CHINA, SINDS 2009 DE OP EEN NA BELANGRIJKSTE ÉN DE SNELST GROEIENDE LUXEMARKT TER WERELD, ZAL VOLGENS ANALISTEN DIT JAAR AL JAPAN VAN DE NUMMER 1-POSITIE VERSTOTEN. GOED NIEUWS VOOR VEEL SECTOREN EN BEDRIJVEN.

– 1 –

Na H&M en Zara maakt ook het Britse Topshop dit jaar zijn entree in China. Logisch : de omzet in de kledingsector bedroeg er vorig jaar bijna 33 miljard euro, en het land is onder meer voor Adidas nu al de belangrijkste markt.

– 2 –

Ook luxelabels volgen. PVH Apparel, de Amerikaanse groep achter onder meer Calvin Klein en Tommy Hilfiger, plant er de komende jaren zelfs 3000 winkelopeningen. Burberry, Polo Ralph Lauren en Longchamp kochten franchisewinkels en distributierechten terug van hun Chinese partners, terwijl Louis Vuitton op zijn tweede belangrijkste afzetmarkt niet alleen in winkels investeert : een batterij projecten moet de Chinese consument ‘opvoeden’ over het merk.

– 3 –

China’s toonaangevende rol zal ook op de beurs te merken zijn : Prada zou dit jaar toch voor een beursnotering in Hongkong kiezen, ter ondersteuning van zijn lokale expansieplannen.

– 4 –

Op de jongste wereldtentoonstelling waren niet toevallig Belgische chocolatiers te vinden : Neuhaus, Godiva, Leonidas en Guylain hebben al winkels in China, dat een van de sterkste groeimarkten voor chocolade is.

– 5 –

China’s 420 miljoen surfers vormen ’s werelds grootste internetpopulatie. Begrijpelijkerwijze openden onder meer Emporio Armani, Gap, Apple en de Italiaanse Yoox-groep er onlangs aparte webshops.

– 6 –

Terwijl Galeries Lafayette naar Peking trekt, lanceert Printemps in Parijs een charmeoffensief naar aanleiding van het Chinese nieuwjaarsfeest in februari. Op het programma : kortingen en traditionele Chinese klederdracht.

– 7 –

Rijke Chinese vrouwen zijn ook cruciaal voor het lokale succes van automerken als Ferrari, Bentley en Mercedes.

– 8 –

Europese luxeconsumenten houden van huizen, auto’s en reizen, in China staan vooral persoonlijke verzorging en versiering op de agenda, tot groot plezier van de juwelen- en horlogesector. Dit jaar is China onder meer voor Montblanc en Hublot een prioriteit.

– 9 –

De Chinezen zullen in 2020 de helft van ’s werelds bierconsumptie voor hun rekening nemen, voorspelt PricewaterhouseCoopers. Dat heeft gevolgen : zo heeft InBev er nu al 33 brouwerijen, en ook speciaalbieren als Brugse Zot van Brouwerij De Halve Maan lanceren zich op de Chinese markt.

Iris De Feijter & Wim Denolf

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content