PODIUM
BEZETEN
In juni 1994 studeerden Tom Van Dyck, Robby Cleiren, Benjamin Verdonck, Sara De Bosschere en Luc Nuyens als akteur af aan het Antwerpse Conservatorium. Hun afstudeerprojekt, “De Wilde Eend” van Ibsen in een regie van Sam Bogaerts, was als voorstelling nogal ontgoochelend, maar ze maakte wel duidelijk dat ook dat jaar de “school van Dora van der Groen” weer een stel interessante tot uitstekende akteurs had gevormd.
Robby Cleiren, Sara De Bosschere en Luc Nuyens vormen sindsdien de vaste kern van het gezelschap De Roovers. Die naam is ontleend aan “Die Raüber” van Friedrich Schiller, een stuk dat zij samen met Maatschappij Discordia in de zomer van 1994 speelden in Amsterdam.
Vorig seizoen kreeg de groep onderdak in het Leuvense kunstencentrum Stuc, om er binnen het kader van Het Atelier te werken aan een toneelversie van “Jacques le Fataliste” van Diderot. Maar het projekt liep om de een of andere reden spaak en de première werd afgelast. Ondertussen hadden De Roovers een projektsubsidie gekregen van 2.843.000 frank. Daarmee werd de jongste maanden hard gerepeteerd aan een toneelvoorstelling waarvoor zowel het literaire werk als de sociale betrokkenheid van de beroemde schrijvers Albert Camus en Fedor Dostojevski een inspiratiebron vormden.
Het toneelstuk kreeg uiteindelijk de titel “De Bezetenen”. Dat is ook de titel van de romanbewerking die Camus in 1953 maakte van “Demonen”, een klassieker die Dostojevksi schreef in 1872. Daarin schetst de Russische romancier een portret van een aantal mensen die verscheurd worden door hun passionele en revolutionaire zoektocht naar maatschappelijke vrijheid en individuele ontplooiing en tenslotte vervallen in nihilisme, cynisme en vervreemding. Deze roman was een paar seizoenen geleden al het uitgangspunt van “Des Passions”, een zeer hermetische en oninteressante toneelenscenering van de Waalse regisseur Thierry Salmon.
“De Bezetenen” wordt gespeeld door de vaste ploeg van de Roovers, uitgebreid met de jonge en veelbelovende gastakteurs Sofie Sente, Pieter Embrechts, Bart Voet en Günther Lesage. De allereerste voorstellingen vinden plaats in het kunstencentrum Nieuwpoort in Gent. Daarna volgen in oktober nog voorstellingen in de kulturele centra van Hasselt (10/10), Eeklo (11/10), Bornem (12/10), Torhout (17/10), Turnhout (18/10) en Dilbeek (19/10).
– tel. (09) 225.12.96 (Nieuwpoort).
WOORDEN
De rechtszaak over het abrupte ontslag van Jappe Claes bij TheaterTeater is nog steeds hangende. Maar het leven gaat door. Vorige week was Jappe Claes nog in Vlaanderen aan het werk, meer bepaald als gastakteur in “Faust”, die vreselijk slechte, schaamteloos-simplistische en nodeloos-exhibitionistische voorstelling van De Trust. Ondertussen is Claes al aan het repeteren bij het Zuidelijk Toneel in Eindhoven. Bij zijn nieuwe “werkgever” speelt hij mee in “De Cenci”, de produktie die over enkele weken in première gaat. TheaterTeater, het gezelschap dat door Claes zowat vijf seizoenen geleden werd opgericht, is inmiddels onder de artistieke leiding van Carina Van der Sande gekomen. Zij heeft beslist om dit seizoen jonge toneelmakers kansen te geven.
De eerste is Dimitri Masyn, een jonge Westvlaming die in 1991 in Rome afstudeerde als scenarist, later teaterwetenschappen studeerde in Gent en Leuven, en een tijdlang als gewetensbezwaarde verbonden was aan TheaterTeater.
In 1994 regisseerde Massyn bij het amateurgroepje Theater Bestek “Het Opgebroken Verlangen”, naar teksten van Milan Kundera. Vorig jaar was Masyn auteur en regisseur van “Contrarie”, een hedendaagse interpretatie van de Parsifalteksten van Wolfram Von Eschenbach en Chrétien de Troyes. Beide voorstellingen waren boeiende vingeroefeningen en maakten nieuwsgierig naar de verdere ontwikkeling van toneelmaker Masyn.
Voor TheaterTeater schreef hij nu “Richter”, een voorstelling waarin het gaat over “hoe taalbarrières onverdraagzaamheid installeren, hoe woorden verdeeldheid zaaien”. Simone André, Inge Büscher, Jan Hammenecker en Guy Segers spelen “Richter” in een regie van Carina Van der Sande en in een decor van Bie Boeykens. Première op 6 oktober in TheaterTeater (Begijnenstraat in Mechelen), waar nog opvoeringen zijn tot en met 30 november.
– tel. (015) 20.37.80.
EN OOK NOG
– “Recital” : teatrale prezentatie van klassieke muziek voor kleuters. Bejubelde enscenering van Arlette van Overvelt, te zien in de prachtige Predikherenkerk in Leuven. Op zondag 8 oktober om 15 en 17 uur (en niet om 11 uur !). tel. (016) 23.84.27.
– “Revolverhelden” : in een regie van de Vlaming Johan Dehollander speelt Stella Den Haag een heerlijk-amusante, cynisch-subversieve voorstelling over de “groeipijnen van de kinderlijke fantazie”. Een aanrader ! Laatste voorstelling in Vlaanderen op 6/10 in het kunstencentrum De Werf (Brugge, tel. (050) 33.05.29) en op 29/10 in deSingel (Antwerpen, tel. (03) 248.38.00).
– “Der Kaiser von Atlantis” : van een opera-in-één-bedrijf, geschreven door Viktor Ullman (muziek) en Peter Kien (libretto) maakte de Keulse regisseur Sabine Hartmannshenn een briljante, onvergetelijke muziekteaterproduktie, met droomachtige beelden die betoveren of door merg en been snijden en op een zinvolle en originele manier herinneren aan de gruwel van de holocaust. Een van de allermooiste produkties van de jongste jaren ! Te beleven op 10, 11, 13 en 14 oktober in het Lunateater (Brussel, tel. (02) 229.12.11) en op 19, 21 en 22 oktober in deSingel (Antwerpen, (03) 248.38.00).
– “Klapstuk 95” : zevende editie van het Leuvense dansteaterfestival. Van 10 t.e.m. 24 oktober op diverse lokaties in de Dijlestad. tel. (016) 23.67.73.
Edward van Heer
“Der Kaiser von Atlantis” : beklijvend muziekteater over de absurditeit van diktatoriale almacht en de willekeur van de dood.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier