Eenvoudige wijnen die geen pijn doen in de portemonnee. Daar willen we het over hebben in deze rubriek. Chateau Simple (376), wijn voor beginners, die ook de kenners wel bevalt.

Wat de consumptie van witte wijn betreft, zijn er opmerkelijke verschillen tussen het noorden en het zuiden van ons land en ook in de consumptie van Frans en niet-Frans. Het zuiden (‘Wallobrux’), met een volumemarktsegment voor Franse witte wijn van 56,5 % (2011), drinkt meer Frans dan het noorden, dat slechts een marktsegment heeft van 42,7 %. De meerconsumptie van Frans wit’ is vooral significant in de categorie Elzaswijnen (8,7 % in het zuiden tegenover 4,8 % in het noorden) en Franse witte tafelwijn (15,2 % tegenover 9,5 %). De Walen drinken dus haast dubbel zo veel Elzaswijn als de Vlamingen, en de helft meer tafelwijn.

Maar ook binnen de regio’s zijn er de laatste drie jaar belangrijke verschuivingen. Aan Vlaamse kant verliest witte bordeaux (van 6,8 % in 2009 tot 3,6 % in 2011) ten voordele van Franse witte tafelwijn (van 6 % in 2009 tot 9,5 % in 2011). Aan Waalse kant verliezen bordeaux- en loirewijnen terrein.

Maar de algemene tendens, voor alle witte Franse wijnen samen, is duidelijk dalend in beide regio’s en natuurlijk ook voor heel het land : van 51,2 % in 2008 tot 48,9 % in 2011.

Voor niet-Franse witte wijnen zijn de verschillen tussen de regio’s even markant, maar dan omgekeerd. Bij de Vlamingen bedraagt het marktsegment voor deze wijnen 51,6 % (2011) tegenover 37,2 % in Wallonië-Brussel. Onder meer Chileense witte is in Vlaanderen veel belangrijker dan in Wallonië (8,7 % tegenover 2,8 %) en dat geldt ook voor Australische witte (11,9 % tegenover 5,8 %) en voor Zuid-Afrikaanse (9,4 % tegenover 3,2 %). De witte wijnen van Chili, Australië en Zuid-Afrika zijn in Wallonië marginaal. De enige niet-Franse witte wijnen die in Wallonië belangrijker zijn dan in Vlaanderen zijn de Duitse (7,3 % tegenover 4,9 % ) en de Italiaanse (7,4 % tegenover 6,1 %).

Ook bij de niet-Franse witte wijnen tekent zich dus duidelijk een tendens af. Er is vooruitgang in beide regio’s : in Vlaanderen van 46,3 % in 2008 tot 51,6 % in 2011, in Wallonië van 31,5 % tot 37,2 %.

Over heel België zijn niet-Franse witte wijnen erg belangrijk geworden, met marktsegmenten in 2011 van 5,8 % voor Duitsland, 3,2 % voor Spanje, 6,6 % voor Italië, 6,5 % voor Luxemburg, 7 % voor Zuid-Afrika, 6,4 % voor Chili. Ze zijn bijna allemaal even belangrijk geworden als witte bourgogne, met een segment van slechts 6,2 % in 2011. Het gaat hier wel over volumesegmenten, de geldstromen zijn een andere zaak.

De wijnen die we vandaag proeven, moeten passen bij asperges, fruit, gerookte vleeswaren (ook zalm), zachtzuivelkazen maar ook bij dessertachtige en Aziatische gerechten.

Cijfergegevens van Sopexas en eigen berekeningen.

DOOR HERWIG VAN HOVE

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content