Brussel uit de kunst

Na 25 jaargangen staat de kunstbeurs Artbrussels op de kaart van de hedendaagse kunstscène. Dat is mooi meegenomen voor de Belgische verzamelaars, kunstenaars en galeristen.

Tijdens het weekend van 20 tot 23 april kun je in Brussels Expo het puikje van de hedendaagse beeldende kunst bekijken op de 25e editie van de kunstbeurs Artbrussels. Tientallen toonaangevende galeries uit twintig landen laten er werk zien van gevestigde waarden en jonge kunstenaars. Artbrussels is een van de talrijke kunstbeurzen in Europa, met een groeiende uitstraling. Het evenement levert de Belgische kunstenaars en kunsthandel meteen ook extra dynamiek. Aan het aantal beurzen merk je dat het de hedendaagse kunst voor de wind gaat. Dat wakkert de concurrentie aan, waardoor sommige beurzen het wel eens moeilijk zouden kunnen krijgen. Maar Artbrussels kan op een groeiende belangstelling rekenen. De beurs is ambitieus, maar niet megalomaan, waardoor je door de bomen het bos blijft zien en de intimiteit gewaarborgd blijft. Naar aanleiding van de feesteditie vroegen we wat extra uitleg over de beurs aan enkele betrokkenen.

1.Tentoonstellingsdirecteur Artbrussels Karen Renders

Hoe worden de galeries geselecteerd ?

De selectie gebeurt op basis van de kunstenaars en de internationale activiteiten van een galerie. Ze moeten internationaal actief zijn, het mogen geen passieve galeries zijn. We krijgen aanvragen van over de hele wereld, ruim dubbel zoveel als er plaatsen zijn. Dus wordt er streng geselecteerd door een comité dat uit galeriehouders bestaat.

Wat is de rol van de beurs ?

We wensen in de eerste plaats jonge Belgische kunstenaars te promoten door hen op een internationaal forum te plaatsen, te midden van grote namen. In ons land beschikken we immers over een groot jong potentieel.

Lijdt de beurs niet onder de concurrentie ?

Er zijn inderdaad veel initiatieven. Eigenlijk te veel. Maar daar zijn we niet bang van. We zijn geen beginneling meer, 25 edities betekent wat. Onderschat de sympathie niet bij veel buitenlanders die Artbrussels niet meer willen missen.

Is er in 25 jaar veel veranderd ?

Heel veel. Tien jaar geleden telde de beurs drie- à vijfduizend bezoekers, nu zijn dat er dertigduizend ! Waarvan minstens een vijfde uit het buitenland komt. De beurs heeft ons land en zeker Brussel een plaats gegeven. Tien jaar geleden hadden we de grootste moeite om Brussel als kunststad te verkopen, nu is dat een feit. Hou er ook rekening mee dat ons land veel verzamelaars en belangrijke galeries telt. Bovendien vestigen er zich in Brussel ook meer en meer kunstenaars.

2. Kunstenaar Hans Op de Beeck

Hoe belangrijk zijn beurzen voor kunstenaars ?

Ze zijn zeker belangrijk omdat die hun werk onder de aandacht brengen van zowel verzamelaars als musea uit binnen- en buitenland. Maar een beurs blijft een beurs, een opeenstapeling van kunstwerken. Ze mist de breedte van een tentoonstelling. De stands zijn meestal klein, waardoor er weinig ademruimte is. Het publiek houdt daar rekening mee. Bepaalde kunstbeurzen organiseren extra projecten, zoals Art Unlimited in Bazel, die als een expositie zijn opgevat. Ik zal er ook dit jaar aan deelnemen met een project van 270 vierkante meter. Maar de echte promotie van het werk blijft de galerie of het museum.

Hoe belangrijk is Artbrussels ?

Het is een van de kleinere beurzen, maar ze wordt elk jaar belangrijker. Brussel is ook wat intiemer dan de grote beurzen, wat mooi meegenomen is.

Hebt u een speciaal project voor Artbrussels ?

Er zal werk van mij te zien zijn bij Xavier Hufkens (Brussel) en Krinzinger (Wenen), voornamelijk foto’s en tekeningen, en mijn video All Together Now wordt vertoond. Deze video uit 2005 wordt op de beurs in een afzonderlijke ruimte getoond, naar aanleiding van 25 jaar Artbrussels. Daarnaast is er ook de presentatie van Hans Op de Beeck. On Vanishing, de eerste grote monografie over mijn werk. Die vindt plaats in Bozar op zaterdag 21 april om 11 uur.

3. Kunstverzamelaar Evelyn De Beir

Bezoekt u de beurs al lang ?

Vanaf het prille begin, toen ze slechts één paleis op de Heizel innam. Ik volg de markt via bezoeken aan galeries, beurzen en zelfs afstudeertentoonstellingen op kunstscholen en het doornemen van kunstmagazines. Maar ik bezoek ook geregeld ateliers, zoals van Jean-Luc Moerman en Pascale Courcelles. Ik hou immers van creatieve biotopen.

Hoe belangrijk is Artbrussels ?

Dat de beurs belangrijker wordt, merk je aan de internationaal opererende galeries die terugkeren. Ze komen graag naar Brussel, omdat de Belgen tot in New York de reputatie hebben gewiekste en veeleisende kunstliefhebbers en verzamelaars te zijn.

Bezoekt u ook andere beurzen ?

Natuurlijk, maar op Bazel na beleef ik het meeste plezier aan Brussel. Ook omdat de beurs niet te groot en overzichtelijk is. Vaak krijg je op grote beurzen een overvloed aan informatie, waardoor je het kaf niet meer van het koren kan scheiden. Ik hoop dat de organisatoren van Artbrussels de verleiding om uit te breiden zullen weerstaan. Het is ook vanzelfsprekend dat wij meer affiniteiten hebben met een Belgische beurs met een hoog percentage Belgische kunstenaars van wie je de evolutie door de jaren kunt volgen.

Gaat uw belangstelling uitsluitend naar Belgische kunstenaars ?

Persoonlijk voel ik me aangetrokken tot Angelsaksische kunstenaars. Deels door de kunstopleiding die ik volgde en door mijn vele verblijven in de States, waar ik alle galeries van Los Angeles tot New York heb afgeschuimd. Dat heb ik later ook in Londen gedaan. Door die ervaringen besef ik dat we ook in ons land zeer goede kunstenaars in huis hebben, zoals Moerman, Op de Beeck en Courcelles.

4. Galeristen Luc Matthys en Micheline Maes

Hoe schat u Artbrussels in ?

Voor ons is het een belangrijke beurs. Het is een promotiemiddel, een podium waar verzamelaars, conservators en critici passeren. De vier belangrijkste beurzen voor hedendaagse kunst zijn Bazel, New York, Miami en Londen. Met een iets kleiner budget kun je terecht in Madrid, Parijs, Keulen, Brussel, Berlijn of Turijn. Door de groeiende belangstelling voor hedendaagse kunst als belegging komen er jaarlijks nieuwe initiatieven bij. Voor 2007 zijn dat Dubai, Cannes, Venetië, Lyon, Düsseldorf… Bij elke beurs hoort er nu ook een randgebeuren. Tijdens Miami 06 waren er liefst elf side-events. Wil Artbrussels haar vooraanstaande plaats behouden, moet ze voorrang geven aan de meest radicale en opwindende galeries uit binnen- en buitenland, streng selecteren, interessante nevenactiviteiten organiseren en de vips, museumdirecteuren en critici verwennen. Ze moet zich dus profileren als een avant-gardebeurs om aantrekkelijk te blijven.

Niettemin blijft de galerie de beste plaats om hedendaagse kunst te kopen. Daar wordt alles optimaal getoond en is er tijd om met de galerist en de kunstenaar te praten. Bovendien is de prijs er het laagst. Volgens ons is het veilinghuis de slechtste plaats, de koper moet er snel beslissen en betaalt de hoogste prijs. Kunstbeurzen bekleden een aparte positie en zijn uitgegroeid tot sociale evenementen. Er valt veel te ontdekken op één plaats en je ontmoet er interessante mensen.

Hoe bereidt u zich voor op zo’n beurs ?

Er gaan veel gesprekken met de kunstenaar aan vooraf over de inhoud, de context, de manier waarop, de compositie en de productie. Het aanbod moet juist zijn en onze visie scherp gedefinieerd. We maken ook een kosten-batenanalyse en shoppen een nieuwe attractieve outfit bij elkaar, slaan wat sigaretten en rolletjes pepermunt in en kijken of er ergens nog wat Alfavit te verkrijgen is op de zwarte markt.

We presenteren slechts één werk. Belangrijk is dat een kunstenaar de mogelijkheid krijgt een sitegebonden werk te creëren dat betekenis genereert voor alle partijen. Voor deze beurs werkt Vaast Colson op stand 11A-10 een beweging uit.

Programma

Artbrussels schenkt vrij veel aandacht

aan de creatieve kracht van jonge kunstenaars. Een aantal opkomende galeries krijgt kansen in de First Call Zone. Ze werden geselec-teerd door een comité van verzamelaars.

Daarnaast groepeert Young Talent jonge en innoverende galeries. Vijf kunstenaars brengen een inter-ventie op de beurs. Behalve een video

van Hans Op de Beeck zijn dat Jan De Cock (bekleedt de infobalie met een installatie) ; Kris Martin (ontwerpt

draagtassen) en Ann-Veronica Janssens (maakt bolle spiegels voor de velgen van

de vipwagens).

Op donderdag 19 april zet Eric Duyckaert,

die ons dit jaar vertegenwoordigt

op de Biënnale

van Venetië, een

performance neer.

Buiten de beurs loopt een neven-programma.

Op vrijdag 20 april :

de Brusselse Gallery Night, in een tiental topgaleries.

In het Wiels

Contemporary

Art Center (Van Volxemlaan 354,

1190 Brussel) worden er tussen 18 en 22 u. videoprojecties getoond van Francis Alijs, Ann-Veronica Janssens, Paulina Olowska en

Hiraki Sawa.

Op zaterdag 21 april worden er van 14 tot 18 u. video’s geprojecteerd van

Bill Viola in het Cultuurhuis Flagey, Studio 5 (Heilig Kruisplein te Elsene). Artbrussels : van 20 tot 23 april van 11 tot 19 uur in Brussels Expo, hall 11 en 12.

Informatie : www.artbrussels.be

Door Piet Swimberghe I Portretten Michel Vaerewijck

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content