Pierre Darge
Pierre Darge Freelancejournalist

Er wordt in het oude Europa vaak smalend neergekeken op de Amerikaanse autoproduktie. Zeker is dat de aksenten aan de andere kant van de oceaan anders liggen dan bij ons : komfort staat er voorop en die keuze, samen met de sinds lang geldende snelheidsbeperkingen en het sukses van automatische versnellingsbakken, heeft voor de reputatie van soft American gezorgd. Terwijl Europeanen de wegligging van een racewagen en forse acceleraties verkiezen.

Dat Amerikaanse auto’s niet zo vlot verkopen in ons land ligt niet alleen aan die reputatie : de Amerikaanse vuistregel, nothing equals cubic inches, heeft ervoor gezorgd dat doorgaans grote motoren worden gemonteerd en die worden door de Belgische wetgever met zware rijtaksen bestraft. Amerikanen met minder grote motoren kennen bij ons wel enig sukses : van de Pontiac TransSport, die in serie met een 2,3 liter wordt geleverd, werden het afgelopen jaar zo’n 800 eksemplaren verkocht en van de Chrysler Voyager (o.m. met een 2,5 liter of met een turbodiesel) gingen er 2085 stuks van de hand. Zowel General Motors als Chrysler voeren een behoorlijk breed gamma in, met erg elegante modellen die bij het publiek nauwelijks bekendheid genieten. Op het salon van Detroit bleek bovendien dat de toekomst van de Amerikaanse auto-industrie er erg dynamisch uitziet. Zo raakten we onder de indruk van de Ford Synergy 2010, die technologie uit de ruimtevaart èn uit de racewereld samenbrengt. Het hart van de Synergy is een achterin ingebouwd 1-liter-motortje met direkte inspuiting waarin het mengsel alleen door kompressie (zonder bougies !) tot ontbranding wordt gebracht. Dat kleine hart drijft een generator aan, die elektriciteit produceert voor motoren die in elk van de wielen zijn aangebracht. In teorie kunnen de prestaties van de Synergy vergeleken worden met die van een mid-size car en dat is grotendeels te danken aan de gewichtsvermindering, de aërodynamika en de lage rolweerstanden. Centraal bij de gewichtsvermindering stond het gebruik van aluminium, dat een besparing van 200 kilogram opleverde. Daardoor bleek minder energie nodig voor het rijden, waardoor andere komponenten zoals de radiator, de motor, het vliegwiel en de remmen op hun beurt in omvang konden worden verminderd, wat weer een besparing van 150 kilogram toeliet. Die toepassing van aluminium is niet nieuw bij Ford, dat daarvan vorig jaar al zo’n 12,5 miljoen kilogram gebruikte, vijf keer meer dan alle andere kontrukteurs samen.

Het opvallende, lang uitgerokken profiel van de wagen verrast door vertikaal gemonteerde luchtgeleiders die zowel de stroomlijn als het luchtmanagement ten goede moeten komen en daardoor natuurlijk ook het verbruik. In vergelijking met Fords meest aërodynamische model, de Taurus, leverde dat een verlaging van de luchtweerstand met veertig procent op. Het glazen dak reflekteert ’s zomers de zonnewarmte terwijl het ’s winters de warmte binnenhoudt. Zo goed als alle elektronische kontroleapparatuur wordt door de stem geaktiveerd, waardoor alle klassieke schakelaars van het instrumentenbord konden worden geweerd. Wel kan d.m.v. de stem een message center worden ?opgeroepen”, waarmee men zowel informatie uit het navigatiesysteem, als telefoonnummers uit de gele bladzijden kan opvragen. Het stuurwiel werd vervangen door een knuppel zoals we die in vliegtuigen aantreffen en voor een optimaal zitkomfort kunnen de pedalen worden versteld.

Een kunstvoorwerp als koncept car : de Ford Synergy 2010.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content