Jo Blommaert Illustratie Sandra Schrevens

Enkele maanden geleden kon u op deze pagina iets lezen over een op het eerste gezicht belachelijk boekje waarin vrouwen allerlei tips vinden om de man van hun dromen aan de haak te slaan. Laat je haar groeien, beëindig altijd zelf een telefoongesprek, laat hem het etentje betalen… dat soort trucs.

In de Verenigde Staten groeide The Rules uit tot een gigantische bestseller, en er volgden boekjes met titels als Breaking the Rules en The Real Rules. Ook mannen lieten zich in het debat niet onbetuigd : Nate Penn en Lawrence LaRose schreven The Code. Dit heeft dezelfde opbouw als The Rules, spreekt de lezers ook op eenzelfde (overdreven) enthousiasmerend en bekerend toontje toe, maar brengt een andere boodschap. Terwijl de auteurs van The Rules vrouwen aan een goede echtgenoot wilden helpen, gaat het er in The Code om mannen aan een vrouw te helpen waar ze ook weer vanaf kunnen geraken. Hoewel ook dit boekje bijwijlen grappig is, is het ook hier soms zeer moeilijk de grens te trekken tussen ironie en ouderwetse vrouwenhaat of platvloers machismo.

Dit boek is enkel bestemd voor mannen die erop uit zijn vrouwen te verleiden zonder ?hun eigen leven weg te moeten gooien?. Iets erger dan het huwelijk bestaat er niet. Enkel de eerste drie maanden van een relatie zijn leuk, wat daarna komt is emotionele rotzooi. Het komt er dus op aan steeds opnieuw relaties te beginnen en te beëindigen. Om het met de woorden van de auteurs te zeggen : ?The Code means, on all levels, get in, get out, get in, get out.?

Het boekje is nodig, aldus de auteurs, in deze tijden van culturele verwarring. ?Enerzijds heeft het feminisme seks meer beschikbaar gemaakt, anderzijds hebben we te maken met een groeiend leger van seksonthouders, een radicale groep vrouwen die het spel volgens de oude regels wenst te spelen.? Dit boek leert mannen met die laatste soort om te gaan. Tegenover de Rules-girl staat de Code-guy, ?het tegenovergestelde van wat tegenwoordig als een ideale man wordt gezien?. Van een leuke, knappe, androgyne en charmante prins wil die vrouw helemaal niet weten. Ze voelt zich nog steeds aangetrokken tot het soort man dat trouw is aan God, het vaderland en de kalasjnikov… De Schone verkiest nog steeds het Beest. Dus : wees een beest.

Op jacht naar een vrouw zoekt de Code-guy best die plaatsen op waar vrouwen zich bevinden. Winkels zijn een uitgelezen plek en verkoopsters een ideaal doelwit (ze kunnen de klant immers niet afwimpelen). ?Bestel iets waarvan je weet dat het moeilijk te verkrijgen is en kom elke dag informeren?, luidt het devies. Ook plaatsen waar lessen kunstgeschiedenis worden gegeven, zijn een place to be : daar bevindt zich immers de vrouwelijke intelligentsia.

Tijdens de eerste kennismaking moet de Code-guy blijk geven van een brede belangstelling en laten merken dat hij wat afweet van goede boeken, lekker eten, wereldgeschiedenis, muziek en kunst. ?Eens dit achter de rug is, begin je nooit maar dan ook nooit meer aan een intellectuele discussie met je vriendin.? Zwijgen is dan de boodschap. ?Gedraag je als een hond of kat. Dieren kunnen een vrouwenhart veranderen in een camembert.?

Verder kan tijdens de eerste dates het voordragen van een gedicht of het neuriën van een lied uit de schooltijd zijn effect niet missen. ?Bij de derde afspraak breng je een witte orchidee mee, wordt er al voor de maaltijd een flesje wijn gekraakt, en na het etentje sla je je jas om haar heen en leid je haar naar een taxi. De avond eindigt waar je het gewild had : in bed.?

In dit stadium maakt massage nog deel uit van het voorspel (?Hou het relatief kort, anders valt ze in slaap?), maar nadien zeker niét meer !

Vanaf nu bestaat de kunst erin het gezellig te houden en tegelijk absoluut te voorkomen dat er ook maar één seconde richting huwelijk wordt gedacht. Luxekleren gaan terug de kast in, in de plaats komt een oranje sweater. Telefoontjes op het werk worden steevast beëindigd met een dringende maar onduidelijke ?vergadering?. Vooral het uitzenden van dubbelzinnige boodschappen is een must. Antwoorden met ?misschien? gaat in de goede richting. Bedoeling is in ieder geval twijfel te zaaien in het hoofd van de vrouw (om paranoia te krijgen gewoon de hoeveelheid signalen opdrijven). Vertel bijvoorbeeld leuke dingen over vorige vriendinnen. Of breng een geschenkje uit de lingeriezaak mee dat te groot of te klein is (?Oei, dat was de maat van Elena?).

Ook zéér belangrijk is een democratische houding aan te nemen, maar het niet te zijn. Vraag dus naar haar mening, verwelkom haar suggesties, maar doe gewoon wat je van plan was. Bovendien : als je je wil niet oplegt, zal ze je maar een zwakkeling vinden. Hoe hou je het roer in handen ? In een praktisch overzichtje worden diverse tips naast elkaar gezet : links die om haar te versieren, rechts die om weer van haar verlost te geraken. Zo wordt aangeraden in de eerste fase videofilms met sterke vrouwenrollen te huren, terwijl in de tweede fase porno kan helpen. In de eerste fase bijt je bij de eerste vrijpartij al de knopen van haar bloes, in fase twee bijt je élke keer dat je met haar vrijt alle knopen van haar bloes. In de eerste fase wek je haar met orale seks, in de tweede met een ochtenderectie suggererend dat het tijd is voor actie.

Verder dient erover gewaakt dat ze geen tampons in het medicijnkastje achterlaat, want dat betekent dat ze gaat terugkomen, dat ze zich wil installeren. Dus : doe je ronde voordat ze vertrekt en zorg ervoor dat ze alles terug meeheeft.

Al bij al is een Code-guy het beste af met een getrouwde vrouw. Voordelen : ze heeft zin, ze is gehaast, flexibel en verwacht niks tijdens de feestdagen. Vindplaats : tijdens de week in het zwembad.

Naarmate het boekje vordert, raakt de humor steeds verder zoek en lijkt de platvloersheid toe te nemen. Vermoedelijk hebben Nate en Lawrence een paar nachten aan de toog gehangen (mannen onder elkaar, sterke (?) verhalen opdissend uit hun vrijgezellenbestaan), en heeft dat meteen een bestseller opgeleverd. Hoewel je met de vraag blijft zitten : met wie wordt hier nu het hardst gelachen ?

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content