RIJDEN
EXTRA VEILIGHEID
We hebben het honderdvoudig vastgesteld en er valt helaas maar weinig aan te veranderen : de rijvaardigheid van de gemiddelde Belg wordt steeds slechter. Dat ligt enerzijds aan de rijopleiding die in ons land zowat de kortste in Europa is en anderzijds aan een stuitend gebrek aan respekt voor de reglementering en de rijdende medemens. De Koninklijke Belgische Automobielclub probeert daar sinds kort wat aan te doen met stages Extra Veilig Rijden, een initiatief dat we in Francorchamps konden meemaken. We kwamen er opgetogen én als beter chauffeur van terug.
Voor wie de bescheidenheid kan opbrengen te bekennen dat er altijd wat te leren valt, is zo’n stage een unieke gelegenheid om aan reflexen en zelfs aan de zithouding achter het stuur te sleutelen. En die zithouding is bij 95 % van de bestuurders fout, waardoor snel reageren al meteen onmogelijk wordt, sneller vermoeidheid optreedt en bij een ongeval onnodige kwetsuren worden veroorzaakt. Als tweede stap krijgt de leerling een slalom voorgeschoteld die hij tergend traag mag afrijden het lukt ‘m de eerste keer toch niet die zonder stoppen of achteruitrijden vol te maken, omdat hij zichzelf in de zak zet door een gebrek aan vooruitziendheid.
Daarna worden noodstops op nat wegdek ingeoefend, waarbij de besten met pompend remmen vanaf 60 km/uur eenzelfde, korte remafstand als met ABS bereiken : een spaarzame 17 meter. Terwijl een ongeoefende rijder daar 45 tot 47 meter voor nodig heeft. Op droog wegdek kan de remafstand dank zij eenzelfde techniek van 36 naar 14 meter worden teruggebracht. Alleen moet de bestuurder zich daarbij een tegennatuurlijke reflex eigen maken : als de remmen bij hard remmen blokkeren, moet hij even de rechtervoet lichten en dat is in het zicht van een hindernis geen eenvoudige zaak. Wie na een half uur oefenen de resultaten ziet, kan niets anders dan anderen aanmoedigen hetzelfde te doen. Maar wie echt veilig wil rijden, moet ook onverwachte hindernissen kunnen ontwijken, zonder de wagen in een onkontroleerbare slip te brengen. De daartoe benodigde techniek van ontwijken en remmen, zonder de wielen te blokkeren, kan door ieder van ons worden ingeoefend. Een paar uur kunnen daarvoor volstaan, in retour verwerf je een automatisme dat van onschatbare waarde is. Sommige ouders beseffen dat terdege en sturen hun kinderen kort nadat ze hun rijbewijs hebben verworven naar Francorchamps. Daar leren ze in één dag en vergezeld door een monitor die over een apart trio pedalen beschikt, technieken die tot de verplichte bagage van elke chauffeur zouden moeten behoren.
ONBETAALBAAR
Stagedirekteur Michel Danaux (1,6 miljoen afgelegde kilometers zonder ongeval) vindt een minimum rijervaring van zes maanden noodzakelijk omdat enige gewenning met de wagen nodig is. Tijdens de stage worden wel wagens van de school gebruikt. “We hechten ook veel belang aan maneuvers met volle belasting (vijf personen aan boord), omdat het gedrag van de wagen er behoorlijk door gewijzigd wordt, ” zegt Danaux. “Een situatie die veel voorkomt bij weekendongevallen waar een gebrek aan rijervaring, een slechte houding achter het stuur en een gebrek aan anticipatie vaak bezwarende faktoren zijn. Om nog te zwijgen van de trance waarin de diskomuziek de chauffeur heeft gebracht en de vermoeidheid : de chauffeur van een weekendongeval is doorgaans al minstens 20 uur op de been, met alle gevolgen vandien voor de reflexen. “
“Wij zijn geen school waar mensen opgeleid worden tot de kompetitie, we brengen ze aktief defensief rijden bij. Dat drie verzekeringsmaatschappijen sinds kort 10 % korting op de B.A.-premie geven aan hun klanten die jonger zijn dan 25 jaar en onze opleiding hebben gevolgd, bewijst alvast dat we op de goede weg zijn. Volgens diezelfde verzekeringsmaatschappijen kunnen overigens 85 % van de ongevallen zonder veel moeite worden vermeden, ” aldus Danaux.
De KACB zet stages op in de drie nationale talen, maar doet dat enkel in Francorchamps. Stagiairs kunnen kiezen tussen een halve dag (3300 frank) en een volledige dag (6000 frank, incl. lunch). De stages vinden plaats in het weekend en tijdens de vakanties en trekken jaarlijks al zo’n 1500 leerlingen. Dat aantal stijgt, maar niet snel genoeg om onze wegen merkbaar veiliger te maken. Een paar maanden geleden waren we vol lof over de karting-rage, nu moeten we bekennen dat zo’n kursus Extra Veilig Rijden eigenlijk een allereerste noodzakelijkheid is. In een land met een hyperkorte rijopleiding, chauffeurs met weinig zelfdiscipline en 1800 verkeersdoden per jaar helpen geen affiches langs snelwegen. Wat al die beelden en woorden niet kunnen, kan zo’n opleiding wel, voor de prijs die misschien één procent bedraagt van de aankoopwaarde van een nieuwe wagen.
– Info : telefonisch op het nummer (041) 43.90.62.
PIERRE DARGE
Extra veilig leren rijden : een must voor elke chauffeur.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier