RIJDEN
SPORTIEF…
Moralisten proberen ons van het roken af te houden, ons de drank te laten afzweren en de auto op stal te zetten. Reden : hij zou het milieu verpesten, en dat terwijl de voorbije vijftien jaar meer dan 90 % van de schadelijke uitlaatgassen geëlimineerd werd. Ondertussen probeert de wetgever kontradiktorisch genoeg de chauffeurs aan te zetten om juist zoveel mogelijk te rijden om ze middels allerhande belastingen verder te kunnen uitmelken. Rijden voor het plezier wordt steeds meer als zondig en verwerpelijk beschouwd en als dat plezier meetbaar was, werd het allicht nog supplementair belast ook. Toch blijven enkele konstrukteurs de moed opbrengen om het rijplezier te ondersteunen én aan te moedigen. BMW doet dat onverbloemd met zijn slogan Freude am fahren. Fiat brengt voor de sportieve jongelui een pittige en zeer betaalbare versie uit van zijn Cinquecento. Die Sporting haalt geen verontrustend hoge pieksnelheden, maar kreeg van huis uit een paar aanpassingen mee die het weggefilterde kontakt met de weg weer in ere herstellen. Terug dus naar het echtere autorijden.
De Cinquecento Sporting is afgeleid van de wagens die meedingen naar de Italiaanse Cinquecento Trofeo, een kompetitie die betaalbaar wil blijven, en krijgt een met 20 mm verlaagde ophanging, een grote voorspoiler en lichtmetalen wielen mee. Een bescheiden ingreep waaraan binnenin een met leder bekleed tweespakig stuur en dito pookje, een toerenteller, een digitaal klokje, lekker zittende sportstoelen met volle hoofdsteunen en knalrode gordels werden toegevoegd. De portieren werden grotendeels onbekleed gelaten wat in onze rode Sporting bepaald zijn effekt niet mist. Al vinden we de knalgele versie nog mooier. Wie op diskretie is gesteld, kan voor zwart of antraciet als basiskleur kiezen.
… SPARTAANS
Onder de kap steekt niet de 899 cm-motor die de gewone Cinquecento trekt, maar de kleine Fiat Fire-viercilinder met een slagvolume van 1108 cm3 die we uit de Punto kennen. Die levert 54 pk en dat is voldoende om de kleine Italiaan via kort gespreide versnellingen de nodige pit mee te geven. Zo’n Sporting is natuurlijk geen sportwagen, maar de stuggere afvering, het lawaai dat zich bij 4000 toeren/minuut behoorlijk (jongelui zullen zeggen : sportief) luid laat horen en het rijgedrag zorgen niettemin voor de nodige sensatie. Door de korte wielbasis en de hardere vering reageert zo’n nerveuze kleine een stuk direkter dan de meeste personenwagens die tegenwoordig zo afgesteld worden dat men al van heel slechten huize moet komen om ze van de weg af te krijgen. Wie de Sporting op toeren houdt en fors door de bochten gaat, heeft ‘m zo uit balans door plots het gaspedaal los te laten. Net zoals die kleine rode op oneffenheden in snelle bochten heel even de lucht ingaat, maar met dit kart-gedrag heeft de ervaren rijder geen moeite.
Ondanks het rijplezier dat we onderweg met de Sporting-versie van de Cinquecento beleefden, hebben we op een paar punten kritiek. De linker wielkast zit behoorlijk in de weg, waardoor de erg kleine pedaaltjes naar het midden van de wagen moesten opschuiven en dat is niet echt komfortabel. Het stuur is hard en dat is prettig bij snel rijden, maar niet zo evident bij parkeren. En in de bochten helt het koetswerk behoorlijk over. In de stad rijdt de Sporting heel behoorlijk en staat de vering het komfort nooit echt in de weg. Daarnaast is er binnenin heel wat ruimte en dat waren we een beetje vergeten. Belangrijk is wel dat de Sporting voor zéér betaalbare sensatie en rijplezier zorgt : de kleine met de sportieve roeping kost standaard 288.200 frank, slechts 31.200 frank duurder dan de basisversie die het met een kleinere motor en slechts 39 pk moet doen. Op papier verbruikt de Sporting gemiddeld 6,1 liter/100 km, wie volop gebruik wil maken van zijn mogelijkheden moet op 8 liter/100 km rekenen.
PIERRE DARGE
Fiat Cinquecento Sporting : betaalbare sensatie en rijplezier.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier