Bommels goed
De ultieme droom van een schoenenfetisjist ? Een handgemaakt paar waaraan twee maanden wordt gewerkt, met een zool van het fijnste leder. Dat was de droom van Frans Van Bommel.
Bij elk paar Noble Blue zit een onderhoudssetje met twee potjes schoensmeer, een schoenlepel, een borsteltje van paardenhaar en een paar reserveveters. Prijzen variëren tussen 359 en 369 euro.
Toen hij vorig jaar met pensioen ging, bedachten zijn zonen Floris en Reynier als afscheidscadeau Noble Blue, een nieuwe lijn handgemaakte schoenen. Een hulde aan vader Van Bommel en aan de rijke geschiedenis van het gelijknamige familiebedrijf. In 1734 opgericht en daarmee een van de oudste schoenenfabrikanten van Europa. Anno 2003 is het logo nog steeds synoniem met traditie en detail.
Rond dat logo was er enkele maanden geleden nog heel wat te doen toen bleek dat Victoria Beck-ham haar initialen wou gebruiken als logo voor haar nieuwe luxelijn. Van Bommel diende klacht in en won het pleit. Nu hebben de Van Bommels wel een combattieve aard. Zo overleefden ze begin negentiende eeuw de industrialisatie en de bijbehorende investeringskosten. Tijdens de Eerste Wereldoorlog werd onder dwang van de overheid tijdelijk afgezien van de traditionele kwaliteitsschoen, maar in de tweede helft van de jaren twintig kende het bedrijf opnieuw een grote expansie door de lancering van comfortabele damesschoenen en een herenlijn onder de naam Swallow. Amerikaanse merken waren op dat moment erg in. De regering slaagde erin het tij te keren met de campagne Koopt Hollandsche waar, dan helpen wij elkaar, en in de tweede helft van de jaren dertig deed de Bommel-schoen definitief zijn intrede. Toen prinses Juliana in 1936 bij haar verloving Van Bommel-sandaaltjes droeg, besliste de familie dat de tijd rijp was voor luxedamesschoenen, als aanvulling op de al bestaande comfortlijn. De beloning volgde in 1952, toen Van Bommel officieel het predikaat van hofleverancier mocht ontvangen.
Een verklaring voor het succes van Van Bommel is de combinatie van inventiviteit en een neus voor zaken. Zo omzeilden ze de lederschaarste tijdens de Tweede Wereldoorlog door biezen damesschoenen te produceren. De biezen werden gevlochten door het met werkloosheid bedreigde personeel van een naburige sigarenfabriek. Voor de binnenzool gebruikte men het van rotan gevlochten verpakkingsmateriaal waarin tabak toen nog werd afgeleverd. De houten zool werd gemaakt door een plaatselijke timmerman…
Kortom, een knap staaltje van crisismanagement. En van hoe schoenen de tijdgeest reflecteren. Zo ook weerspiegelen de deftige modellen uit de New Generation Classics-lijn het competitieve karakter van jonge eighties’ yuppies, en illustreren de plantaardig gelooide binnenzolen uit de Nature-lijn het milieubewustzijn van de nineties. Anno 2003 is de cirkel rond met Noble Blue. Een ode aan het vakmanschap van weleer. En ook een slimme marketingzet, want de roep om exclusiviteit en handgemaakte luxe klinkt in tijden van globalisering en massaproductie groter dan ooit.
De negende generatie Van Bommels heeft duidelijk de vinger aan de pols. Vooral Floris Van Bommel profileert zich met een eigen, trendy collectie die drie jaar geleden van start ging met de legendarische Formule 1-schoen, het resultaat van een samenwerking met het toenmalige Benetton F1-team. Vandaag is de collectie uitgebreid naar zowel dames- als herenschoenen. Pittig detail : Floris poseert zelf voor de publiciteitscampagnes. Een Van Bommel kan het zich nu eenmaal permitteren om af en toe eens naast zijn schoenen te lopen. n
Tekst Pascale Baelden
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier