Sergio Momo van Xerjoff

Sergio Momo heeft een background in design en branding en een passie voor parfum. Zo’n tien jaar geleden ontwierp hij twee parfums, als geschenk voor vrienden en tegelijkertijd als experiment. Zijn Xerjoffparfums kwamen daaruit voort.

Over zijn parfumexperiment : “Het waren eigenlijk meer dan alleen parfums, ook de packaging was heel bijzonder, net juwelen. Het was een mix tussen juwelen, Italiaans design en natuurlijke parfums. Iemand in Rusland vroeg of die oefening niet herhaald kon worden, maar dan voor de verkoop, en toen ging de bal aan het rollen : Xerjoff was geboren”, vertelt Sergio Momo, die van Turijn naar Antwerpen is gekomen waar zijn parfums sinds kort bij Parfuma verkrijgbaar zijn.

“Bij Xerjoff staan twee elementen centraal : de natuur en de ingrediënten die zij ons biedt, en Italiaans vakmanschap of hoe wij dat verwerken. Die elementen vind je in alle collecties terug, enkel het idee erachter en het design verschillen steeds. Uiteraard draait het rond de geuren, maar mijn gevoel is dat een geslaagd parfum een kunstwerk is dat ook een kunstwerk als flacon verdient. Want ook andere zintuigen dan de geur zijn bij het ervaren van een parfum betrokken. Eigenlijk wil ik terug naar die tijd vóór parfum een massaproduct werd”, zegt Sergio Momo. “Soms ga ik helemaal zoals toen te werk, wanneer ik een parfum en toiletartikelen ontwerp voor één familie in bijvoorbeeld Rusland of het Midden-Oosten. Maar ook in onze zeven collecties vind je die aanpak terug.” Een bloemlezing, zonder geurpiramides, maar met een verhaal.

1. “Casamorati werd in 1888 in Bologna gesticht, maar sloot tijdens het interbellum zijn deuren. Het was een groot bedrijf met meer dan 400 producten in zijn assortiment dat exporteerde naar de VS en Argentinië. En wij blazen er nieuw leven in. De laatste telg in deze collectie is 1888 (75 ml : 225 euro).”

2. “In de Oud Stars staat, zoals de naam aangeeft, oud centraal, maar dan wel the real thing en geen namaakgeurstof. De inspiratie voor deze collectie is Ibn Battuta, de Marco Polo van het Midden-Oosten, en zijn reisverslag. Daaruit hebben we zes steden gekozen met hun oorspronkelijke naam, en op basis van zijn beschrijvingen ervan de parfums ontwikkeld.”

3. “Blue Hope en Red Hoba zijn de nieuwkomers in de collectie Shooting Stars, geïnspireerd op een Siberische sterrenregen en op het moment waarop de hemel en de aarde elkaar ontmoeten. Een olfactief aha-moment dat in dit geval verpakt is in een kristallen flacon en lakdoos mét een stukje meteoriet.”

Info : www.xerjoff.com, www.parfuma.com.

DOOR DELPHINE STEFENS

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content