MEER voor minder
H&M, Zara en co kunnen maar beter op hun hoede zijn. Met de opening van een vestiging in Brugge, geeft de Britse topketen New Look deze week het startsein voor haar internationale expansie. Betaalbare mode, want “it’s chic to buy cheap”.
Wie over de Antwerpse Meir of door de Brusselse Nieuwstraat slentert, kan er niet naast kijken : Mango (Spanje), Zara (Italië), Vero Moda (Denemarken), H&M (Zweden), noem maar op. Almaar meer internationale modeketens zoeken én vinden vaste voet op Belgische bodem. H&M bijvoorbeeld speelt al jaren een absolute voortrekkersrol op de markt voor ‘hippe en betaalbare mode’. Die krijgt er nu een sterke concurrent bij.
Want ook het Britse New Look brengt trendy en modieuze dames- en herenkleren, accessoires en schoenen tegen democratische prijzen. Algemeen directeur Phil Wrigley : “Het budget dat mensen bereid zijn aan kleren uit te geven daalt geleidelijk, terwijl ze steeds meer voor hun geld willen. More fashion for less money, dat is de trend.” In Groot-Brittannië is New Look een leidinggevende speler binnen dit marktsegment. Na Marks & Spencer en NeXt komen ze op de derde plaats, met een jaaromzet van 1,2 miljard euro.
New Look werd eind jaren zestig als discountketen opgestart, met een aantal kleinere winkels van amper honderd vierkante meter. Intussen is de keten uitgegroeid tot een modegigant, met 750 winkels verspreid over het Verenigd Koninkrijk en Ierland. Ook in Frankrijk wordt de collectie al jaren verdeeld. Niet onder de naam New Look, maar bij Mim, een kledingketen die twee jaar geleden volledig in handen van de Britse groep is. Binnenkort komen er wel eigen vestigingen, in en rond Parijs.
De concurrentie binnen de sector is groot, dus komt het eropaan zo modieus en trendbewust mogelijk te zijn. “In Groot-Brittannië zien alleen die labels hun omzet nog groeien”, weet Wrigley. “De mensen moeten over je praten. Talkable fashion, daar gaat het om.” Opvallen is dus de boodschap en dat doet New Look niet enkel via haar collectie, maar ook via het winkelinterieur. Mode is theater, althans volgens de Britse keten, en dat is duidelijk merkbaar in haar vestiging in de Londense Oxford Street. Een imposante glazen trap leidt er naar de eerste verdieping, waar de eigenlijke winkel zich bevindt. In 2004 kaapte die trouwens de Store Design of the Year Award weg. Zo heeft elke winkel zijn uniek design, met aandacht voor de huisstijl weliswaar. Want als u ergens in het straatbeeld fluor groen en roze opmerkt, dan kunt u eropaan dat er een New Lookvestiging zit.
Met de opening in Brugge is de eerste echte New Lookwinkel buiten het Verenigd Koninkrijk dus een feit. In het voorjaar opent het nog een vestiging op de Meir in Antwerpen en later op het jaar nog eens drie in andere steden. Ook in Frankrijk moeten er dit jaar een tiental filialen opengaan. Waarom Brugge en niet Brussel ? “Locatie is alles”, verduidelijkt Wrigley. “Natuurlijk kijken we ook uit naar de Nieuwstraat, maar we hebben er nog geen geschikt pand gevonden.”
“Veertig procent van de Britse vrouwen shopt al in New Look”, weet Wrigley, de lat voor de Belgische markt ligt dus hoog. New Look heeft alvast één ding voor op H&M, Zara, Mango en andere al gevestigde modeketens, en dat is een uitgebreide schoenencollectie. Stoere cowboylaarsjes, stiletto’s, ballerina’s, pumps, sneakers, ze staan er allemaal tegen bijna lachwekkende prijzen. Bovendien wordt de volledige collectie om de zes weken vernieuwd. Een paradijs voor schoenenfetisjisten.
De gemiddelde leeftijd van de New Lookklant is volgens officiële cijfers 29 jaar, maar dat is geen cijfer om je op vast te pinnen. De collectie doet iets jonger aan, met speelse pailletten, kleurrijke prints en korte ballonrokjes. Ook de accessoires zijn op een jonger publiek gericht. Maar dan is er ook de jeanscollectie, waar dan geen leeftijd op staat. En de schoenen natuurlijk, want daar zijn wij alvast wild van.
Info: www.newlook.co.uk
Sfera, Spaanse invasie
Behalve New Look ziet onze markt nog een nieuwe speler komen : het Spaanse Sfera, dat in november al een eerste vestiging in de Brusselse Nieuwstraat opende. In eigen land bestaat de modeketen nog maar drie jaar, maar nu al is de internationale expansiebeweging ingezet. Na vestigingen in Portugal en Griekenland, is België de derde markt waar het bedrijf zijn pijlen op richt. Vooral de geografie van ons land, bleek hierbij een doorslaggevende factor. “België is een klein land, met een centraal gelegen hoofdstad. Het is vrij eenvoudig om hier in een korte periode vertegenwoordigd te zijn. Bovendien openen we dit jaar filialen in Antwerpen en Luik, waardoor we meteen een perfecte spreiding krijgen”, aldus commercieel directeur Santos Navas.
Ook bij Sfera is betaalbare, trendy mode het uithangbord. Modieuze en casual lijnen voor heren, dames en kinderen, met bijbehorende accessoires. Net als bij New Look wordt de volledige collectie om de anderhalve of twee maanden vernieuwd. Sfera’s grootste troef is volgens Navas de prijs-kwaliteitverhouding. “Een goede prijs mag nooit een slechte kwaliteit rechtvaardigen, dat is ons principe. Ons ontwerpteam bestaat uit tachtig stylisten die de mode op de voet volgen. Minstens zes maal per jaar brengen die een volledig nieuw gamma.”
Sfera mikt op een jonger én breder publiek dan New Look : “Iedereen boven de 15.” Om bij de verschillende levensstijlen aan te sluiten, bestaat elke collectie uit gedifferentieerde modelijnen. Zo is er Sfera Fashion met gedurfde ontwerpen, Sfera Urban met meer draagbare mode en Sfera Casual voor de iets jongere en hippe consument. (MV)
Sfera, Nieuwstraat 54A, Brussel. Info : 016 82 01 89.
Binnenkort ook in Antwerpen en Luik.
Marjolijn Vanslembrouck
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier