Hoe een volhouder wint
Een dik half jaar nadat haar single ‘Linger’ niet van Radio1 was weg te branden, krijgt de ‘nieuwe’ full-cd ‘Steady Pull’ van Jonatha Brooke eindelijk een officiële release in ons land.
Peter Van Dyck
J onatha Brooke, een doorgewinterde singer-songwriter uit Boston, verdient een breed publiek. Maar in het verleden kreeg ze al te vaak te maken met labelverantwoordelijken die obstructie pleegden. Nadat ze in ’98 plots gedumpt werd door platenfirma MCA, nam ze het heft in eigen handen. MCA wilde haar tot artistieke compromissen dwingen. “Ik was halverwege een tournee toen ze me vertelden dat ze me geen nieuw contract wilden aanbieden. Tenzij de volgende plaat hitgevoeliger zou worden.” Brooke begon op eigen houtje weer van nul en richtte haar eigen label Bad Dog Records op. “Beangstigend, maar actie ondernemen leek mij de beste remedie tegen thuis zitten kniezen.”
Eerst bracht ze de concertregistratie Live uit. “We moesten ons een beeld vormen van de verwachtingen, van de fanbasis waarop we konden rekenen.” Het was een slim manoeuvre om met Live de trouwe fans even zoet te houden. Zo creëerde Brooke meer tijd om aan Steady Pull te sleutelen. “Net na de breuk met MCA zou het een héél deprimerende plaat geworden zijn.”
Steady Pull is integendeel een optimistisch album. In de song Pull zingt ze: ” where there is ruin / there is hope for treasure / out of the ashes come comfort and pleasure.” “Als je alles verloren hebt, kan je opnieuw beginnen opbouwen. De periode ’97-’98 was de vreselijkste uit mijn leven. Alles liep mis. En ofwel bleef ik me wentelen in zelfmedelijden, ofwel probeerde ik uit het dal te kruipen. Ik heb me erdoor gesparteld en voel me nu veel rijper en wijzer. Nothing kills me, weet ik nu.”
Linger is de kroniek van een spaak gelopen relatie. ” I am leaving cuz I love you / I am leaving cuz I don’t / and I am hoping you will follow / and I am praying that you won’t”, klinkt het. “Je wil dat hij je tegenhoudt, want dat is het bewijs van zijn liefde, maar het zal niet helpen want je besluit staat vast: ik vertrek hoe dan ook. We kenden elkaar al zo lang en als dan op een moment de lucht niet meer opklaart, word je geplaagd door een verscheurende tegenstrijdigheid. Je weet: deze liefde was mooi, maar toch moet ik weg.”
Songs als New Dress en How Deep Is Your Love (“de meest romantische die ik ooit schreef'”) houden het album in balans. Manager Patrick Rains is de nieuwe man in haar leven. Maar de twijfels knagen nog steeds. “Nu ik aan nieuwe songs werk, merk ik het opnieuw: als ik schrijf, kom ik in een predictable cycle terecht. Ik daal dan telkens af in zelfhaat. Tot ik plots besef: dit is ridicuul, je wéét toch dat je dit kan. Je moét je demonen in de ogen kijken.”
Op muzikaal vlak heeft de introspectieve folk van weleer plaats gemaakt voor sexy popmuziek met gitaren en hiphopbeats. “Ik hield van de korrelige sound van het livealbum. Dat was een openbaring. Steady Pull moest een rauwere, agressievere en directere plaat worden.”
De productie van Steady Pull, door de gereputeerde Bob Clearmountain, is alles behalve goedkoop. Clearmountain nodigde in de studio bevriende klasbakken uit, zoals de gastzangers Neil Finn en Michael Franti. Met zijn hulp werd bovendien een dvd met beelden van de opnamesessies en outtakes gerealiseerd, niet meteen evident voor een onafhankelijke onderneming. “Bob heeft met zijn connecties deuren voor me geopend. Hij geloofde in mij. Hij zei me: Of je me nu al kan betalen of niet, maak je geen zorgen, ik engageer mij.”
Intussen kreeg Brooke de opdracht om een song te schrijven voor de Disneyfilm Peter Pan and the Return to Neverland. Plots krijgt ze kansen waar ze vroeger enkel van kon dromen. Het is zoals Aimee Mann, die sinds ze een onafhankelijke koers vaart voor de Oscars en de Grammy Awards wordt genomineerd. “Misschien heb ik me te lang laten omringen met de verkeerde mensen”, verzuchtte Mann. “Ik denk dat die stelling klopt”, pikt Brooke daarop in. “Als je je job goed doet, lang genoeg doorbijt en geen compromissen sluit, dan komt ooit je dag wel.”
Op haar website, van cruciaal belang voor een artieste als zij, kan ze haar cd’s goedkoper aanbieden. Het internet is een handig instrument, maar niet zaligmakend. Wil je een deftige cd-verkoop, dan moet je distributeurs vinden. Zo komt Steady Pull, een plaat die vorig jaar al af was, pas nu officieel uit in België (mét enkele Franse vertalingen als bonustracks). Brooke moet accepteren dat ze geen machinerie meer achter zich heeft. “Dat is soms frustrerend. Alles evolueert daardoor ook trager. Toch geloof ik in de kracht van het independent-verhaal. Mensen houden van underdogs.”
De cd Steady Pull is uit bij Bad Dog Records/Culture Records.
Voor het concert van Jonatha Brooke op 28 oktober in de Handelsbeurs van Gent geeft Weekend Knack 10 x 2 tickets weg. Bellen naar de wedstrijdlijn (van dinsdagochtend tot woensdagavond 24 uur): 0900 20 882 (tarief 0,45 euro/min.) en toets daarna code 01 in. Wie wint, krijgt bericht van de redactie.
Website: www.jonathabrooke.com
Brooke mag een song schrijven voor de Disneyfilm ‘Peter Pan and the Return to Neverland’. Het is zoals Aimee Mann, die sinds ze een onafhankelijke koers vaart voor de Oscars en de GrammyAwards wordt genomineerd.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier