Focus op de fotograaf

Alles klopt: het stalen dak, het rechthoekige openluchtzwembad gevat tussen de glazen muren, de kleuren, de cactussen, de lucht. Binnen een vrouw in een pastelblauwe cocktailjurk rustend in een zwarte leren fauteuil, met naast zich een hoopje felrode kussens. En wat verder een man, gekleed in een zwart pak, wit overhemd en zwarte das, die tegen het buffet leunt en een halfverschrikte, halfverliefde blik werpt op zijn vrouw. De meubels zijn simpel maar chic, in de stijl van Eames of Bertoia. Je zou denken: een cover van Wallpaper, maar dan van veertig jaar geleden. De man is Pierre Koenig, de vrouw een model.

De beroemdste foto’s van de Case Study Houses zijn allemaal van dezelfde fotograaf, Julius Schulman, aan wiens werk pas een boek is gewijd. Schulmans meest spectaculaire foto in zwart-wit is huis 22, een stalen constructie die op dramatische wijze over een heuvel hangt. Twee vrouwen, een moeder en haar dochter, zitten in het salon, terwijl onder hen de rechte lijnen van de straten van Los Angeles oplichten in het donker.

Schulman, die 87 is, verhuisde in 1920 met zijn familie van een boerderij in Connecticut naar Los Angeles. Hij begon gebouwen te fotograferen in de jaren dertig. “In 1936 nam ik zes snapshots van een vroeg huis van Richard Neutra. Ik had nog nooit een modern huis gezien. Het was erg vreemd. Neutra zag de afdrukken en vroeg me langs te komen. ‘Dit zijn superbe foto’s’, zei hij. ‘Heb je soms architectuur gestudeerd?’ Ik antwoordde dat ik zeven jaar niets had gedaan. En ter plekke werd ik, puur toevallig, fotograaf. Nu zijn we 62 jaar later, en mijn God… de faxen, de aanvragen op mijn bureau, het geeft een heerlijk gevoel”, aldus Schulman in een recent interview met het Amerikaanse modeblad Harper’s Bazaar. In het Duitse Die Zeit Magazin zegt de fotograaf dat de Californische architecten dankzij hem beroemd zijn geworden. “In Europa, en dan vooral in Duitsland, heeft men de Amerikaanse architectuur dankzij mijn foto’s ontdekt.” En: “Voor een foto heb ik twintig minuten nodig.” Wat niet wegneemt dat veel foto’s verbluffend zijn. Die van de beide Case Study Houses van Koenig, maar ook het Loewy House van Albert Frey, waarvan de achterkant uitgeeft op de woestijn. We zien een rechthoekige patio, een amoebevormig zwembad, rotsen, palmbomen, cactussen. En op de rand van het zwembad twee reusachtige vazen van doorzichtig glas.

Heerlijk.

Jesse Brouns

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content