brains&Beauty
Ze zijn jong, mooi en vooral : verstandig. Ze staan voor ecochic. Merken willen hen graag binnenhalen, want ze zorgen voor credibiliteit én een mooi imago. In het kort de levens, idealen en ambities van drie beloftes : Celine Cousteau, die haar naam verbindt aan La Prairie, Elettra Rossellini en Daria Werbowy, de twee nieuwe gezichten bij Lancôme.
Celine Cousteau
Als je je als beautymerk wil profileren met onderzoek naar de zee en haar beschermende krachten, wie haal je dan beter in huis dan een telg van de familie Cousteau ? Vooral als de kleindochter van de legendarische diepzeeduiker Jacques Cousteau daarbij nog eens de nodige looks heeft. La Prairie is dan ook terecht trots op zijn nieuwste verovering : Celine Cousteau. Zij begeleidt het merk bij het milieuvriendelijk ontwikkelen van producten en fungeert als proefkonijn. Ze was voordien trouwens al fan van La Prairie : “Doordat ik veel buiten ben, vooral op het water, en dus blootgesteld aan zon, wind en kou, heeft mijn huid flink te lijden. Daarom heb ik degelijke verzorging nodig.” Het Zwitserse merk geeft haar in ruil een forum en schenkt per verkochte pot van zijn nieuwe Advanced Marine Biology Cream (40 ml : 150 euro) een bijdrage aan de Ocean Futures Society, de stichting waarvan Celine Cousteau internationaal programmacoördinator is. De stichting werd opgericht door haar vader, filmmaker Jean-Michel Cousteau (bekend van de tv-serie Jean-Michel Cousteau :Ocean Adventures, waarin Celine soms opduikt) en heeft als missie mensen te inspireren om verantwoordelijk te handelen en de wereldoceanen te beschermen.
Celine reist de wereld af als Cousteau- oceanaut of environmental communicator. Daarin schuilt wel een paradox, waarmee ook andere ecogoeroes kampen. Denk maar aan Al Gore. Door hun vele verplaatsingen swingt hun eigen aandeel in de CO2-uitstoot de pan uit. Cousteau weegt af : “Als de impact van onze acties voldoende groot is, is het de verplaatsing waard. En tegenwoordig kun je ecovriendelijk reizen. De CO2-uitstoot van onze volgende expeditie bijvoorbeeld zal worden berekend en gecompenseerd.”
Reizen maakt bewust, vindt ze. “Doordat ik op veel plaatsen kom, besef ik maar al te goed dat het een wonder is dat er bij ons zomaar water uit de kraan komt en ik met een druk op de knop het licht kan aanknippen. Het lijkt vanzelfsprekend, tot je op plaatsen komt waar dat niet zo is.” Celine tracht dan ook het milieu te sparen : “Het zit vooral in kleine dingen : energielampen, low water-was- en vaatwasmachines, de fiets nemen in plaats van de auto… Doordat ik in New Mexico woon, waar regelmatig droogte heerst, zijn we ons sowieso al heel bewust van ons watergebruik. Ook mijn eetpatroon is veranderd : ik eet bepaalde vissoorten niet en kies voor lokaal voedsel. Zo koop ik samen met vrienden een kwart koe uit de buurt, waarvan we zeker weten dat ze gras gegeten heeft.”
Ook La Prairie zelf is niet vies van een portie engagement. Nadia Miller, een van de topmensen van het bedrijf, licht toe : “Liefdadigheid is altijd al een essentieel onderdeel geweest van onze filosofie. We zijn begaan met borstkanker, kinderaidsfondsen, enz. Maar dit is de eerste keer dat we er echt mee uitpakken, om Celine een groot forum te geven. Ook ecologie is belangrijk voor La Prairie : onze verpakkingen zijn niet van gerecycleerd materiaal maar wel volledig recycleerbaar : karton, glazen potten (in plaats van goedkoper pvc) en bioafbreekbaar cellofaan.” Bovendien komen de algenextracten in de crème alleen van aquacultuur die de balans van de zee niet in gevaar brengt. De klanten zullen via een bijgevoegd briefje bedankt worden voor hun aankoop, die bijdraagt tot het fonds. Maar hebben die luxepaardjes daar wel oren naar ? Toch wel, zegt Miller : “Het cliché van het rijke dametje dat in een ivoren toren leeft en niets doet dan shoppen, zal wel echt bestaan, maar onze klanten zijn vooral hardwerkende carrièrevrouwen die er graag goed uitzien. Vandaag verwachten consumenten dat hun merken zich maatschappelijk engageren.”
Elettra Wiedemann-Rossellini
Je kunt haar het best omschrijven als een ‘gecultiveerde schoonheid’. Wat kan je anders verwachten met een moeder als Isabella Rossellini en een grootmoeder als Ingrid Bergman : twee mooie én intelligente vrouwen die intussen bijna een mythische status hebben ? Als het van Lancôme afhangt, zal ook Elettra Wiedemann-Rossellini die status verdienen. Het jonge model is een van de nieuwe gezichten van het Franse cosmeticamerk en zeker niet het minste. Alvast geen make-upbimbo zonder inhoud. Ze is niet eens zo gek op make-up, en daar speelt haar gevoelige huid zeker een rol in. Van crèmes houdt ze wel, al van kindsbeen af. “Mijn oma aan vaders kant smeerde me vol met crème en had een enorme verzameling oliën die zij meebracht van haar reizen.”
Elettra spreekt vloeiend Engels, Italiaans en Frans, en het leukste aan haar job vindt ze reizen, steden zien en culturen ontdekken. Ze heeft politiek en geschiedenis gestudeerd, en wil nog een master halen in de biowetenschappen, om meer inzicht te krijgen in de milieuproblematiek. Net als heel wat andere merken tegenwoordig, wil ook Lancôme maar al te graag geassocieerd worden met een groen imago. Dat kan dus van pas komen.
Toch klonk het nieuws dat Elettra het nieuwe spokesmodel zou worden, velen wat wrang in de oren : haar moeder Isabella werd immers jaren geleden, na een lange en succesvolle samenwerking, aan de deur gezet bij Lancôme. De reden is een publiek geheim : ze was te oud geworden. Maar met de dochter grijpt het merk zijn kans om met een schone lei te herbeginnen. Elettra voelt zich trouwens geroepen om ook inhoudelijke beslissingen mee te bepalen. Ze polste al naar de toekomstplannen, meer bepaald naar de mogelijkheden van een organische lijn. Daar zou Lancôme trouwens effectief mee bezig zijn. Elettra laat ook haar vliegtuigmijlen compenseren via carbonfund.org. Maar ze wil zeker geen ecogoeroe zijn, omdat ze beseft dat ze door haar beroep onmogelijk echt ecologisch kan leven : “Ik reis heel veel, het werk dat ik doe vergt veel energie. Maar het interesseert mij wel hoe je dat op een meer duurzame manier zou kunnen doen.” Ook in het dagelijks leven doet ze haar best : ze gebruikt nooit plastic tasjes, koopt biologisch fruit en groenten, neemt steevast douches en werkt tijdens de vakantie als vrijwilliger. Zo werkte ze in Kenia in een vermaard centrum ter bescherming van olifanten. Haar rolmodel ligt in dezelfde lijn : Wangari Maathai, een Keniaanse milieuactiviste die de Nobelprijs voor de Vrede kreeg.
Daria Werbowy
Het milieu is vandaag een grote bekommernis, maar dat mag niet doen vergeten dat er ook nog miljoenen mensen in nood zijn. Om daar iets aan te doen, werkt Lancôme samen met een model met een opmerkelijke afkomst en een buitengewone schoonheid : Daria Werbowy. Ze werd geboren in Polen, haar familie is Oekraïens, ze is opgegroeid in Canada en woont nu in New York. Ze werkt al enkele jaren als ambassadrice voor Lancôme, maar dit jaar kan ze eindelijk haar ethische stempel drukken. Vorig jaar ontdekte ze in Brazilië het Centro Espacial Vik Muniz. “Het is een enorm kunstencentrum voor kinderen. Kinderen uit de favellas worden van de straat gehaald en gestimuleerd om naar school te gaan, maar leren ook schilderen, tekenen, zingen, dansen, kostuums of decors maken, enzovoort. Vik Muniz (een bekend Braziliaans kunstenaar) leidde ook een groot project waarbij renaissanceschilderijen werden nagebootst met afval. Ontzettend mooi was dat. Zo ontdekken die kinderen hun mogelijkheden, want daar hebben ze een heel beperkt beeld van. Drugs en prostitutie zijn belangrijke problemen. Zelf volgde ik ook kunstonderwijs en dat heeft me echt geholpen. Hobby’s en kunst zijn belangrijk, ze helpen mensen om zich te ontwikkelen. Ze zijn zelfs een goede therapie, vooral voor kinderen die opgroeien op zulke rauwe plaatsen.”
Haar artistieke achtergrond heeft er ongetwijfeld mee te maken: bij Lancôme dook Daria de beautylaboratoria in om haar eigen collectie, Brazilian Earth Colours, te ontwikkelen. Van elk verkocht product gaat één euro naar het Centro Muniz. “Het was altijd al mijn droom om in de labs te ontdekken hoe alles gemaakt wordt. Het vleit me enorm dat Lancôme me de kans heeft gegeven om iets te creëren.” Dat geeft haar meteen een stapje voor op de andere beauty-ambassadrices met hersenen. Maar toch, is ze nooit bang dat dit gewoon de zoveelste hype is ? “Nee, er zijn altijd modellen en sterren met een boodschap. Neem nu Elettra, zij is heel geëngageerd, intelligent, een vrouw van de wereld die veel rondreist. Maar het gaat ook om timing : wij ontdekken dit nu, bij anderen komt dat gevoel misschien later. Ik geloof dat dit iets van alle tijden is.”
Wie bewust een boodschap uitdraagt, moet ook geloven in verandering. Dat is niet altijd eenvoudig. “Daar ben ik veel mee bezig en het maakt me erg bang. Misschien kun je niet alles veranderen, of zelfs niet heel veel, maar een project als dit vind ik heel waardevol, omdat het draait rond kinderen. Zij zijn de toekomst.”
Vanwaar haalt Daria haar engagement? Wie of wat heeft haar geïnspireerd ? “Mijn roots zorgen ervoor dat mijn leven uit veel facetten bestaat : ik groeide op met Oekra- iense tradities en in Canada was ik altijd omgeven door de natuur. Mijn vader heeft iets van een oude, wijze zeeman en ook mijn moeder beïnvloedt me enorm : ze is heel spiritueel, doet bijvoorbeeld aan yoga. Daarnaast maakt ook deze job een grote indruk : ik reis rond de wereld, zie veel verschillende plaatsen, en word dus geconfronteerd met heel wat ellende. Misschien zijn er velen die daar liever de ogen voor sluiten. Ik word erg beïnvloed door wat me omringt.”
De collectie van Daria bestaat uit een lipstick (25,70 euro), een lipgloss (23,80 euro) en een oogschaduwpalet in de vorm van een notitieboekje (50 euro). Verkrijgbaar bij Planet Parfum en Inno Brussel en Antwerpen, vanaf april.
Door Stefanie Van den Broeck
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier