DE WERELD VAN GLENN MARTENS

© ARNAUD LAJEUNIE

Het was dringen voor de deuren van het defilé van Y/Project. Het undergroundmerk, onder leiding van de Bruggeling Glenn Martens, was de hype van de voorbije Parijse modeweek. Een kijk in zijn wereld.

Een nominatie voor de prestigieuze LVMH Prize 2016, bekende fans als Rihanna en Kanye West en een erkenning van het modeblad Vogue als new name to watch : Glenn Martens (33) is de rijzende ster van de mode. Hij studeerde in 2008 af aan de modeafdeling van de Antwerpse Academie en werd direct aangeworven als junior designer in het atelier van Jean Paul Gaultier. Nadien werkte hij onder andere voor Bruno Pieters bij Hugo Boss en voor Yohan Serfaty bij Y/Project. Hij had ook drie seizoenen een eigen collectie. Toen Serfaty in 2013 overleed aan de gevolgen van kanker, nam Martens de artistieke leiding van het merk over. Hij vormde het om van een gotisch mannenlabel naar een lichter, kosmopolitisch merk voor mannen en vrouwen dat in één adem wordt genoemd met andere progressieve, Franse merken als Vetements en Jacquemus. Y/Project heeft intussen 120 verkooppunten wereldwijd, van Opening Ceremony tot Harvey Nichols. In ons land is het te koop bij Weekday in de Kammenstraat in Antwerpen.

zijn BRUGGE

Martens woont sinds 2008 in Parijs. Toch is hij zijn roots niet vergeten: voor de lente/zomercampagne van Y/Project keert hij terug naar Brugge. Zijn geboortestad is een blijvende bron van inspiratie voor zijn collecties. Jeugdvriendin Stephanie Lemahieu poseert hier op de Grote Markt van Brugge. “Het accentueert de contrasten van deze shoot,” zegt Martens, “de clash tussen de modewereld van Parijs en deze provinciestad. Die is zelf zeer contrastrijk, als een openluchtmuseum, wat ingeslapen en daarna heruitgevonden voor het toerisme, met neonverlichte souvenirwinkels in de schaduw van de gotische gebouwen. En toch geven die verschillende werelden in één foto een mooi uitgebalanceerd beeld.”

zijn STIJL

1 “De top is een trompe-l’oeil met bloemenprint, maar in werkelijkheid zijn het orchideeën en tropische bloemen in zijde tussen de twee lagen tule.”

2 “Er is altijd iets verrassends, of het nu gaat om de coupe, de couture of de structuur. De mouwen van het sweatshirt zijn erg grafisch en kunnen worden gezien als een verwijzing naar architecturale ornamenten. De pantalon heeft een dubbele functie, want je kunt de onderkant eraf halen en er een bermuda van maken. Kortom, een veelzijdig kledingstuk, zoals het label. Ik geef de mensen graag de gelegenheid om kledingstukken aan te passen en ik vind het belangrijk dat dit merk een reflectie is op onze samenleving en waar we naartoe willen, een samenleving die zich wil bevrijden van allerlei codes.”

3 “Het groen van de jurk werd uitgeroepen tot de Pantonekleur van 2017, maar wel nadat ik het op de catwalk had gebracht. Het werken met dit mos-groene, iets donkerder satijn is een intense, ingewikkelde klus. Maar het is mijn manier om dit materiaal en deze kleur een nieuwe draai te geven, om zo te proberen met een andere blik naar de dingen te kijken.”

zijn GROOTOUDERS

De campagne is niet alleen een ode aan zijn Brugge, maar ook aan zijn geliefden. Er is een belangrijke rol weggelegd voor zijn vrienden, neef en nichtje én zijn grootouders. “Ik heb samen met mijn broer veel tijd doorgebracht bij mijn grootmoeder en grootvader. Hij is 92 en een gepensioneerde kolonel van het Belgisch leger. Mijn grootouders zijn voor mij het ultieme symbool van onvoorwaardelijke liefde. Ze zijn uniek, kinderen van militairen, streng maar rechtvaardig, van de oude stempel, maar zeer hartelijk. Mijn grootmoeder is zeer elegant, en dat zie je hier, ze lijkt wel bijna koningin Victoria. Ik heb mijn grootouders gemaquilleerd, hun kapsel en hun kleren verzorgd, terwijl zij dat voor mij deden toen ik kind was. Mijn grootmoeder deed dan eau de cologne in mijn haar. Het was een zeer persoonlijke ervaring, bijna een ritueel.”

zijn MENTOR

Martens leerde Bruno Pieters, ook een Bruggeling, kennen aan de Antwerpse Academie. Pieters was zijn leraar en werd uiteindelijk zijn mentor. “Ik werkte met hem toen hij artistiek directeur bij Hugo Boss was, waarna hij zijn eigen label ontwikkelde, gevolgd door Honest by”, zegt Martens. “Het is een van de mooiste projecten die ik in de modewereld al gezien heb. Ik heb erg veel van hem geleerd, het is een voorrecht om met hem te werken. Bruno is een rustige, evenwichtige, eerlijke, zeer timide, zeer menselijke, romantische man.”

Tekst Anne-Françoise Moyson en Ellen De Wolf

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content