Lene Kemps
Lene Kemps Lene Kemps is de hoofdredactrice van Knack Weekend.

Eerst droeg alleen je vader ze. Daarna werden ze samen met de nerds een cultverschijnsel. En plots zijn ze overal : Hush Puppies.

Lene Kemps

Wie goed kijkt, ziet ze in de laatste scène in Forrest Gump : Hush Puppies aan de voeten van Tom Hanks. De saaie, comfortabele schoenen van de supernerd. Tom Hanks won natuurlijk de oscar, Forrest Gump werd uitgeroepen tot nationale held, en zelfs voor de schoenen liep het allemaal meer dan goed af. Hush Puppies hebben massa’s beroemde baasjes. Jack Nicholson, Michael Jackson, David Bowie, Sharon Stone, Lenny Kravitz, Darryl Hannah en Christian Slater dragen ze al. Ook Britpophelden Noel en Liam Gallagher lopen op crêpezolen.

Na het fenomenale succes van de Wanabee-mocassin, de terugkeer van de Birckenstock-sandaal en de heropleving van de alomgekende Belgische Ronny-teenslipper, is één ding duidelijk : de comfortschoen is in. Misschien een gevolg van het opgroeien van de gympen-generatie. Je kan nu eenmaal niet met joggingschoenen onder je pak naar je eerste baan, maar je bent ondertussen wel gewend geraakt aan dat comfort. Misschien het zoveelste teken van de ?als-ik-maar-goed-fout-zit-rage” : ik luister niet alleen naar de easy listening-elpees van mijn pa, ik draag ook zijn schoenen. In Amerika wordt het verschijnsel gekaderd in de terugkeer naar preppy-dressing, en de advertentie bevestigt dat. Onder een foto van goed uitziende jongeren in hun Hush Puppies staat de slogan : we invented casual. Terug naar de bron. In The Independent vindt Melanie Rickey het allemaal zeer nineties. Van eighties powerdressing is de mode geëvolueerd naar een look die makkelijker, nonchalanter en realistischer is. De jaren negentig zijn casual but smart. De discrete en degelijke Hush Puppies passen daar goed bij. Orlando Sereno Regis (marketing manager Hush Puppies België) heeft zijn eigen verklaring : ?Het zijn gewoon mooie en goede schoenen. Ze zitten als een pantoffel. Ze zijn zo eenvoudig dat ze bij alle soorten kleding passen. En ze kosten geen geld.”

Hush Puppies zijn in Amerika sinds 1958 op de markt. Ze ontlenen hun naam aan het mij onbekende spreekwoord : ?Voeten die pijn doen, zijn als honden die blaffen”. Hush Puppie betekent letterlijk ?Zwijg, jong hondje”, en staat bijgevolg dus voor ?Weg, pijnlijke voeten”. In ons land zijn de schoenen zo’n tien jaar van de markt geweest, en Sereno pikte de licentie pas enkele jaren geleden weer op. ?Als kleine jongen was ik gefascineerd door het logo : het beeld van die zielige basset”, zegt Sereno. ?Van mijn reizen naar het buitenland wist ik dat Hush Puppies de volgende grote gekte zouden kunnen worden. Ook hier in België. Ze hebben twee sterke punten. Iedereen kent het merk, zelfs na de lange afwezigheid. Het heeft geen slecht imago. Sommige mensen vinden het merk saai, maar iedereen is het erover eens dat de schoenen van goede kwaliteit zijn.”

Dat saaie is snel uit de wereld geholpen. De Amerikaanse ontwerper van mannenkleding John Bartlett inspireerde zijn collectie voor zomer ’95 op de grote Gump-rage, en wat koos hij als schoeisel ? ?Hush Puppies zijn de essentiële Amerikaanse schoenen”, zei hij. Hij nam model Duke, en verfde hem in allerlei pasteltinten. Na dat defilé begonnen modieuze boetieks de schoenen aan te kopen. De legendarische Charivari in New York. Of Joe Fitzpatrick voor zijn winkel in Los Angeles : Pleasure Swell. Op een half jaar tijd verkocht hij er meer dan 6000, en tenslotte moest hij een wachtlijst aanleggen. ?Op dit moment heb ik bestellingen voor zo’n 11.000 paar”, zegt hij. ?Ik krijg een lading en ze vliegen de deur uit, het is te gek voor woorden.” Anna Sui deed er nog een schepje bovenop in haar Geek-collectie, opgedragen aan vrouwelijke nerds. Haar mannequins droegen het mocassin-model Earl.

?Als licentiehouder fabriceren wij de modellen zelf”, zegt Sereno. ?In Europa is onze collectie degene die het dichtst bij de Amerikaanse ligt. We hebben de Classics uitgevoerd in alle kleuren van de regenboog. In september komen ze in de winkel, en voor volgende zomer bereiden we de grote boom voor.”

Hush Puppies : tel. (02) 652.20.10.

Classics-collectie : vanaf september in de winkel.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content