Straffe madammen
Hell’s Angels
De onschuldige melkmeisjes en lieftallige herderinnetjes die vorig seizoen nog op de catwalk dartelden, zijn vandaag verdreven door hun boze stiefzussen. Na de boodschap van liefde galmt nu het geluid van ronkende motoren door het modelandschap. Aan de horizon heeft een romantische zonsondergang plaatsgemaakt voor dreigende onweerswolken. Geen zinnig mens die dan nog chiffon en doorkijkbloesjes draagt. Bescherming is de boodschap. En dus trokken de ontwerpers en masse naar de dichtstbijzijnde Harley Davidson-winkel, alwaar ze stoere jackets en motorbroeken met verstevigde kniestukken kochten. In suède bij Enio Capasa, in satijn bij Louis Vuitton, in zwart leder bij Balenciaga. Dirk Bikkembergs trok naar het racecircuit van Francorchamps en schildert zijn broeken in sportief blauw, wit en rood. Terwijl Julien Macdonald bij Givenchy zijn modellen uitrust met een survivalpakket in de vorm van een reuzegrote handtas. Hun wilde haardos en zwart omlijnde ogen suggereren dat met deze meisjes niet te sollen valt. Mad Max revisited.
Piloten
Giorgio Armani wijdt zijn wintercollectie aan Amelia Earhart, één van de eerste vrouwelijke piloten, en stuurt een legertje modellen in smalle kniebroeken, hoge laarzen en elegante, getailleerde jasjes de catwalk op. Een defilé dat gezien de huidige context menige wenkbrauw doet fronsen, maar een man als Armani gaat niet over één nacht ijs: “Voor elke collectie neem ik altijd de tijd om te bezinnen. Is de recente behoefte voor absolute waarden en klaarheid van denken, zo vaak besproken tijdens de laatste maanden, ook toepasselijk op de modewereld? Hoe kan men zich engageren voor kwaliteit en toch overdreven praalzucht vermijden? Uit deze persoonlijk analyse rijzen een aantal antwoorden: neen tegen buitensporigheid, neen tegen expliciete naaktheid en een ongesofisticeerde overdosis lingerie en lovertjes, neen tegen het voor de hand liggende en de sensatiedrang!” Het verband met Amelia Earhart is daarmee nog niet meteen duidelijk, maar de gedachtegang verdient in ieder geval applaus. En Armani is trouwens niet de enige die naar de lucht keek. Vlieghelmen duiken op bij Balmain en ribfluwelen vliegjassen met opgenaaide rugzakken bij Dolce & Gabbana. Voor Celine tekent Michael Kors een prachtige collectie die schittert in eenvoud en een overdaad aan luxueuze materialen, al naar de goede traditie van Celine. Blikvangers voor dit seizoen zijn alvast de brede vliegeniersbroeken in nylon, wol en suède.
Xena, warrior princess
Sciencefictionseries liggen de laatste tijd op het nachtkastje van menig ontwerper. Klassiekers als Dune, Mad Max, Star Wars hebben allemaal één ding gemeen: ze creëren stuk voor stuk een nieuwe wereldorde waarin vrouwen de heldinnenrol spelen. Ook in het universum van Ann Demeulemeester draagt de vrouw de broek, meer bepaald een volumineuze harembroek, en is ze nauwelijks nog te onderscheiden van haar mannelijke collega-modellen. Strijdvaardig dreunt ze in kniehoge laarzen en een wijde, lederen mantel de catwalk op. Haar gezicht verdwijnt soms in oversized mantelkappen, soms achter een voile van tule. Ook Jean-Paul Gaultiers heldinnen zijn voorzien op het hindernissenparcours van het leven. Hun survivaloutfit bestaat uit verscheidene laagjes die naargelang de omstandigheden in de strijd worden geworpen: gematelasseerde wikkels bieden bescherming, overalls en postzakken die veranderen in rokken zijn op de eerste plaats functioneel. Een somber kleurenpalet gecombineerd met ruige materialen zorgt voor hetzelfde sterke beeld bij Sportmax, Fendi en Exté.
Foto’s: Dirk Bikkembergs, Balenciaga, Givenchy
Foto’s: Celine, Balmain, Giorgio Armani (71)
Foto’s: Ann Demeulemeester (76), Sportmax, Jean-Paul Gaultier (051)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier