Swipen liken kopen
Je was net gewend aan e-commerce ? Hier is m-commerce. Niet meer shoppen van achter je bureau, maar onderweg met je smartphone of tablet. ‘Mobile commerce’is de toekomst.
Er beweegt een hoop op technologisch vlak in de mode. Het sociale netwerk Pinterest lanceerde onlangs een koopknop. YouTube, Twitter en Google hadden er al één. En Instagram is ermee bezig en laat nu voor het eerst ook adverteerders toe. Dat sociale netwerken zich verpoppen tot webwinkels en alles shopable en buyable maken, is geen top-down beslissing. De Pinterest-koopknop, bijvoorbeeld, stond al lang boven aan het verlanglijstje van honderd miljoen actieve Pinners. Bij de lancering van de knop in juni vorig jaar waren er al dik twee miljoen producten te koop. Promoted Pins helpen verkopers om hun spullen in de kijker te zetten. Helaas werkt het voorlopig enkel in Amerika. De Instagram-advertentiedienst werkt wel al wereldwijd. Met meer dan 400 miljoen gebruikers is het netwerk groter dan Twitter, een krachtig commercieel instrument. Als Fashionata-blogster Sofie Valkiers nu haar nieuwste outfit op het web zwiert, krijgt ze niet alleen tweeduizend likes. Er zijn ook tweeduizend mensen die overwegen om diezelfde outfit bij elkaar te shoppen.
Dé grote troef van deze sociale netwerken – tegenover klassieke webwinkels genre Zalando, Amazon, eBay en Bol – is de omgeving. Een Pinterest-bord of Instagram-feed draait in eerste instantie om inspireren, niet om verkopen. Al surfend op so- ciale media stoot je sneller op producten waar je niet noodzakelijk naar op zoek was. Heel anders dan een webshop met zoektermen. Zo hopen e-tailors van sociale media dichter bij de fysieke winkelervaring te komen, waar je ook wordt aangesproken door een mooie winkelinrichting of een originele etalage, en niet enkel door de producten zelf.
BETALEN IN ÉÉN KLIK
De opmars van mobiel winkelen is significant. In Amerika werd in het eerste kwartaal van 2015 maar liefst één derde van de online gekochte kleding en luxeproducten besteld met een telefoon. In Japan en Zuid-Korea was dat in dezelfde periode zelfs meer dan de helft. In Europa loopt het zo’n vaart nog niet. Al blijkt uit een rapport van de Nederlandse e-commercespecialist Twenga wel dat in 2015 de mobiele online-uitgaven zijn verdubbeld tegenover het jaar ervoor. Gebaseerd op een analyse van 4000 webwinkels in zeven Europese landen : Nederland, Groot-Brittannië, Duitsland, Frankrijk, Spanje, Italië en Polen.
Dat België ontbreekt in dit onderzoek is symptomatisch. Als het gaat over online winkelen, en dus ook mobiel shoppen, lopen we achter op onze buren. Maar dat zijn we nu echt aan het inhalen. Dat bewijst ook het nieuwste ‘mobielrapport’ van digital agency Wijs. De Gentse onderneming mat een jaar lang de trafiek op een tachtigtal .be-websites. In totaal goed voor ruim tachtig miljoen geanalyseerde bezoeken. Iets meer dan één miljoen daarvan waren transacties : 81 procent via desktop, 10 procent via smartphone en 9 procent via tablet. België hinkt dus nog altijd ferm achterop in vergelijking met overzeese surfers, maar de mobiele transacties (smartphone en tablet samen) zijn in één jaar tijd wel verdrievoudigd in aantal.
Als we kijken naar de online-omzet (in totaal 400 miljoen euro) zien we vergelijkbare cijfers : 82 procent via desktop, 7 procent via smartphone en 11 procent via tablet. Ook de mobiele omzet is verdrievoudigd tegenover 2014. Maar voor grote bedragen grijpen we toch nog naar de desktop. Daar besteden we gemiddeld 553 euro. Voor een smartphone ligt dat bijna de helft lager. In hun e-commercerapport analyseren de digitale strategen van Wijs hoe dat komt. De grootste barrière om mobiel te shoppen, zijn de omslachtige betaalsystemen zoals kaartlezers en veel data-invoer. Maar liefst 39 procent van de Belgen vindt mobiel betalen momenteel te moeilijk. Als afrekenen in één klik mogelijk wordt, zou je deze groep ook kunnen aanspreken, oppert het Gentse techbedrijf. Met de Bancontact-app kan dat nu al. Koop je iets met je smart-phone, dan betaal je rechtstreeks via de app door een code in te tikken.
MINIMOMENTJES
Shoppen met onze gsm verandert ook ons koopgedrag. In plaats van alles uit te geven in één keer, winkelen we nu veeleer in micro-moments. Dat zijn de verloren minuten op de metro of in de rij bij de koffiebar die we al surfend doorbrengen. Uit een recent onderzoek van Google bleek maar liefst 54 procent tussendoor te winkelen. Ook opvallend : 82 procent van de bevraagden checkt het aanbod op hun smartphone terwijl ze in een echte winkel zijn. Toch moeten die klassieke winkels niet te veel vrezen. Volgens het rapport van Wijs gaat slechts 23 procent windowshoppen om de spullen vervolgens online (goedkoper) te kopen. Daartegenover staat 45 procent die het omgekeerde doet : online producten vergelijken en die daarna offline aanschaffen. Webrooming heet dit fenomeen, en het is heel populair bij auto’s. Wie in de garage komt, weet al precies welke wagen en welke extra’s hij wil. Online en offline winkelen versterken elkaar. Dus voor alle winkeliers die zich grote zorgen maken : jullie lot ligt meer dan ooit in jullie eigen handen.
Door Iris De Feijter & Illustraties JRD
“België hinkt achterop in vergelijking met overzeese surfers, al zijn de mobiele transacties in één jaar tijd wel verdrievoudigd ”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier