken mensen met schizofrenie zich kenbaar via een geel bandje. Unlabeling by labeling, noemen ze het zelf.
“Voorlichtingscampagnes dragen ons altijd op om te focussen op alles behalve die ziekte”, aldus Reed, die nog iedere dag vecht tegen anorexie. “Natuurlijk zijn we veel meer dan onze stoornis, maar dat doet niet af aan het feit dat die een wezenlijk deel van ons is. Door mensen te zeggen dat ze zichzelf niet hoeven te identificeren als bipolair of obsessief-compulsief, versterk je de idee dat dit zaken zijn waar beter niet over gesproken wordt.”
Van alle inkomsten schenkt Wear Your Label tien procent aan organisaties die zich inzetten voor geestelijk welzijn. Ook op die manier geeft het een extra dimensie aan het begrip conscious fashion. Met hun eigen kleine strijd werpen de Canadezen ondertussen een heel ander licht op hokjesdenken en labelen. Want wat als labels, in tegenstelling tot wat campagnes ons doen geloven, niet bijdragen tot het stigma, maar net zorgen voor comfort en geborgenheid ? Voor begrip ? Wie zichzelf meester maakt van zijn diagnose, heeft de conversatie erover in ieder geval in eigen handen. Welk etiket kleef jij morgen op ?
Info : www.wearyourlabel.com
KATRIN SWARTENBROUX
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier