Belgische Lingerie

Van de Velde

La Fille d’O

Na haar opleiding aan de modeacademies van Antwerpen en Gent, tekende Murielle Scherre (25) gedurende een seizoen de damescollectie van Stephan Schneider, werkte ze een jaar als productie- en atelierverantwoordelijke bij lingerie- en corsetfabrikant Triolet en ontwierp ze de damescollectie van Point Virgule. Via avondschool verdiepte ze zich verder in patroontekenen en het maken van corsetten, schoenen en zadels. Maar uiteindelijk bleek lingerie haar het meest te interesseren, “omwille van de invloed van zo’n klein lapje stof op onze gemoedstoestand.” Onlangs besloot ze om zich volledig toe te leggen op een eigen collectie. Het hoofdpersonage uit de Franse erotische film L’Histoire d’O inspireerde haar om de lijn La Fille d’O te noemen. Murielle wil namelijk lingerie maken voor vrouwen die willen verleiden, maar die sterker en zelfbewuster zijn dan het passieve hoofdpersonage van de cultfilm. In La Fille d’O weet zij functionaliteit te rijmen met trends en verleidingskunst, de collectie heeft iets ondeugends en humoristisch. In de basisreeks zit veel zwart en huidskleur, versterkt door grafische prints. Voor speciale gelegenheden zijn er enkele gewaagdere creaties of exclusieve stukken van de hand van grafische kunstenaars. La Fille d’O omvat ook badmode, en Murielle heeft nog meer in petto : ze is aan het broeden op een eerste schoenencollectie, bestemd voor zomer 2004.

In het Oost-Vlaamse Schellebelle startten Achiel en Margaretha Van de Velde in 1919 met een atelier voor damescorsetten. Ze werkten op bestelling en waren bekend om hun kwaliteit. In de volgende twintig jaar evolueerde de productie naar figuurcorrigerende dameslingerie. Er werden naast corsetten, ook gaines, panty’s, slipjes en beha’s gemaakt en ook uitgevoerd naar Nederland. In de jaren zestig leidde de tweede generatie Van de Velde naar een onophoudelijke groei : er werken in die tijd bijna driehonderd mensen in het bedrijf en ook de omzet neemt elk jaar toe. De crisis van de jaren zeventig betekent een keerpunt in de bedrijfsgeschiedenis : in tegenstelling met de meeste concurrenten die gaan besparen en overschakelen op goedkope producten, kiest Van de Velde voor creativiteit en kwaliteit, in navolging van de Franse en Italiaanse ontwerpers. Het bedrijf wil een belangrijke speler worden op de Europese markt van modieuze luxelingerie. Die ambitie krijgt concreet vorm in 1981, met de lancering van Marie Jo : verfijnde, maar comfortabele kwaliteitslingerie die zeer in de smaak valt. Het is het begin van een succesverhaal dat elk jaar groter wordt. In 1990 neemt Van de Velde Prima Donna over, een merk voor grote maten met een enorm potentieel. Van dan af gaat het bedrijf meer belang hechten aan het zorgvuldig opbouwen van een creatief kwaliteitsimago en stippelt het een uitgekiende merkenstrategie uit met aangepaste ontwerpen en doelgerichte marktsegmenten. In dat kader past de lancering in 1997 van Marie Jo L’Aventure : pure, sobere lingerie van hoge kwaliteit. Dat blijkt een gat in de markt. Datzelfde jaar trekt Van de Velde naar de beurs in Brussel. De positieve bedrijfsresultaten werken bemoedigend en in 2001 waagt Van de Velde zich met Marie Jo L’Exclusive in het topsegment van de luxelingerie en verwerft het bedrijf een belangrijk aandeel in Topform, de grootste lingeriefabrikant ter wereld in Hongkong.

Vijf jaar na de beursgang is het resultaat uitgesproken positief : in 2002 draait het bedrijf een omzet van net geen 95 miljoen euro en noteert een winststijging van gemiddeld vijftien procent per jaar. In Duitsland en Frankrijk start men met een concept store die moet helpen om de lokale markt te veroveren.

Vandaag geeft de derde generatie Van de Velde leiding aan meer dan duizend personeelsleden in de drie vestigingen in België, Hongarije en Tunesië. Elk jaar worden er meer dan drie miljoen stuks gemaakt, die in ruim vierduizend lingeriewinkels in Europa verkocht worden. In België is één op vier verkochte beha’s een Van de Velde, het bedrijf is dan ook marktleider in de Benelux en een van de drie belangrijkste spelers in de rest van Europa.

Yael Landman

Yael Landman (27) is Belgische, met Israëlische roots. Ze volgde een stylistenopleiding in Parijs en specialiseerde zich in lingerie, een passie die ze van kindsbeen af had. Ervaring deed ze op bij indrukwekkende namen als Agent Provocateur in Londen, Thierry Mugler en Fifi Chachnill in Parijs. Maar Yael droomde van een eigen label en besefte dat een degelijke managementsopleiding onontbeerlijk is. Ze keerde terug naar België om er avondschool te volgen aan het Solvay-instituut, en nog geen twee jaar later is haar eerste collectie een feit. Zelf omschrijft ze haar stijl als erotically correct : sexy, maar niet vulgair, en in mooie, kwalitatief hoogstaande materialen. Ze speelt met de grens tussen onder- en bovenkleding : vaak kunnen haar beha’s als topje gedragen worden of kunnen jarretelles dienen als riem. In België heeft Yael Landman slechts een vijftal verkooppunten, een aantal dat ze uiteraard graag zou zien uitbreiden. In het buitenland heeft ze enkele opvallend prestigieuze verkooppunten, zoals Agent Provocateur, Harvey Nichols en Selfridges in Londen en Barneys in L.A. en New York. n

gfgfgfGF

La Fille d’O :

www.lafilledo.com

Marie Jo :

www.mariejo.com

GF

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content