Felle kleuren, het verleden als inspiratiebron en het avontuur als smaakmaker, dat zijn de trends die zich op de 25ste Weltmesse für Uhren und Schmuck in Basel aftekenen.

Hilde Verbiest

WAT MILAAN IS VOOR HET INTERIEUR, IS Basel voor de uurwerken : de Weltmesse für Uhren und Schmuck is reeds 25 jaar the place to be voor al wie met deze bedrijfstak te maken heeft. Bedrijven en ontwerpers van over de hele wereld presenteren er elk jaar hun nieuwigheden. De eerste indruk is er een van volk, véél volk : mannen in keurig pak-met-das, vrouwen in elegante deux-pièces. En vooral veel glitter. Want uiteraard heeft elke standhouder niet alleen de nieuwste maar ook de mooiste horloges uit de collecties uitgestald. Al gaat niet iedereen even ver als Chopard, dat hier ’s werelds duurste jewellery watch toont : 2000 werkuren en 25 miljoen US$ waren nodig om dit meesterwerk een polshorloge in de vorm van een bloem bezet met tientallen diamanten te vervaardigen. Maar naast barokke, gouden of met diamanten bezette horloges, liggen exemplaren waarin vorm en functionaliteit primeren.

Wat opvalt, is de alomtegenwoordigheid van kleur. Van de pasteltinten die de voorbije jaren zo populair waren, zet eigenlijk maar een zich door : de wijzerplaat in oud-roze, meestal gecombineerd met een gouden of zilverkleurige kast en armband. En verder : vurig rood, felgeel, helderblauw en diepgroen. Aanvankelijk voorzichtig gelanceerd door Omega ?Wij waren de eersten die vorig jaar een uurwerk in felrood en hevig geel op de markt brachten?, zegt meneer Louf, managing director van Omega zie je diezelfde tinten nu bij verschillende merken. Kleur mag weer, zoveel is duidelijk.

Minder opvallend, maar daarom niet minder belangrijk is de terugkeer van staal als basismateriaal. De grijze transparantie van roestvrij staal laat zich eindeloos combineren met andere materialen en kleuren, zelfs met goud en diamanten. Maar ongetwijfeld heeft de keuze voor edelstaal te maken met de back to basics-trend. Bijna alle grote uurwerkmerken gingen terug naar de bron en zochten hun inspiratie in het verleden. Exclusieve collecties benadrukken een verjaardag, er zijn de reissues van oude modellen, terwijl nieuwe ontwerpen teruggaan op de jaren-vijftighorloges in staal compleet met lichtgevende wijzers. Uiteraard wel voorzien van de hedendaagse technische snufjes.

En precies daar situeren zich de vernieuwingen die vaak voor het oog van de leek verborgen blijven. De kunst van de technologie zit immers binnenin. Hier komt de begeestering om de hoek kijken : zonder uitzondering vertellen onze gesprekspartners met jongensachtige passie over de kleine wonderen die vandaag mogelijk blijken. Qua precisie heeft men nagenoeg de perfectie bereikt : een gesofisticeerd horloge vertoont een afwijking van nauwelijks enkele seconden per maand. En dan is er de perpétuel : de eeuwigdurende kalender. Ergens in dat horloge draait een wieltje tergend langzaam rond en telt niet alleen de maanden (30 of 31 dagen), maar ook de schrikkeljaren tot ver voorbij het jaar 2000. Verder gaat ecologie hoe kan het ook anders ? een belangrijkere rol spelen. ?Het automatische kwartshorloge, dat is de toekomst?, beklemtoont Eric Vanheurck, brand manager van Tissot en Longines in België. De kwartstechnologie en -precisie wordt gecombineerd met een zichzelf-opwindend mechanisme. Een batterij wordt bijgevolg overbodig, wat het milieu ten goede komt. De PR 100 Autoquartz van Tissot, die een druk tot 100 m diepte aankan, is zo’n horloge. Net als de Seamaster 200m van Omega, die water-resistent is tot op 200 meter. Beide appelleren aan de avontuurlijke en sportieve koper. Horloges dragen namen als Camel Trophy, Ayrton Senna en James Cook. Men blijft zoeken naar horloges die op sportgebied alle mogelijke omstandigheden aankunnen : diepte, hoogte, schokken, hitte, koude… Dat men daarin steeds verder gaat, blijkt uit het feit dat de Seamaster 200m reeds een opvolger kreeg, die bestand is tegen de druk op 300 meter diepte, een diepte die geen mens zonder duikboot overleeft.

Avontuur en dromen zijn ook dé thema’s van twee opvallende campagnes. Tissot ging via internet op zoek naar ‘echte’ mensen om de slogan Truevalues for true people kracht bij te zetten. Uit 200 kandidaten selecteerde men er vier. De 30 seconden durende spotjes vertellen het verhaal van een vliegende veearts in Australië, een dokter in Rio de Janeiro, een vrouwelijke bodyguard in New York en een wetenschapper die in Jamaica krokodillen bestudeert. Ze hebben één ding gemeen : ze dragen een Tissot-horloge. ?Het zijn echte mensen, met gewone beroepen?, luidt het commentaar. Al durven we dat laatste betwijfelen.

Eye-catching is het minste dat je kan zeggen van de Catch the Spirit-campagne van Longines. Aanleiding is de 70ste verjaardag van de eerste ononderbroken solovlucht over de Atlantische Oceaan : op 20 mei 1927 vertrok Charles A. Lindbergh in New York om een dag later te landen in Parijs. De tijd : 33 uur en 30 minuten, opgemeten met een horloge van Longines, dat in die periode ook voor andere pioniers (piloten en ontdekkingsreizigers) uurwerken maakte die verder gingen dan de pure tijdsaanduiding. Maar Lindbergh was daarover niet helemaal tevreden : hij maakte een eigen ontwerp en op basis daarvan creëerde Longines de Angle Horaire, dat via een draaiend glas en indicaties op het kader toelaat de plaats op aarde te bepalen. Precies dat ontwerp wordt nu heruitgegeven, in een actueel kleedje : de omvang werd gereduceerd (het oorspronkelijke horloge werd door piloten over hun jack gedragen), het binnenwerk aangepast aan moderne behoeften. De Lindbergh Spirit Collection omvat twee automatische horloges Angle Horaire en Chronographe Angle Horaire in vijf kleuren : geel, rood, blauw, wit en zwart, gecombineerd met staal en 18 karaats goud. Dat Longines mikt op de verzamelaar/avonturier blijkt uit tal van details. Zo zit elk horloge verpakt in een metalen doos waarvan het motief op het deksel herinnert aan de Spirit of Saint Louis, Lindberghs beroemde vliegtuig. Om het geheel compleet te maken, zitten daarbij enkele oude krantenpagina’s, de pagina Where are we now ? met de instructies om met je horloge je positie te bepalen, en last but not least een origineel pilotenkapje in de kleur van het horloge. De hele actie wordt volop ondersteund via internet : op haar website (http://www.longines.com/) pakt Longines uit met een heuse ‘vluchtsimulator’. Bezoekers van de website kunnen in de stoel van de piloot de vlucht van Lindbergh meemaken : van het opstijgen in New York tot de landing in Parijs.

Krokodillen bestuderen in Jamaica : Tissot mikt op gevoel voor avontuur.

Longines speelt op nostalgie met de Lindbergh Spirit Collection. De lancering wordt ondersteund met een originele campagne via internet.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content