GOUDEN TIJDEN VOOR INDIEMAGS

Het klassieke businessmodel voor magazines mag dan wel achterhaald lijken, print is nog lang niet dood. Business is booming voor de nieuwe generatie onafhankelijke bladenmakers. Het moderne magazine is niche, grotendeels advertentievrij, rijk aan ideeën, sterk in vormgeving, en niet zelden gefinancierd door de lezer.

1. LITTLE WHITE LIES

Sinds : 2005. Hoofdkwartier : Londen. Niche : Film.

’s Werelds mooiste filmmagazine verschijnt elke twee maanden en staat telkens in het teken van een nieuwe filmrelease. Internationaal bekende illustratoren en recensenten geven op een originele manier hun mening en interpretatie van de prent. Hier afgebeeld : nummer 57 over Inherent Vice, met Joaquin Phoenix in de hoofdrol.

2.BOAT

Sinds : 2011. Hoofdkwartier : telkens een nieuwe stad. Niche : reizen.

Het nomadische reismagazine neemt voor elk nummer een andere stad onder de loep. Letterlijk. Het hele redactieteam verhuist telkens naar een nieuwe stad om met lokale medewerkers alle buurten uit te spitten. Het resultaat zijn reportages en verhalen waar de gemiddelde reisgids enkel van kan dromen.

3. BROWNBOOK

Sinds : 2006. Hoofdkwartier : Dubai. Niche : het Midden-Oosten en Noord-Afrika.

Dé lifestylegids over het hedendaagse Midden-Oosten en Noord-Afrika. Brownbook focust sterk op architectuur, reizen, design en cultuur en brengt verhalen van Tanger tot Teheran. Zes nummers per jaar, altijd rond één thema en gemaakt uit verschillende papiersoorten. Veruit een van de spannendste indiemagazines van de laatste jaren.

4. MONO. KULTUR

Sinds : 2005. Hoofdkwartier : Berlijn. Niche : Kunstenaars – in de brede zin.

Eén nummer, één artiest, één conversatie. Niets meer, niets minder. Dat is het idee achter het Berlijnse interviewmagazine. Elke uitgave draait volledig rond één internationale naam uit een cultureel domein – van film, mode, architectuur en kunst tot fotografie, muziek en theater. Afgebeeld : nummer 31 over de Belgische schilder Michaël Borremans.

5. OOGST

Sinds : 2015. Hoofdkwartier : Antwerpen. Niche : beeldende kunst, film, literatuur.

Een tentoonstelling op papier, zo luidt de baseline van het gloednieuwe, tijdloze cultuurmagazine. Oogst is amper vier maanden oud, maar al aan zijn tweede druk toe. Het blad is bijzonder mooi vormgegeven, bevat originele invalshoeken, en komt zonder advertenties. Bij een vriendenabonnement komt een kunstwerk van een jong artiest

6. OFFSCREEN

Sinds : 2012. Hoofdkwartier : Melbourne en Berlijn. Niche : digitale technologie.

Een inkijk in het leven en werk van de mensen die onze digitale wereld mogelijk maken. Persoonlijke en inspirerende verhalen over creativiteit, passie en hard werk. Ontmoetingen met mensen die websites, apps en digitale producten ontwikkelen, van gepassioneerde hobbyisten tot succesvolle ondernemers. Leg die iPad weg, koffie erbij, en geniet

7. DELAYED GRATIFICATION

Sinds : 2011. Hoofdkwartier : Londen. Niche : slow journalism.

De hoofdredacteurs van Delayed Gra- tification hebben het niet zo voor primeurs en breaking news. Liever graven ze diep in de actualiteit van de voorbije maanden. In elk nummer bieden ze een nieuw perspectief op de headlines van het voorbije trimester. Een balans tussen onderzoeksjournalistiek, diepte-interviews en uitdagende infografieken.

8. CRUST

Sinds : 2013. Hoofdkwartier : Gent. Niche : mode.

Nog geen twee jaar geleden ontstaan in België, maar ondertussen al in de rekken van elke hippe magazineshop in Londen. Crust is het geesteskind van styliste Lisa Lapauw en fotograaf Mous Lamrabat. Beiden delen een passie voor mode en fotografie. Het resultaat is vooral visueel : gewaagde stylings, absurde settings, übercoole prentjes.

9. WRAP

Sinds : 2010. Hoofdkwartier : Londen. Niche : illustraties.

Het tweejaarlijkse illustratiemagazine is prachtig vormgegeven, advertentievrij en bevat naast nieuws, interviews en werk van internationaal gerenommeerde illustratoren telkens vijf uitscheurbare bladen met inpakpapier, speciaal ontworpen voor Wrap. Een magazine dat je kan lezen, maar ook een product om te gebruiken.

10. BAHAMONTES

Sinds : 2013. Hoofdkwartier : Sint-Amandsberg. Niche : wielersport.

Een wielrennersmagazine gemaakt ‘uit liefde voor de stiel.’ Verwacht geen klassiek sportblad, Bahamontes is veeleer een boek vol visuele kortverhalen over de koers en alles daaromheen. Over triomf en tragiek, kopmannen en knechten, of de littekens van Tom Boonen. Een passieproject van een handvol Vlaamse topjournalisten en -fotografen.

11. THE GOURMAND

Sinds : 2011. Hoofdkwartier : Londen. Niche : eten en drinken.

Een culinair, advertentievrij magazine waarbij je nooit weet wat elke pagina zal brengen. Eten en drinken staan centraal, maar worden op uiterst creatieve manier belicht. Van kunstige fotografie over diepte-interviews met chefs tot voedsel voor de ziel. The Gourmand organiseert ook workshops, evenementen en dinner clubs.

DOOR ELKE LAHOUSSE & FOTO’S LEVIN

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content