EEN JUWEEL VOOR EEN FLES

Meubelen ontwierp ze in overvloed, maar over een champagnefles had de Spaanse ontwerpster Patricia Urquiola nog nooit eerder nagedacht. Laat staan over een dop van een champagnefles. Tot het Franse merk Ruinart het haar vroeg.

Een verrassend klein Milanees restaurantje is het, waar we lunchen met Patricia Urquiola. Met op tafel : een fles Ruinart Blanc de Blancs met een afsluitend draadkorfje dat niet stopt rond de dop zoals gewoonlijk bij een champagnefles, maar helemaal naar beneden loopt over de hals van de fles. De vormentaal is dezelfde als de zomerse buitenstoel die Urquiola vorig jaar in productie bracht bij het Italiaanse meubelmerk Emu : vederlicht en fris. De stop verwijderen kost niet veel moeite, maar Patricia Urquiola drinkt haar eigen glas zuinig op. Met woorden is ze minder zuinig. “We zijn gewoon opgebeld door Ruinart. Ik weet dat het een oud huis is met een mooie traditie, en daar hou ik van. Bovendien is dit de lichtste en meest delicate van alle champagnes.”

Bent u dan een champagnekenner ?

Patricia Urquiola : Neen, dat niet. Maar ik heb wel een zeker respect voor champagne, want ik ben een meisje van het noorden van Spanje, en daar werd bij gelijk welke gelegenheid een fles Franse champagne geopend. En geleegd. Het gebeurt dat de Fransen een geopende fles in huis staan hebben, met een speciale dop, om af en toe een glaasje te drinken. Bij ons in Spanje werd de fles leeggedronken. Dit is een sympathiek project. Maar het is ook een eenvoudig project. Een elegant juweel voor die fles.

Om nog een andere reden ben ik blij hier aan mee te werken : het grote probleem voor de Europese landen is dat onze tradities verloren gaan : Made in Italy, Made in France – die labels. Iedereen spreekt over duurzaamheid, maar niet op een serene manier. Want het is complex. Niet alleen materialen en grondstoffen mogen niet verspild worden, maar ook menselijke middelen, culturele middelen, technologie. Gerecycleerde materialen gebruiken is niet zomaar de oplossing. Ik zoek naar producten die glocal zijn : die de eigen roots verwerken en met hoge kwaliteit : in het gebruik en als object.

Het is onze job als designer om een evenwicht te vinden en een zo correct mogelijk product te maken. Praktisch en logisch, zo energie-efficiënt als mogelijk, met inhoud, en aantrekkelijk. Dat het mensen raakt, dat mensen het bewaren. Dat het vintage wordt. Er zijn verschillende redenen en manieren om over duurzaamheid te spreken. En voor elk project moet je goed kijken wat het interessantste is. Misschien is plastic wel erg goed ? Zeker als het een hoogkwalitatieve plastic is. Ik heb hier de Selene van Magistretti nog staan. En misschien gaat mijn dochter die wel meenemen later ?

In een interview uit 2004 zei u : “Perhaps in 5 years time I will be doing macramé in Toscany.” Is die tijd al gekomen ?

Zeker. Eigenlijk is wat ik toen wilde zeggen exact wat ik nu doe. Ik wil een zekere eerlijkheid en autocontrole. Ik ben klaar om fouten te maken ook. Geloofwaardigheid en erkenning is belangrijk voor een designer, want ik mag ideeën uitproberen. Dat is een grote eer en una bella cosa.

Fil d’Or Blanc de Blancs wordt wereldwijd op 2000 exemplaren verspreid en is verkrijgbaar via Ruinart, 02 372 96 18, www.ruinart.com

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content