Functionaliteit als norm

Pierre Darge
Pierre Darge Freelancejournalist

Het is hem niet aan te zien, maar de Mitsubishi Colt is eigenlijk een tweelingbroer van de SmartForfour, met wie hij niet alleen het platform maar ook 70 procent van de onderdelen gemeen heeft. Beide wagens worden bij NedCar in het Nederlandse Born gebouwd, waar Volvo en Mitsubishi eerder de S40 en de Carisma van dezelfde band lieten lopen. Een oefening die bewijst hoezeer het concept van auto’s met eenzelfde basis kan verschillen. Zo is de Colt niet alleen hoger dan de Forfour, hij is ook een kleine monovolume, terwijl de Smart een tweevolumer is, en een stuk efficiënter ingedeeld. Centraal daarin staat de mobiliteit van de gedeelde achterbank die over een lengte van 15 cm kan verschuiven. De gebruiker kan dus kiezen tussen extra knieruimte voor de passagiers achterin of extra koffervolume. Die ruimte achterin is al meer dan behoorlijk en met de koffer in de kleinste stand ronduit royaal. Opmerkelijk toch voor een auto die slechts 3,87 meter lang is en waarvan de wielbasis met 2,50 meter niet eens spectaculair lang uitvalt.

Bovendien kunnen de twee delen van de achterbank tegen de voorstoelen worden dichtgeklapt of zelfs helemaal uitgetild. Die oefening gaat spelenderwijs, wat verre van alledaags is. Ook aardig zijn de vele opbergvakken (ook voor grote flessen) én snufjes als de verplaatsbare asbak. De zithoogte ligt hoger dan bij een klassieke auto en dat maakt instappen bijzonder gemakkelijk.

Voorlopig bestaat de Colt alleen als vijfdeurs, een driedeurs komt er binnenkort aan.

De koper kan kiezen tussen drie benzinemotoren van eigen makelij (1.1, 1.3, 1.5) en een 1.5 turbodiesel van Daimler Chrysler, hetzelfde kwartet dat ook in de Forfour beschikbaar is. Zelf kiezen we voor de lichtmetalen 1.5. Merkwaardig genoeg mist die de rechtstreekse benzine-injectie (waarmee Mitsubishi een voortrekkersrol speelde), toch zorgt de krachtbron voor 108 pk. Dat blijkt, rekening houdend met een gewicht van minder dan 1000 kg, in de praktijk een prima keuze. De Colt komt behoorlijk vinnig vooruit, maar met een snelwegtempo bromt hij een beetje vervelend. Ook over de wegligging hebben we niet te klagen, al zou een nauwkeuriger stuurgevoel het rijgenot verhogen en staat de relatief grote draaicirkel het vlot manoeuvreren wat in de weg.

Achter het stuur geven de stoelen een prima steun, het dashboard oogt sober en is van degelijke makelij. De indeling van de middenconsole is origineel : een verticale steun deelt het opbergvak in twee stukken en over het nut daarvan lopen de meningen uiteen. Zeker is dat de Colt een veel functioneler auto is dan de Forfour, maar het prijsverschil blijkt verwaarloosbaar. Terwijl de Forfour een beetje van de Smart-originaliteit mist, komt de Colt voor de dag als een prima wapen voor de wederopstanding van een klassemerk. En dat is geen dag te vroeg.

Pierre Darge

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content