In het binnenhof
Ontwerpster Christine Birkle woont en werkt in een van de mooie gerestaureerde binnenhoven van Berlin-Mitte. De perfecte locatie voor het bedenken en maken van haar creaties in vilt.
Op oude foto’s in het stadsarchief is goed te zien dat het stadsleven zich begin vorige eeuw, toen Berlijn nog een van de grootste wereldsteden was, voornamelijk afspeelde in de Höfe, de talrijke binnenhoven van Berlin-Mitte, het oude stadshart. Men woonde er, werkte er, deed er boodschappen, ging er op café, deed er aan cultuur… Eigenlijk speelde zich daar een dorpsleven af in het klein. Via grote poorten belandde men vanaf de straat in deze ommuurde woon- en werkcomplexen die soms wel zes aparte hoven achter elkaar telden. Ze hadden elk hun eigen ateliers en winkels met daarboven appartementen en zolderkamers.
In dit voormalige Oost-Berlijnse stadsdeel, dat na de val van ‘de Muur’ de hotspot van Berlijn werd, zijn nog tal van deze hoven te vinden, zoals de Heckmann Höfe, de Sophie-Gips Höfe en de bekende Hackeschen Höfe, die op zich al acht binnenplaatsen met elkaar verbindt. Net als in de jaren twintig van vorige eeuw vestigen zich hier de laatste jaren opnieuw kunstenaars, designers en schrijvers waardoor de wijk weer een uniek karakter krijgt. In hun kielzog volgen leuke coffeeshops, kunstgaleries en kleine mode- en meubelwinkels, bijna allemaal initiatieven van jonge mensen.
Een van die bewoners is textieldesigner Christine Birkle, die haar stek vond in de Heckmann Höfe. Boven haar winkel, Hut Up, heeft ze haar appartement en sinds kort ook haar atelier. Christine ontwerpt mode en accessoires in vilt en haar collecties zijn gegeerd tot in Japan. Ze maakt niet alleen jurken, tassen en sjaals, vloerkleden, kussens en plaids maar ook minder gebruikelijke items als gsm-etuis, eierwarmers, wijnkoelers… In de factory loft vond ze precies de werkruimte die ze zocht. Voorheen werkte ze vanuit haar appartement maar de ambachtelijke en intensieve productietechniek van het vilten vroeg om een grotere ruimte.
Kerstboom voor het Centre Pompidou
“Lange tijd had werken met vilt een geitenwollensokkenimago. Maar voor mij is het sinds mijn academietijd al een passie. Het leuke is dat er nu ook erkenning komt”, zegt de ontwerpster. Het begon met opdrachten uit de theater-, opera- en balletwereld. Daaruit volgde het maken van hoeden, vandaar ook de naam van het bedrijf : Hut Up. En dan ging de bal aan het rollen. “Voor de modecollectie van de Belgische ontwerper Dries Van Noten mocht ik een hoedencollectie uitwerken en een jaar later voor het bekende Costume National een collectie dames- en herenshirts. Toen er zo langzamerhand een collectie tot stand kwam, besloot ik een winkel te openen. Door de omwenteling in Berlijn werden in die tijd veel histo-rische hoven gerenoveerd en weer omgebouwd tot woningen, appartementen en winkels. In de Heckmann Höfe vond ik de perfecte plek voor mijn shop in enkele voormalige stallen voor koetsen en paarden. Mijn oog viel ook op de appartementen erboven. Het besluit was snel genomen : hier wou ik wonen.”
In de hele woning, van de living tot de keuken, de slaapkamer en zelfs de badkamer, staan objecten uit de collectie. “Er zijn ook ‘oude’ stukken bij die ik nog steeds koester, zoals de Hut Upkerstboom die ik enkele jaren geleden voor het Centre Pompidou in Parijs realiseerde. Aan verschillende designers uit de hele wereld was gevraagd om een nieuwe kerstboom te bedenken. Die van mij was natuurlijk uit vilt. Op de tentoonstelling kreeg ik een plekje naast Karl Lagerfeld en vlakbij Jean-Paul Gaultier en modehuis Hèrmes ! Stel je voor. “Vroeger werd ik vaak uitgelachen omdat ik werkte met vilt. Dit was mijn beloning voor al die experimentele jaren !” Inmiddels voert Christine speciale opdrachten uit voor onder meer Comme des Garçons, Donna Karan, Dior, Costume National en Hermès.
–
www.hutup.de
Door Marc Heldens – Foto’s Mark Seelen
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier