rijden

Pierre Darge
Pierre Darge Freelancejournalist

De vraag die door elke geïnteresseerde voorbijganger werd gesteld, luidde : is de Boxster een echte Porsche ? Een beetje aanmatigend eigenlijk vanwege een publiek dat meestal over de weg sukkelt en nog altijd de 911 als enige echte Porsche aanziet. En dat betekent : boxermotor achterin, achterwielaandrijving, luchtkoeling. De Boxster zou volgens die normen geen echte Porsche zijn want zijn motor wordt met vloeistof gekoeld. Dat is een gevolg van de positie van de motor : centraal achterin, de best denkbare oplossing omwille van de gewichtsverdeling, een idee dat door Porsche overigens al werd toegepast bij de Spider 550 waarmee James Dean zich te pletter reed. Maar omdat vele autofanaten hun geschiedenis niet kennen, geloven ze dat de lay-out van de 911 waarbij de motor achter de achteras zit, helemaal bij de Porsche-filosofie hoort.

Uit ervaring weten we dat de Duitse topingenieurs in de eerste plaats aan efficiëntie denken. In Duitsland heeft de plaats van elke bout een betekenis : het is de best mogelijke plaats, anders stond hij elders. Omdat de Boxster onwaarschijnlijk goedkoop is, zoekt het publiek naar een valse noot. Die valse noot zit in hun eigen hoofd, en heet verkrampt vasthouden aan tradities of nog weerstand tegen verandering. De ingenieurs van Porsche hebben met de Boxster een krachttoer verwezenlijkt, die niet alleen de afgeleverde wagen betreft, maar ook de bouwwijze, geïnspireerd door Japanse methodes van efficiënt assembleren wat grotendeels de lage prijs verklaart. De 2,5-liter/zescilinder boxermotor levert 204 pk, dat is 81,6 pk per liter slagvolume, een uitzonderlijk rendement. Het dakmechanisme is het mooiste en het meest functionele dat we ooit hebben gezien. Zowel het openen als het sluiten is een esthetische ervaring op zich, een voorbeeld van mechanische coördinatie dat zich in twaalf seconden voltrekt. De luchtweerstandscoëfficiënt van 0.31 is uitstekend, het onderdrukken van de lift voorbeeldig. De stoptijd vanuit 100 km/uur naar stilstand bedraagt 2,7 seconden, vanuit 200 km/uur slechts 5,6 seconden ! De Boxster kreeg twee koffers mee van samen 260 liter en is tweezijdig gegalvaniseerd. Hij haalt een topsnelheid van 240 km/uur en sprint in 6,9 seconden naar de 100 km/uur. De uitzonderlijke koersstabiliteit, waarbij de neiging tot onderstuur en de remstabiliteit worden versterkt bij een toenemende dwarsversnelling, wordt gewaarborgd door de elastokinetische afstelling van de ophanging. Een aardige cocktail toch om mee te beginnen ?

Porsche Boxster : heerlijke rijkwaliteit én betaalbaar.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content