Mesjes van plezier
Niets zo fijn als ’s morgens je harde stoppels met een laag schuim te bedekken om er vervolgens secuur een scheermesje door te halen. Maar ook de fabrikanten van elektrische apparaten laten zich niet onbetuigd in de strijd op het scherp van de snee.
Jan Haeverans en Sofie Albrecht/ Foto Diane Hendrikx
Ze staan er wellicht niet bij stil, maar als mannen aan hun scheerbeurt beginnen, hebben ze tussen de 6000 en de 25.000 haartjes te verwijderen. Een hele klus. Daar komt nog bij dat scheren voor velen bijna een ritueel is geworden: niets mannelijkers dan met een vlijmscherp mes langs de contouren van je gezicht te gaan om daarna als gladde jongen zelfverzekerd de wereld in te stappen. En daarmee is meteen een controverse aangegeven: echte mannen scheren zich niet elektrisch. Dit adagium van Guido Belcanto mag dan wat van zijn glans verloren hebben sinds de charmezanger in de pers verscheen in een sexy jurkje, feit is dat bijna de helft van de jongeren nog steeds kiest voor nat scheren. En dat terwijl het eerste elektrische apparaat al in ’31 op de markt kwam.
Natscheerders kunnen, net als hun elektrische broers, best aan de slag gaan na het douchen. De haartjes zijn dan zachter en de huid is proper, wat de kans op infecties verkleint. Bovendien openen de poriën zich door het warme water, waardoor de haartjes rechtop gaan staan en makkelijker af te scheren zijn. Snor en kin komen bij voorkeur het laatst aan de beurt (op die manier krijgen de stugste haren de tijd om zacht te worden) en om zo glad mogelijk te scheren is het aangewezen om de huid strak te trekken, wat meteen ook de kans op sneetjes vermindert. Want het lijken niet bepaald dingen om lichtzinnig mee om te springen, die vlijmscherpe messen die elke ochtend over mannenkelen glijden. Met namen als Xtreme III Razor of FX Diamond System, hun donkere staalkleuren en een design dat aan machineonderdelen doet denken, ogen ze stoer en vervaarlijk.
De meeste van deze mesjes glijden koel en efficiënt door een dikke laag scheerschuim, hoewel ook heel wat mannen een crème of een gel verkiezen. Doordat die minder lucht bevatten, maken ze preciezer scheren mogelijk. Door de band genomen zijn crèmes en gels geschikter voor een droge huid en een sterke baardgroei, terwijl mannen met een gewone baardgroei en/of vette huid beter opteren voor schuim. Daarnaast is er ook een trend naar gesofisticeerder producten, zoals verzachtende aloë vera, vitamines en bevochtigers die een gladdere, comfortabelere scheerbeurt mogelijk maken.
Hoewel nat scheren nogal wat voordelen heeft – het is preciezer, geeft een frisse teint en verwijdert dode huidcellen -, zitten ook de apparatenfabrikanten niet stil. Ze komen op de proppen met spitsvondigheden als de zelfreinigende Braun of de Cool Skin Hybrid Razor van Philishave, die een Nivea-scheeremulsie bevat: voor mannen die van een natte scheerbeurt houden maar opzien tegen de ongemakken van een mes op hun huid. Wij kregen van Braun hun nieuwe FreeGlider om te testen, een hightech apparaat dat tijdens het scheren een verzachtende conditioner aanbrengt om scheerbrand tegen te gaan. Als gepatenteerd natscheerder was ik niet gauw te overtuigen: ook elektrische apparaten glijden lang niet zo vlot door de baard als de commercials suggereren (dat hebben ze met scheermesjes gemeen) en de brommende machine vormt geen alternatief voor het ouderwetse ritueel van scheerschuim en mesjes. Maar het gebruiksgemak heeft het gehaald, zodat scheerschuim tegenwoordig in de la blijft en ik steeds vaker gladgeschoren ten kantore verschijn.
Of je nu machinaal of op ambachtelijke wijze de overtollige begroeiing verwijdert, in beide gevallen kan de ontblote huid na al dat geweld best wat troost gebruiken. Alcoholhoudende aftershaves zijn tegenwoordig minder populair: ze irriteren de gevoelige huid en drogen ze uit. Daarom is er nu een arsenaal aan producten beschikbaar, die verzachten en hydrateren zonder pijn te doen. Het populairste distributiekanaal is nog steeds het warenhuis, met merken als Nivea, Gilette (marktleider) en Wilkinson. De apotheek biedt onder andere Vichy Homme en Avène aan. In de parfumerie vindt men de Lab Series van Aramis, Biotherm Homme en Clinique For Men. Leuke nieuwkomers zijn Mauvais Poil van Nickel en Rosemary Mint Shaving Gel van Aveda: een hydraterende gelcrème met een verkoelend munteffect. Clarins heeft in zijn gloednieuwe mannengamma ClarinsMen een alcoholvrije scheergel die roodheid vermijdt. Uniek is hun scheerolie die moeiteloos het mes over de huid laat glijden, maar ook voor het scheren gebruikt kan worden, om harde baardharen te verzachten.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier