Flexibiliteit gaat voor
Als er één woord de evolutie kan omschrijven van de concept cars op de salon van Genève, dan is het flexibiliteit. Zowel wat de energiedrager als wat het interieur van de auto’s betreft.
De Japanners geloven rotsvast in de toekomst van de alternatieve energiedragers, maar zijn realistisch genoeg om te beseffen dat de technologie van de brandstofcellen nog jaren verwijderd is van de dagelijkse realiteit. Om die reden willen ze de tussentijd overbruggen met hybride systemen, die conventionele motoren koppelen aan nieuwe technologie. Dat resulteert in spectaculaire zuinigheid.
De eenvoudigste oplossing past Honda al enige tijd toe. In zijn IMA-technologie wordt een conventionele benzinemotor bijgestaan door een uiterst compacte elektrische motor. Het systeem wordt overigens al gebruikt in het productiemodel Insight, wel gecommercialiseerd in Engeland maar niet bij ons. In Genève pakt Honda uit met de Imas, een 2+2 concept car. De ingenieurs koppelen die technologie aan een zeer bijzonder concept met een uitzonderlijke stroomlijn (Cd 0.20) en een lichtgewicht constructie (700 kg). De cijfers overtuigen : een verbruik van 2,5 liter/100 km.
Ook Subaru zoekt heil in de combinatie van traditie en vernieuwing en doet daarbij een beroep op een nieuwsoortige batterij met hoge densiteit, de Lamilion, ontwikkeld in samenwerking met NEC. De elektrische en de benzinemotor zitten in serie gemonteerd, maar in het geval van de 9BSC-sportwagen fungeert de elektrische motor wel als primaire energiebron. Omdat hij bij het optrekken meteen over een grotere trekkracht beschikt dan de benzinemotor, verzorgt hij de acceleraties tot 80 km/uur. Bij hogere snelheden neemt de benzinemotor zonder haperen het werk over. In goede Subaru-traditie is de benzinemotor een tweeliter-boxer, de wagen wordt op de vier wielen aangedreven.
De R1e, een zuiver elektrisch aangedreven stadswagen, gebuikt ook de nieuwe Lamilion-batterij. Voor zijn extra energievoorziening kun je die gewoon op het net aansluiten.
Toyota heeft bij wijze van spreken niets meer te bewijzen op het gebied van de hybride technologie : van zijn Prius worden dit jaar 92.000 stuks geproduceerd en vooral op de Amerikaanse en Japanse markt is de wagen, die een benzinemotor combineert met elektrische aandrijving, een succes. In Genève toont Toyota vooral zijn kunnen op het gebied van de brandstofceltechnologie en de mogelijkheden ervan op het design. Bij de FINE-N zit die technologie volledig onder de vloer, de vier elektrische motoren vinden een plaatsje in de wielen. Daardoor kan men in een wagen met de lengte van een Corolla (4,35 meter) een interieur toveren met de ruimte van een luxeberline uit een grotere klasse. Innovative style born of essential functional beauty, de door Japanners bedachte slogan, is er geheel op zijn plaats.
De flexibiliteit van alle-technologie-onder-de-vloer demonstreert Toyota ook bij de Motor Triathlon Race Car, een speelse racewagen voor twee personen waarbij de passagier achter de rijder plaatsneemt.
Woekeren met ruimte
Naast het zuiniger omspringen met energiebronnen zorgt ook het efficiënter benutten van de interieurruimte voor nieuwe uitdagingen. Opel biedt in de compacte TRIXX alvast een rist nieuwe oplossingen. Met zijn 3,04 meter mag de concept car dan een halve meter langer zijn dan de Smart, door de veelheid aan mogelijkheden kan hij niettemin als een interessant alternatief gelden. Ruimte wordt gewonnen door de radiator boven de motor te plaatsen (met als bijkomend voordeel : bij een aanrijding is die minder kwetsbaar). De brandstoftank verdwijnt onder de stoel van de rijder en Opel bedacht een geheel asymmetrische structuur. De dubbele elektrische deur aan de passagierszijde opent zijdelings, waardoor een laadopening ontstaat die ruim genoeg is om een kleine koelkast te laden. In principe kunnen drie volwassenen en een kind mee aan boord, maar nog interessanter is de flexibiliteit. De passagiersstoel vooraan kan geheel in de vloer wegklappen, waardoor zelfs een fiets meekan zonder een wiel te demonteren. De achterstoel is opblaasbaar en neemt de vorm van het lichaam aan, terwijl een uitschuifbare laadslede aan de achterzijde het mogelijk maakt extra goederen buitenboord mee te voeren. De zeer inventieve en 850 kg lichte TRIXX wordt aangedreven door een 1.3 CDTI-motor die aan 3.9 liter genoeg heeft om 100 km ver te komen.
Renault verraste in Genève met de Wind, een 2+1 roadster. Zijn derde stoel bevindt zich bij gewoon gebruik ondersteboven tussen de twee voorstoelen, als armsteun. Is er een extra passagier, dan tilt die de armsteun gewoon uit en monteert die centraal achterin als stoel. De derde man zit wel met zijn benen tussen de voorstoelen. Uiteraard experimenteert Renault voort met het Touch Design. Het interieur krijgt een sienakleurige lederfolie mee, dat als een beschermende cocon om de passagiers zit. Omdat de leren stoelen vast zitten, zijn zowel stuur als pedalen verstelbaar. Ze klappen zelfs terug bij het in- en uitstappen.
Het streven naar een omvormbaar interieur en een flexibel gebruik van de auto staan ook voorop bij de NissanQashqai, het eerste designproject van de nieuwe Nissan Design Europe Studio in Londen. De Qashqai mikt op de actieven die in het weekend hun auto op een andere manier willen gebruiken. Daarom is in een vierwielaandrijving voorzien en een innoverend opklapsysteem voor de stoelen, die kun je aan de centrale tunnel ophangen en omhoog klappen, om bijvoorbeeld fietsen of een outdoor-uitrusting mee te voeren. Door het ontbreken van de B-stijl ontstaat ook een zeer grote laadopening, terwijl de overbemeten wielkasten en grote wielen voor stoere look zorgen. Binnenin verkoos Nissan echter meer subtiliteit en een zachte touch.
De YCC (van Your Concept Car) van Volvo is geheel door vrouwelijke de-signers ontworpen en die blijken vooral aandacht te hebben voor slimme opbergmogelijkheden, een gemakkelijke in- en uitstap, een goed uitzicht rondom, weinig onderhoud en vlot parkeren. Extra opbergruimte vinden ze onder meer tussen de voorstoelen (waar pook en handrem verdwijnen) en achterin, waar de bioscoopstoelen kunnen dichtklappen. Revolutionair is het Ergovision-systeem dat het lichaam van de gebruiker scant en die resultaten vertaalt naar de ideale rijpositie. Die gegevens worden bovendien opgeslagen in je eigen persoonlijke sleutel. De motorkap hoeft nooit meer open, omdat de sproeivloeistof langszij wordt bijgevuld. Op de Easy Clean-lak blijft het vuil nauwelijks kleven. Ook handig : de banden zijn van het runflat-type, waarmee men zelfs ‘lek’ tot bij de dichtstbijzijnde service kan rijden. Parkeren wordt kinderspel met een systeem dat meet of er genoeg plaats is tussen twee auto’s, voor je zelf begint te manoeuvreren.
Pierre Darge
Op de salon in Genève stond de flexibiliteit van energiedragers en interieurs voorop.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier