Markten

Frankrijk kleurt stilaan roze

Terwijl voor buitenstaanders heel de Franse wijncultuur en -industrie dramatisch lijken te kapseizen, duiken hier en daar toch commerciële lichtpuntjes op. Zo blijken meer Fransen gewonnen voor een glaasje rosé, ten koste van hun traditionele rouge. Onivins, de nationale wijnraad in Frankrijk, berekende onlangs dat de verkoop van rosé enorm dynamisch blijft : tussen januari en april dit jaar steeg de verkoop van rosé in de Franse grootdistributie met +2,4 procent in volume en +2,8 procent in waarde, terwijl de verkoop van rode wijn kromp met -2 procent in volume en 2,5 procent in waarde.

Dat ook veel Franse wijnbouwers ondertussen geld geroken hebben met deze renaissance van rosé is eveneens duidelijk. Streken waar traditioneel de neus opgehaald werd als het over rosé ging, waaronder Bordeaux en Bourgogne, storten zich nu plots enthousiast op de productie ervan. Volgens de officiële handelsinstantie CIVB bereikte de roséproductie in Bordeaux in 2004 zelfs een piek sedert 1948, het jaar waarin de cijfers voor het eerst systematisch werden bijgehouden. In 2004 werd er namelijk 180.722 hectoliter rosé geproduceerd, zowat 2,5 keer meer dan in 1996.

De groten spelen gulzig mee

En daarbij gaat het niet alleen om de kleintjes, want ook een aantal grand crus classés die de voorbije jaren financieel in slechte papieren kwamen, hebben zich plots tot het ‘rosédom’ bekeerd. Zo lanceerde Château Kirwan uit Margaux 8000 flessen Le rose de Kirwan en Château Giscours, eveneens een geklasseerde cru uit Margaux, zette onlangs 20.000 flessen rosé 2004 op de markt.

Dat het menens is met de opgang van rosé blijkt ook uit het feit dat een ander heiligdom van rode topwijnen, de Côte d’Or, in de ban is geraakt van rosé. De productie van rosébourgogne is namelijk spectaculair gestegen, van 9000 hectoliter in 2000 tot ruim 16.500 hectoliter in 2004. Een klim met 80 procent of het equivalent van 2,2 miljoen flessen. Volgens officiële statistieken van de belan-genorganisatie BIVB gaat twee derde van de lokale rosés er onder kurk als AOC Bourgogne, 12 procent als Marsannay en 22 procent onder Mâcon-label. Wie dit tien jaar geleden had voorspeld – rosé als mogelijke reddingsboei voor Bourgogne – zou onmiddellijk opgesloten zijn in een instelling. n

Frank Van der Auwera

De Indische huisvrouwen demonstreren vooral tegen de spotgoedkope ‘booze shops’, waar je alle mogelijke vloeibare rommel kan kopen.

Waarom heeft niemand in het kader van 175 jaar België aan een Cuvée Eddy M. gedacht ?

Veel Franse wijnboeren delen liever de flessen gratis uit aan toeristen dan ze, in hun ogen tegen te lage prijzen, te laten opstoken.

Wie tien jaar geleden had voorspeld dat rosé een reddingsboei kon zijn voor Bourgogne, zou onmiddellijk opgesloten zijn in een instelling.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content