een berekende gok
PIERRE DARGE
Een paar maanden geleden lieten we Michael Mauer aan het woord, de chiefdesign van Saab, dat was bij de voorstelling van het 9/3X-prototype. Die voorspelde toen dat het eerstvolgende fabrieksproduct verrassend conservatief zou ogen, in afwachting van opwindender varianten.
De nieuwe 9/3 Sport Sedan zal een deel van het Saab-publiek, dat op de eigenzinnige persoonlijkheid van de Zweed is gesteld, teleurstellen. De reden ligt voor de hand: het eerste model van een nieuwe reeks grijpt terug naar de sedan-traditie met koffer, terwijl Saab het grootste deel van zijn faam met prachtige coupés heeft gemaakt. Volgens Saabs grote baas, Peter Augustsson, wil het merk van de huidige jaarproductie van 140.000 auto’s groeien naar 200.000 verkochte exemplaren. En dan is er geen andere weg dan via het lucratieve segment van de premium sedans, waarin de 9/3 nu gepositioneerd wordt, omdat de sedan de grootste markt bereikt. Verkoopambities winnen het van eigenzinnigheid, het is een redenering die ook Citroën geen windeieren heeft gelegd.
Na die wat ontnuchterende vaststelling kruipen we achter het stuur van de nieuwe Zweed, die nog het meest op een kleine 9/5 lijkt en de degens moet kruisen met BMW 3-series, Mercedessen uit de C-klasse en kleine Audi‘s. Is de 9/3 precies even lang als zijn voorganger, dan valt hij 5 centimeter breder uit, met een 7,1 cm langere wielbasis. Daardoor kon het interieur ruimer worden, terwijl de wagen wat forser op de weg kwam te staan. Dat laatste wijst erop dat de ontwerpers een dynamische auto wilden, zodat hij beter gewapend is om sportieve klanten van de concurrentie af te snoepen.
Nu hoeft men geen racer te zijn om in de Sport Sedan meteen een opwindende auto te zien. Onder de kap heeft de koper de keuze tussen aluminium viercilinder benzinemotoren (1.8 en 2.0 liter) met turbolader en intercooler of een 2.2 liter turbodiesel. Tijdens de voorstelling zijn alleen twee benzineversies met tweelitermotor present, respectievelijk goed voor 175 en 210 pk en die vallen meer dan overtuigend uit. De beschikbare krachten zijn behoorlijk goed te doseren, Zweden begrijpen beter dan wie ook dat bruusk, nauwelijks beheersbaar motorengeweld tot het verleden behoort. Het sportieve karakter wordt niet enkel door het potentieel van de motor in de verf gezet, maar door het zeer directe stuur, de negatieve wielvlucht (ten opzichte van het wegdek staan de wielen naar binnen), de ReAxs passieve achterwielbesturing (waardoor een meesturend effect ontstaat) en de stevigheid van de kist. Ook bij hoge snelheid en bij de slalomoefeningen blijkt de 9/3 uitzonderlijk stabiel, zodat we moeten toegeven dat onder het klassieke profiel wel degelijk een opmerkelijke motor-chassis-combinatie schuilgaat. De omschrijving van wat de Zweden realiseren, werd ooit perfect samengevat door de BMW-marketingjongens als Freude am fahren. In München zijn ze alvast gewaarschuwd.
Wie het allemaal nog wat snediger wil, kan voor de Aero kiezen, die zes versnellingen meekrijgt. Chauffeurs met een rustiger aard kunnen rekenen op de uitstekende vijftrapsautomaten met Saab Sensotronic, die de mogelijkheid openlaat om desgewenst vanaf het stuur handmatig te schakelen, naar ons gevoel het ideale compromis.
Ondanks dat streven naar een dynamischer persoonlijkheid, wordt de veiligheid niet vergeten. Geavanceerde elektronische systemen als ESP(Electronic Satbility Program), CBC (Corner Braking Control) en TCS (Traction Control System) herstellen evenwicht en stabiliteit van de wagen als de rijder er wat al te los tegenaan gaat. Is het onheil niet meer te vermijden, dan moeten een versterkte passagierskooi en verbeterde kreukelzones, botskrachtafhankelijke airbags en gordijn-airbags de schade beperken. Van de actieve hoofdsteunen, die bij een botsing dichter bij de beweging van het hoofd aansluiten, monteert Saab exemplaren van een tweede generatie.
SAAB 9/3 SPORT SEDAN 2.0/175 PK
MOTOR : voorin gemonteerde viercilinder turbomotor met een slagvolume van 1988 cmü, die via een handgeschakelde vijfbak de voorwielen aandrijft.
POTENTIEEL : maximaal vermogen van 175 pk / 129 kW bij 5500 toeren/minuut en max. koppel van 265 Nm bij 2500 toeren/minuut.
AFMETINGEN : 436,5 cm (l), 176,2 cm (b), 146,6 cm (h), 267,5 (wielbasis).
KOFFERVOLUME : 425 liter.
VERBRUIK IN L/100 KM: 8,6 (mix).
PRIJS, INCLUSIEF BTW: 26.900 euro, vermeerderd met 2478,94 euro BIV.
JAARLIJKSE AUTOBELASTING: 316,54 euro
ANDERE VERSIES : 1.8 benzine (25.000 euro), 2.0 turbo 210 pk (32.500 euro), 2.2 turbodiesel (24.000 euro).
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier