Sofie Albrecht
Sofie Albrecht Sofie Albrecht is beautyjournaliste en mede-oprichtster van de blog Café Cosmétique

Het dooreenlopen van oud en nieuw, een spiritueel avontuur voor de nieuwe man… Het verhaal van Casran lijkt een samenvatting van trends die zich aandienen aan de vooravond van het millennium.

Het Huis Chopard was oorspronkelijk een Zwitserse horlogemakerij, ontstaan in 1860. In 1920 vestigt Chopard zich in Genève en specialiseert zich in luxehorloges. Drieënveertig jaar later neemt de Duitse familie Scheufele het bedrijf over en bouwt het verder uit. Er komen brillen bij, zijden sjaals, exclusief bestek en sinds 1991 wagen ze zich aan parfums.

“Het allereerste parfum, Happy Diamonds, was eigenlijk bedoeld als cadeautje voor onze klanten, om de 125ste verjaardag van het Huis Chopard te vieren”, vertelt Caroline Gruosi-Scheufele, vice-president van Chopard. “We wilden een origineel geschenk geven, dus liet ik een parfum ontwerpen, genoemd naar onze juwelenlijn Happy Diamonds. Ik deed het louter om me te amuseren, maar het is uitgegroeid tot een heuse business.” In 1991 werd het fruitig-oosterse Casmir uitgebracht, drie jaar later volgde de herengeur Heaven en vanaf 1997 werd er elk jaar een ander parfum gelanceerd: het oosters-amberachtige Wish (1997), vervolgens de bloemige oriëntalMira Bai (1998), en nu Casran, een frisse, aromatische oosterse geur voor heren.

“Na vijf jaar was het tijd voor een tweede herengeur”, vertelt Scheufele. “Mannen veranderen langzaam maar zeker van ingesteldheid: ze besteden steeds meer tijd en aandacht aan hun uiterlijk en ze komen daar ook voor uit. Mannen evolueren naar een bepaald schoonheidsuniversum en parfums passen daar perfect in.”

“De geur moest een moderne, mannelijke vertaling worden van het oosterse Casmir,” zegt parfumeur Nathalie Lorson, “met een mysterieus aura voor het nieuw millennium.” De briefing had het over meditatie, escape, well being, zich goed voelen, luxe en comfort. Een moderne, westerse man die op zoek gaat naar zichzelf in het oude, mystieke oosten. Casran biedt hem de mogelijkheid om te dromen en te ontsnappen. “Er stond me een type man voor de geest die veel reist en daaruit veel leert”, vertelt Lorson. “Een soort Marco Polo die van overal iets bijzonders meebrengt. Dat heeft me geïnspireerd om natuurlijke ingrediënten te gebruiken van over de hele wereld.” Het parfum bevat onder andere Japanse Yuzu en Hinoki-hout, Indiase kardemom, Afrikaanse goudsbloem, Russische salie, geranium en alsem uit Marokko, sandelhout uit het Indiase Mysore, benzoë van Thailand, levende wierook van Kasjmir, tonkaboon uit Venezuela… Lorson heeft copper skinbase gebruikt, een ingrediënt dat de sensualiteit van de huid weergeeft. Uit testen bleek dat het een ontspannend, sensueel effect genereert.

Over de naam bestond discussie: “We wilden de geur niet Casmir Homme noemen, want vaak is het een vrouw die voor haar man een geur koopt en als zij niet van Casmir houdt, zou ze de mannelijke versie geen kans geven”, vertelt Scheufele. “Daarom zochten we naar een naam in dezelfde geest. Casran heeft ook die oosterse bijklank en is bovendien fonetisch verbonden met Casmir.”

Casran is een Indiase halfgod, het oosters equivalent van de Griekse Hermes, boodschapper van de goden. De naam past perfect in het verhaal van het parfum: een spiritueel avontuur aan de vooravond van een nieuwe eeuw, een link tussen verleden en toekomst.

Op de man die Casran draagt, is moeilijk een leeftijd te plakken, volgens Scheufele. “Ik heb Casran aan meerdere mannen van alle leeftijden in verschillende landen laten ruiken, en de geur viel bij jong en oud in de smaak: jongeren houden van het frisse aspect, terwijl de oudere heren het comfort waarderen.”

De verpakking is in warme zand- en bruintinten uitgevoerd, de binnenkant in paars, de kleur van mystiek en magie. De flacon verwijst naar de hoofdactiviteiten van het Huis Chopard: de asymmetrische, transparante fles met gepolijste facetten is geïnspireerd op de natuurlijke, ruwe vorm van een edelsteen. De platina dop draagt het Chopard-signatuur en heeft de vorm van de kroon van een mannenuurwerk.

De lijn bestaat uit twee maten eau de toilette (spray 75 ml: 1795 fr., 125 ml: 2400 fr.), een aftershavelotion (100 ml: 1700 fr.), een deodorant (spray 100 ml: 950 fr.) en een douchegel voor het haar en het lichaam (200 ml: 950 fr.). De oosterse mystiek en symboliek krijgt u er gratis bij.

Sofie Albrecht

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content