PODIUM
EPOS
In de de achtste eeuw voor Kristus schreef Homerus zijn “Odyssee”, een epos dat terecht beschouwd wordt als de hoeksteen van de wereldliteratuur. Enkele jaren geleden maakte de Nederlandse schrijfster Imme Dros een uitstekende vertaling van deze klassieker. Op basis daarvan schreef zij “Odysseus een man van verhalen”. Dit boek, waarin de avonturen van Odysseus waren bewerkt voor jongere lezers, werd bekroond met de prestigieuze Zilveren Griffel. In opdracht van het Nijmeegse jeugdteatergezelschap Teneeter maakte Dros een teaterversie van haar jeugdboek. Na de première op 13 oktober schreef Anita Twaalfhoven in de Nederlandse krant Trouw : “Regisseurs Rinus Knobel en Andrea Fiege ensceneerden een eigentijdse, wervelende voorstelling, waarin zeer sterk geakteerd wordt. (…) De voorstelling laat een veelheid aan stijlen zien, die prachtig op hun plek vallen : goed getimede slapstick-acts, op de commedia dell’arte geïnspireerde scènes, een jazzy lied om een verleidelijke dans van sfeer te voorzien, maar ook gevoelig en ingetogen spel. “
De Vlaamse première van deze jeugdproduktie (voor kinderen vanaf 8) vindt plaats op vrijdag 1 december om 19 u. in de Warande in Turnhout. Daarna zijn er nog opvoeringen in de Stadsschouwburg van Leuven (zondag 3/12, 15 u.), in het cultureel centrum van Hasselt (zaterdag 9/12, 15 u.) en in de Velinx in Tongeren (op zondag 10/12, 17 u.).
– Info : tel. (00-31) 24/360.05.88.
SOLO
Met een proefschrift over “de problematiek van het spel van een akteur in een postmoderne kontekst”, studeerde Pé Vermeersch in 1992 aan de Vrije Universiteit van Brussel af als licentiate filozofie. Daarna koos ze voor het teater. Ze speelde mee in produkties van Theater Antigone, TheaterTeater en Victoria en werkte met regisseurs als Jappe Claes, Alain Platel en Eric De Volder.
Daarnaast volgde Vermeersch een aantal dansworkshops, waarbij ze de basisbegrippen van bijvoorbeeld de Indiase Kathakali en de Japanse Butoh-dans leerde kennen.
Met die achtergrond maakte Vermeersch de solovoorstelling “Glijdend”. Daarover schrijft ze : “Glijdend is de toestand zonder houvast, zonder raakpunt, hier tussen liefde en eenzaamheid. (…). Dit tema is de leidraad van de voorstelling. Er worden flarden tekst gesprokkeld bij o.a. M. Yourcenar, G.G. Márquez, H. Hesse. Er wordt rond zangmelodieën van Schubert en Cacchini gewerkt. Er wordt een bewegingsparkoers vastgelegd. “
“Glijdend”, waarin Vermeersch aan de piano wordt begeleid door Ross Feller, werd specifiek opgezet voor de ruimte van Plateau, een Brussels kunstencentrum dat financieel gesteund wordt door de Vlaamse Gemeenschapskommissie. Plateau bevindt zich in de Herderstraat 30, vlakbij metrostation Naamse Poort. “Glijdend” is te zien van 29 november tot en met 3 december, telkens om 20 u.30.
– Info : tel. (02) 514.52.07.
BRIEVEN
De Fransman Gustave Flaubert was een enorm begenadigd schrijver, dat zal iedereen beamen die ooit “Madame Bovary” of “La Tentation de Saint-Antoine” heeft gelezen. Maar de Normandiër was ook een geobsedeerd en getalenteerd brievenschrijver. Hij schreef heel zijn leven lang dagelijks brieven naar kennissen en vrienden, waarin hij zich druk maakte over zijn literaire kollega’s of zich vragen stelde over zijn schrijfstijl, zijn gevoelsleven en de zin van het leven tout court.
Heel mooie en boeiende brieven schreef Flaubert aan Louise Colet, de enige vrouw met wie hij een lange, warme, maar wel zeer afstandelijke verhouding had. Uit die brieven wordt rijkelijk geciteerd in “De Kluizenaar en zijn Muze”, een evocatief literair salon dat bij Theater Zuidpool te zien is in een regie van Rikkert Van Dijck. De brieven worden “gebracht” door akteurs Marijke Pinoy en Karel Vingerhoets. “De Kluizenaar en zijn Muze” is te zien in Theater Zuidpool in Antwerpen van 2 tot en met 9 december (20 u.).
– Reserv. : tel. (03) 231.57.58.
ACHTBAAN
Op vrijdag 1 december vindt de première plaats van “Montagnes Russes”, de tweede seizoensproduktie van het gezelschap De Tijd. Aan deze voorstelling werken dezelfde mensen mee als aan “Metamorphosen” : Lucas Vandervost regisseerde Dirk Buysse, Jobst Schnibbe, Tom Van Dyck, Tania Van Der Sanden en Rita Wouters. Erik Lagrain bedacht ook dit keer het decor.
“Montagnes Russes” is een gloednieuw stuk van Filip Vanluchene, een man die, onopvallend maar gestaag, een aanzienlijke staat van dienst heeft opgebouwd binnen het Nederlandstalige toneelwereldje. Sedert hij in 1972 afstudeerde aan het Conservatorium van Gent is hij als vertaler, bewerker en akteur aktief geweest bij gezelschappen als het Brialmonttheater, NTG, Arca en Vertikaal. Hij geraakte ook goed bevriend met de Italiaanse toneelman Dario Fo. De meeste van de stukken die de Internationale Nieuwe Scène en Jan Decleir speelden, werden vertaald door Vanluchene.
In 1990 schreef Vanluchene in opdracht van De Tijd “Casanova”, een stuk over de trieste nadagen van de bekende rokkenjager. Vorig jaar vertaalde Vanluchene voor De Tijd “Agatha” van Marguerite Duras.
“Montagnes Russes” gaat over twee zussen en hun onberekenbare broer. Ze leven aanvankelijk in harmonie in een huis in een onbeduidend Vlaams dorp. Als de demonen van hebzucht en ambitie hun intrede doen in het ouderlijk huis, komt er een maalstroom van angst en verlangens op gang. Die vindt zijn hoogtepunt tijdens de dorpskermis, waar de achtbaan de hoofdattraktie vormt.
“Montagnes Russes” is van 1 t/m 9 december (20 u.30) te zien in de Kaaitheaterstudio’s in Brussel.
– Reserv. : tel. (02) 201.59.59.
EDWARD VAN HEER
De Tijd creëert “Montagnes Russes”, een nieuw Vlaams stuk met (v.l.n.r.) Tom Van Dyck, Jobst Schnibbe, Dirk Buysse (vooraan), Rita Wouters en Tania Van Der Sande, in een regie van Lucas Vandervost (midden).
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier