tips
Wie de laatste make-uptrends van de catwalk wil volgen heeft zijn handen vol, want dit najaar is beauty behoorlijk arbeidsintensief. Van teint, haar en ogen maken we extra werk.
1. De perfecte huid
Een smetteloze teint is de basis voor elke make-up dit najaar, of u nu voor het gepolijste plaatje gaat of voor de opgekuiste grungelook. Op de meeste catwalks kreeg de huid de hoofdrol en werden lippen en ogen in huidtinten opgemaakt, wat soms een bevreemdend effect gaf. “Het gaat meer om texturen dan om kleuren, meer om schaduwen dan om contouren”, zegt Elke Willemen, visagist bij make-upmerk M.A.C. De mascara laat je volgens haar best achterwege.
Uw gereedschap : een goede foundation (Lancôme Teint Miracle : 30 ml : 38,63 euro vanaf 15/9), concealer (MAC Pro LongWear : 16 euro) en highlighter (YSL Touche Eclat : 35,50 euro). Voor een optimaal resultaat eerst goed hydrateren, met bijvoorbeeld La Roche-Posay Hydraphase Intense (50 ml : 20,50 euro). Gevorderden kunnen ook een primer (Giorgio Armani : 46 euro) gebruiken, die je make-up langer en beter doet houden.
2.EyelinerWordt doorgaans niet subtiel gebruikt, eerder grafisch of retro à la Brigitte Bardot. Eyeliner dook op in verschillende defilés, telkens op een andere manier. “We zetten de eyeliner tot in de ooghoek bij Blumarine om een katachtig effect te krijgen”, vertelt Elke Willemen van M.A.C. Een smudgy eyeliner roept de grunge op bij Zac Posen, en bij Giam-battista Valli zorgt een superscherpe streep voor sixtiesglamour.
Onze tips! M.A.C Superslick Liquid Eyeliner (20 euro) blijft de hele dag zitten, de Automatic Fine Eyeliner (30,50 euro) van Shiseido heeft een klikpenseel waarmee je fijn kunt werken.
3.Rode lipstick
Wie drempelvrees heeft, heeft geen excuus. “Dit najaar komt rood in verschillende nuances (van oranjerood tot blauwrood), texturen (mat tot glanzend) en effecten (vrouwelijk tot gothic)”, vertelt Elke Willemen van M.A.C.
Onze favorieten zijn van de vurige soort : YSL Rouge Pur Couture N°01 (29,70 euro vanaf 1/9), Rouge Dior N°999 (32,50 euro vanaf 2/9) en Clarins Rouge Prodige N°121 (22,50 euro).
Onze tip voor gloss! Het stralende Chanel Rouge Allure Extrait de Gloss N°60 (29,99 euro) en de bordeaux hoogglans van Lancômes Laque Fever N°113 (30 euro).
4. Lang haar
Op de asymmetrische jongenskopjes bij Emporio Armani na domineerden de lange lokken. Het is het basismateriaal om een knot, beehive of glamoureuze seventiesgolven te kunnen maken, de drie opvallendste kapseltrends backstage. De knot dook op in verschillende versies : strak bij Etro en YSL, losjes bij Moschino en DKNY, en ingevlochten bij Erdem. Bij Prada gaf Palau eerst volume aan het haar met Redken Thickening Lotion 06 Body Builder (19,20 euro) alvorens het op te steken als een chignon.
Seventiesglamour in de vorm van golvende lokken zagen we bij onder andere Kenzo, Salvatore Ferragamo en Chloé. Bij de laatste gebruikte Guido Palau, tophairstylist en creative consultant bij Redken, Velvet Gelatine (23,20 euro) voordat hij het haar op rollers draaide en uitbrushte om luchtige, volumineuze golven te krijgen.
Ook volume kende verscheidene gedaantes : gestileerd bij Nina Ricci, iets wilder bij Chanel, retro bij Giles Deacon, en wild bij Vivienne Westwood. Daar leken de kapsels wel ontploft, alsof de modellen hun vingers in het stopcontact hadden gestoken. Kam en haarlak zijn uw beste vriend, bijvoorbeeld Aveda Control Force (21,35 euro) of Sebastian Shaper-Fierce (25 euro). Tip! Sam McKnight, hairstylist en ambassadeur van Pantene Pro-V : gebruik een volumemousse als Pantene Pro-V, föhn het haar ondersteboven om zoveel mogelijk volume aan de wortels te geven, dan toupeer je aan de kruin, kam het haar achterwaarts
erover, en fixeer met lak.
5.Kleur op de ogen
Oogschaduw is alomtegenwoordig, zij het in huidtinten of rokerige, donkere tonen. Daarnaast wagen enkelingen zich aan kleur. Dior op de catwalk, Shiseido in de parfumerie. Shiseido’s Luminizing Satin Eye Color Trio’s (40 euro) zijn veelzijdig en mooi.
6. Blush
Blush mag weer en werd kwistig gebruikt bij onder andere Dior en Sportmax.
Bijzonder is Clarins Instant Blush (22,90 euro), een gelcrème die meer gloed dan kleur geeft (en dus geen strepen !).
Hebbeding!
Givenchy Prisme Blush Blooming : 44,54 euro. Chanel Joues Contraste (3T, 36,61 euro).
7. Sensuele parfums
De groene uniseksgeuren van het voorjaar zijn alweer verdampt : de nieuwe damesparfums zijn onmiskenbaar vrouwelijk. Er is voor elk wat wils : van subtiele poedergeuren als Serge Lutens Bas de Soie (50 ml : 80 euro, vanaf 1/9) en Love, Chloé (EDP 50 ml : 78 euro, vanaf 1/10) tot uitbundige boeketten als Lady Million (EDP 50 ml : 74,56 euro) en Fan di Fendi (EDP 50 ml : 77,11 euro vanaf 17/9) en sensuele spin-offs als YSL Belle d’Opium (EDP 50 ml : 76 euro, vanaf 1/9) en Dior Hypnotic Poison Eau Sensuelle (50 ml : 65 euro).
8. Schaduwspel
Niet zozeer het rijke kleurenpalet van de oogschaduwen, maar de manier waarop je ze aanbrengt, maakt het verschil dit najaar. Beperk je tot één kleur, die je aanbrengt tot helemaal tegen de wenkbrauwen. Voor de nude look bestaat de keuze uit een breed palet van warme huidtinten, waarbij we het Smokey Eyes-trio (N°09 : 11,90 euro) van Bourjois en de glanzende bruintinten van Chanel (Les 4 ombres N°99 : 47,30 euro) vermelden. Het Giorgio Armani-kwartet (51 euro) heeft een stijlvol donkerbruin en nachtblauw, Givenchy een mooi paars (Prisme Yeux Quatuor N°72 : 49,86 euro).
Onze tip!
Speel met de intensiteit, zodat je de indruk krijgt van meerdere kleuren.
9. Wenkbrauwen
Wenkbrauwen geven karakter aan een gezicht. Dit seizoen zijn ze ofwel nauwelijks zichtbaar ofwel duidelijk gestileerd met behulp van een wenkbrauwpotlood. Clinique Instant Lift for Brows (19,45 euro) is een pen met een highlighter voor onder de buitenkant van de wenkbrauwen, het potlood van Lancôme (17,20 euro) heeft een kant om te fixeren en een borsteltje op de dop.
10. Nagellak
Nagellak in vreemde tinten blijft het goed doen. Chanel brengt een trio geslaagde kaki’s (vanaf 8/9 exclusief in de boetiek). Bourjois heeft een budgetvriendelijker alternatief in een mooi taupe (1 Seconde N°30 : 8,50 euro). Nachtblauw bij Estée Lauder (18,50 euro) en Armani (21,77 euro). De Swiss-collectie van Opi heeft even intrigerende namen als kleuren : onze favoriet is Cuckoo for this color (13,95 euro), een diep smaragdgroen.
Door Sofie Albrecht – Foto’s Etienne Tordoir
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier