Milaan volgens signore sartori

Alessandro Sartori, creatief directeur van de lijn Z Zegna, laat een frisse wind waaien door het honderdjarige instituut Ermenegildo Zegna. Geen betere gids voor een wandeling door Milaan dan dit toonbeeld van geraffineerde mannenmode.

Zona Tortona, het zuidoosten van Milaan. De laatste tien jaar heeft deze postindustriële buurt haar verouderde imago en slechte reputatie ingeruild voor een glamourpositie bij de grootste mode- en designmerken. Ook het huis Ermenegildo Zegna vestigde zich twee jaar terug in het nieuwe creatieve hart van de Lombardische hoofdstad. Het hoofdkwartier van de honderdjarige onderneming werd ondergebracht op een oppervlakte van duizenden vierkante meter, in een bouwwerk van glas en gepolijste steen, ontworpen door de Italiaanse architect Antonio Citterio. Het is hier dat we op een grijze winterochtend Alessandro Sartori (43) ontmoeten.

De creatief directeur van de lijn Z Zegna, de gedurfde jongste telg van het respectabele familiebedrijf, straalt klasse uit, zoveel is zeker. Hij is uitgedost in de klassieke trio’s – hemd, das, pak/wit, zwart, marineblauw – en een flamboyante, oversized mantel met militaire inslag geeft zijn gestroomlijnde figuur een bijna architecturale allure. De outfit van een intellectueel, ogenschijnlijk ascetisch, strikt en verleidelijk. Uiteraard draagt signore Sartori zijn eigen creaties.

Voorbestemd

Alessandro Sartori werd geboren in de streek van Biella, aan de voet van de Alpen, precies daar waar Ermenegildo Zegna honderd jaar geleden startte met de vervaardiging en export van zijn uitzonderlijke stoffen. De jonge Alessandro leek wel voorbestemd om in de mode te werken. Sartori betekent immers ‘kleermaker’ en zijn moeder, die naaister was, nam haar zoontje mee als ze stoffen ging kopen of pasbeurten had in de huizen van “zeer mooie dames”. “Tot ik er plotseling, van de ene dag op de andere, niet meer bij mocht zijn”, herinnert Alessandro zich. Maar het was te laat, de jongen was gebeten door het modevirus. “Ik geraakte geobsedeerd door één gedachte : zelf een kledingstuk ontwerpen en op een dag een onbekende tegenkomen die dat droeg, en mij dan een beeld vormen van zijn persoonlijkheid en zijn leven. Als het mij vandaag overkomt, brengt het telkens opnieuw een geweldige emotie teweeg. Het is alsof ik recht heb op een stukje intimiteit van die persoon.”

Sartori doorliep het voor de hand liggende studietraject van lyceum, afdeling ’textiel’ in Biella, tot drie jaar modeontwerp in de Marangonischool in Milaan. Zijn eerste stage liep hij meteen bij Zegna, dat hij slecht één keer verliet om twee jaar als freelancer te werken in Hongkong. Bij Zegna was hij achtereenvolgens assistent voor de Sartorialijn, hoofdontwerper van de hemden en verantwoordelijke voor de contacten met Gucci, dat, net als andere luxemerken, Zegnastoffen gebruikt voor een deel van zijn collecties. Vandaag staat hij in voor de modieuze en experimentele inbreng die in de onderneming ontbrak vóór 2003, het jaar dat de lijn Z Zegna werd gecreëerd.

Experimentele toets

Sartori’s collecties werden voor het eerst voorgesteld in 2007, tijdens de Fashion Week in New York. “Om onze avant-gardistische positie duidelijk te maken en het merk een internationale impuls te geven.” Sinds twee seizoenen kunnen pers en kopers zijn collecties bewonderen in de door Citterio getekende showroom, aan de beroemde Via Savona. Een terugkeer naar de bron wordt gepaard aan een kwalitatieve boost en moet de eersterangspositie van Z Zegna in de mannenmode bevestigen. De lente/zomercollectie 2010, met eigentijds dandyisme als thema, werd in de pers unaniem positief onthaald. Z Zegna blijft trouw aan de stijl van het huis, de voorliefde voor mooie materialen en de lessen uit het classicisme maar biedt tegelijk een herinterpretatie van de kleermakerskunst. Het resultaat is een geheel van subtiel gedeconstrueerde kledingstukken – mouwloze jasjes met dubbele zakken, ruwe boorden zonder zoom… en verwijzingen naar de romantiek – stropdassen, zakhorloges, rokkostuums… – in een stads kleurenpalet, van koningsblauw tot asfaltgrijs. Kortom, een geraffineerde mix van traditie en actualiteit die ook het dagelijkse bestaan van Alessandro Sartori typeert. Andiamo con lui.

1. Ontbijten in stijl

Voor een ontbijt in de chique winkelwijk met de ‘Gouden Vierhoek’, kiest Alessandro Sartori steevast voor de ouderwetse bankjes in Pasticceria Cova. De bakkerij werd in 1817 geopend door een soldaat van Napoleon. Vandaag is het een rendez-vous voor de high society van Milaan en voor de habitués van de Scala, die praktisch om de hoek ligt. In dit gezellige boudoir is het genieten van een espresso macchiato (met een wolkje melk) en van dé ochtendlijke zoete zonde van de ware Italiaan : een verse, met jam gevulde croissant. Toeloop van toeristen vanaf 11 uur.

Pasticceria Cova, Via Montenapoleone 8. www.pasticceriacova.com

2. Oude kunst

Het monumentale Palazzo di Brera werd opgetrokken in de zeventiende eeuw. Het herbergt onder meer de Pinacoteca, een bijzonder rijke collectie oude kunst. Met toppers als de beroemde Dode Christus van Andrea Mantegna, Het huwelijk van de Maagd van Rafaël of het beklijvende clair-obscur van Avondmaal te Emmaüs van Caravaggio. Alessandro Sartori bewondert ook de Venetiaanse renaissanceschilder Carlo Crivelli (1435-1495), met zijn precieze anatomie, prachtige brokaten en ornamentele stijl.

Palazzo di Brera, Via Brera 28. www.brera.beniculturali.it

3. Cucina Italiana

Bistrot Giacomo, het minder stijve broertje van het gelijknamige restaurant naast de deur, valt in de smaak bij estheten die houden van lekker eten. Er zijn met operarood beklede banken, fraai inlegwerk, een stoffige bibliotheek en obers met strikje en witte schort die een heerlijke cucina italiana opdienen. De wijnen zijn van gelijke kwaliteit. Doe zoals Alessandro, bestel de dagschotel. Toen wij er waren, stond op het menu : Trofiette con salsadi crostacei e guarnizione di gamberi, gevolgd door Filetto di tonno con finocchi e carote e olio. Onvertaalbare perfectie.

Bistrot Giacomo,

Via Pasquale Sottocorno 5-6,

www.giacomomilano.com

4. Alles van Zegna

De eerste global store van de Piëmontese stoffenfabrikant in de luxueuze via Montenapoleone was het werk van de bekende architect Peter Marino. De ruimtes in het twee verdiepingen hoge gebouw uit glas en hout zijn tegelijk minimalistisch en knus, met de ambiance van een dressing. Alle lijnen van het huis zijn er vertegenwoordigd, van Ermenegildo Zegna, over Zegna Sport, tot Z Zegna. In 2010 bestaat het merk honderd jaar en zullen twee nieuwe global stores openen, een in Sjanghai (in China doet Zegna het erg goed) en een in Las Vegas.

Ermenegildo Zegna Montenapoleone, Via Montenapoleone 27. www.zegna.com

5. Italiaanse hedendaagse kunst

In het hart van Brera – met zijn smalle steegjes en met klimop begroeide patio’s veruit de charmantste wijk van Milaan – vindt u de kleine galerie van Antonio Battaglia (broer van Giovanna Battaglia, fashion editor van de Italiaanse Vogue). In een prettige ambiance ontdekt u er een mooie selectie van Italiaanse hedendaagse kunst. Alessandro Sartori heeft onlangs zelf enkele werken gekocht van Giovanni Manfredini, de kunstenaar met zijn troublerende, duistere blik op het menselijke lichaam (www.giovannimanfredini.com)

Galleria Antonio Battaglia,

Via Ciovasso 5.

www.galleriaantoniobattaglia.com

6. Neuzen in boeken

De gezellig-rommelige boekhandel Milano Libri, op de hoek van het Scalatheater, biedt een leuke selectie van nieuwe en tweedehandsboeken over mode, fotografie en architectuur. Verder vindt u er oude tijdschriften, zoals nummers van Vogue uit de jaren zestig. Het onthaal is warm en geanimeerd. Voor een ruimer aanbod en een meer trendy decor raadt de creatief directeur van Z Zegna de boekhandel op de bovenste verdieping van Corso Como (de Colette van Milaan) aan.

Milano Libri,

Via Giuseppe Verdi 2 ;

10 Corso Como,

www.10corsocomo.com

7. Ken uw messen

Sinds de jaren 1920 al is messenmakerij G. Lorenzi gevestigd in de via Montenapoleone. Wie denkt dat dergelijke handelszaken sinds midden vorige eeuw in de vergetelheid zijn verdwenen, heeft het mis. Aldo Lorenzi, de elegante erfgenaam van het huis, stelt de fabricage van messen voor als was dit het nobelste van alle ambachten. Hij toont u allerlei keukenmessen, maar ook sigarensnijders en alle denkbare onderdelen van een manicureset. Dat zijn zaak ontsnapt aan de standaardisering dankt ze, volgens Lorenzi zelf, aan het feit dat ze opgebouwd is als een echte bottega, waar kennis van het product nog centraal staat.

Coltelleria G. Lorenzi,

Via Montenapoleone 9.

8. Italiaanse gastronomie

Peck is het walhalla voor fijnproevers. Deze tempel van de Italiaanse gastronomie telt drie etages : wijnkelder, delicatessenshop, proeverssalon. Het is moeilijk te weerstaan aan de heerlijke, ovengebakken ricotta’s, malse gerookte hammen, gigantische stukken vitello… Alessandro Sartori weet wat lekker is. Dit is dan ook zijn vaste adres als hij zijn gasten wil verwennen.

Peck, Via Spadari 9.

www.peck.it

9. Modieus rendez-vous

Totaal anders dan Bistrot Giacomo met zijn oude bankjes, ligt bar-café-restaurant Refeel helemaal in lijn met modieus Milaan : hippe muziek, cocktails en knappe verschijningen in een modern decor met betonnen muren en gedempt licht. Kortom, de ideale ontmoetingsplek vooraleer u het nachtleven induikt.

Refeel, Coffee & More,

Viale Sabotino 20.

www.refeel.it

10. Simpelweg heerlijk

Zonder onze gids waren we wellicht nooit binnengegaan in het restaurant met bijbehorende tabakswinkel Fiore. Toch is dit ogenschijnlijke banale etablissement, vlakbij het Zegnahoofdkwartier, niet toevallig Sartori’s vaste lunchadres. De mozzarella di buffala en de agnoletti zijn om vingers en duimen bij af te likken. Wat de wijnen betreft, is de Barbera d’Alba 2006 van Sottimano volgens Alessandro een aan-rader.

Fiore, Via Savona 59.

Door Baudouin Galler

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content