BRUSSELS LICHT

Blikvanger in de zithoek is een tableau van Jo Delahaut uit de jaren zestig. De rode zetels zijn anonieme vintage, het geometrische tapijt komt uit Armenië, en rechts staat een stoel van Eames. © JAN VERLINDE

Een riante flat in een art-decopand bij de Vijvers van Elsene. Licht en kleur spelen hier de hoofdrol. En geven samen met kunst en design de plek een meditatieve uitstraling.

Michel Penneman verwierf naam en faam met de inrichting van enkele bekende hotels, zoals het kleurrijke Pantone in Brussel. Eerder ontwierp hij in de hoofdstad ook het White en het Vintage Hotel, die allemaal uitgroeiden tot places to be. Zopas kwam daar ook het Zoom Hotel bij.

Voor die plekken kiest Penneman een hippe en kleurrijke decoratie, terwijl zijn eigen appartement een rustige en meer ingetogen sfeer uitstraalt. “In een inte- rieur met te veel kleur, daar wil ik zelf niet in leven”, legt hij ons uit. Je eigen flat is immers ook een rustplek met toch een ietwat meditatief karakter, geen publieke ruimte waar veel mensen komen.

Hij bewoont een ruime flat in een groot en statig appartementsgebouw uit de jaren dertig aan de Vijvers van Elsene, een van de schilderachtigste hoekjes van de hoofdstad. De buitengevel is uitgevoerd in zuivere art-decostijl. Binnen merk je sporen van deze stijl in de luxueuze afwerking, de mooie deuren, het stucwerk en de parketvloeren. “Maar het interieur is toch sober”, merkt Michel op. “De kleurtoetsen beperken zich tot bijvoorbeeld de kussens in de zetels, maar de muren zijn zuiver wit. Witte wanden zijn essentieel voor mij.”

De flat heeft een eenvoudige maar func-tionele structuur, met een lange gang die naar alle kamers leidt. De keuken en slaapkamers liggen aan de achterzijde, en de grote woonkamer vooraan, met uitzicht op het groen. Heel wat trouvailles, van boeken tot vintage glaswerk en keramiek, sieren de ruimte.

De kunstwerken zijn de blikvangers. Michel Penneman houdt van constructivistische kunst. Onder andere van Jo Delahaut, de bekende Belgische kunstenaar die ook als beeldhouwer en graficus actief was, en die mooie, uitgepuurde tableaus schilderde. In de woonruimte hangt een groot werk van hem uit de jaren zestig.

De bewoner van de flat heeft ook wat met geometrische patronen, en verwijst daarvoor graag naar zijn Armeense tapijten in de zit- en eethoek. “Maar ik ben geen echte vintagefanaat”, stipt hij aan. “Ik hou immers van alle soorten design uit verschillende periodes, van oud tot hedendaags.” Penneman verkiest een subtiele mix van materialen, stijlen en kleuren.

DOOR PIET SWIMBERGHE & FOTO’S JAN VERLINDE

Voor zijn openbare projecten gebruikt Penneman veel kleur, in zijn eigen flat heerst een meer ingetogen sfeer

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content