Opwindend innoverend

Pierre Darge
Pierre Darge Freelancejournalist

Zeven jaar geleden lanceerde Renault de Mégane Scénic als een variante op het basismodel en scoorde daarmee onverwacht goed. De eerste compacte monovolume vond liefst twee miljoen kopers én veel navolging bij de concurrentie. De nieuwe Scénic krijgt een eigenzinniger styling mee en gaat nu als zelfstandig model door het leven. Hij is niet alleen acht centimeter gegroeid, straks komt er zelfs een verlengde zevenzitter, die de Espace naar de kroon wil steken. Die groei stelt de ingenieurs niet alleen in staat om de veiligheidsvoorzieningen verder uit te bouwen, ze bezorgt de passagiers achterin royaal veel beenruimte. Origineel is de automatische elektrische handrem. De vrijgekomen ruimte tussen de voorstoelen wordt ingevuld door een originele, verschuifbare reisbak op rails met twee, verlichte compartimenten, geïntegreerde armsteunen en cupholders. Een vondst.

Ook nieuw is het dashboard met centraal opgestelde instrumenten dat ruimte laat voor een gekoeld handschoenenkastje aan de passagierskant. Achterin kunnen de stoelen verschuiven. Tilt men de middelste, smalle zit eruit, dan kunnen de buitenste dichter naar het midden worden opgesteld en in de lengte over een afstand van 32 centimeter glijden. Uiteraard kunnen de stoelen gewoon worden gedemonteerd en dan ontstaat een laadvolume van 1840 liter. Ruime aandacht wordt ook besteed aan de diverse opbergvakken. Zowel onder de voor- als achterstoelen zijn laden ingebouwd, er zitten ook twee opbergvakken onder de vloer. Tegen de rug van de voorstoelen zijn klaptafeltjes gemonteerd.

Kortom, de Scénic is een zéér praktische auto, al is het even uitkijken met de uitrusting : veel van de vondsten komen pas in de betere afwerking of als optie voor.

Ter kennismaking kiezen we voor de 1.6 liter benzinemotor die voor een behoorlijke tractie zorgt, zonder echt uit te blinken. Hij snijdt vlot door het verkeer als een berline, een zesde versnelling zou echter meegenomen zijn. Op papier is de 1.9 turbodiesel een interessanter en zuiniger keuze, al kwamen we met de 1.6 gemiddeld met 8,5 liter rond. En dat ondanks het grotere frontale oppervlak (dus een slechtere stroomlijn) dan de voorganger.

Behalve de praktische vondsten springt de aanpak van de veiligheid in het oog. Scénics krijgen standaard ABS en noodremhulp mee, adaptieve frontale airbags en laterale rompbags vooraan, gordijnairbags voor en achter, hoofdsteunen met whiplashbescherming, geoptimaliseerde veiligheidsgordels en drie Isofix-bevestigingspunten. Daarmee is Renault gewapend om andermaal de allerhoogste score te halen bij de Euro NCAP-test, waarin het al eerder is uitgeblonken.

Pierre Darge

De eerste compacte monovolume vond liefst twee miljoen kopers én veel navolging bij de concurrentie.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content