Banderas in het glas
Drinken ze zelf graag wijn ? Of zijn zij benaderd door wijnmakers ? Een bekende kop op het etiket verkoopt nu eenmaal beter. Welk verhaal er ook achter zit, de jongste jaren beleefden we een hausse van celebrity’s met een wijngaard. Wij keurden en proefden.
Er zijn de voetballers (Andrea Pirlo, Andrés Iniesta), de muzikanten (Sting, Mick Fleetwood) en de acteurs (Gérard Depardieu, Antonio Banderas). Een eigen wijngaard is voor veel nieuwe rijken een leuk speelgoedje, net zoals voor Chinese miljardairs of Europese zakenfamilies.
Zijn die wijnen van bekende koppen de moeite ? In elk geval zijn de wijnen van Gérard Depardieu, Antonio Banderas en Francis Ford Coppola verrassend goed. Misschien omdat ze zich geen imagoschade kunnen permitteren door slechte wijn te maken ? Omdat wijn een prestigezaak is ? Zo laten de meesten zich omringen door professionele wijnmakers en gereputeerde oenologen : wie beroemd is, wil niet afgaan met een flutfles.
Wij vonden en proefden celebritywijnen die je op de Belgische markt kunt vinden.
Nog beroemd, maar niet geproefd
Zijn er nog politici-wijnmakers ? Natuurlijk. Zo hadden we graag de Meone 2013 van Guy Verhofstadt geproefd. Het Europees VLD-parlementslid laat op zijn domein in Umbrië een mix van sangiovese en cabernet franc maken. De wijn is – uiteraard – voorzien van een blauw etiket. Jammer genoeg is de Meone 2013 volledig uitverkocht, zegt verdeler TG Fine Wines. Dat is niet zo verwonderlijk, omdat het kleine domein amper 1200 flessen oplevert. In april 2016 zou jaargang 2014 op de markt komen.
En voetballers ? Jazeker. Andrea Pirlo bijvoorbeeld. De middenvelder van AC Milan maakt samen met zijn vader wijn in zijn geboortedorp Flero, in Lombardije. Hun wijngaard Pratum Coller is klein – zo’n 8 hectare. Daarop staan voor bijna de helft wijnstokken (barbera, sangiovese, trebbiano) die meer dan dertig jaar oud zijn, de andere zijn tien jaar of jonger. De Pirlo’s maken vier soorten wijn : twee rode, een rosé en een witte (te koop bij E-talia in Lebbeke).
Muzikanten die wijn maken, blijken elkaar voor de voeten te lopen. Zo hebben Mick Fleetwood (in Californië), Mick Hucknall van Simply Red (Sicilië), Madonna (Michigan) en Olivia Newton-John (Australië) allemaal een eigen wijngaard – of staat minstens hun naam op het etiket.
Rapper Jay-Z is een recent en spectaculair voorbeeld. Hij kocht het champagnemerk Armand de Brignac als een soort wraakneming op het chique Louis Roederer. De directeur van Roederer had zich laatdunkend uitgelaten over al die hip-hoppers die graag Cristal drinken, een van de beroemde cuvées van het merk : “Wat kunnen we eraan doen ? We kunnen ze niet verbieden te drinken.” Daarop maakte Jay-Z in een muziekvideo Cristal belachelijk en voerde zijn eigen cuvée op, een gouden fles Armand de Brignac. Ondertussen bracht het merk verschillende versies op de markt. De recentste is een blanc de noir van 760 dollar waarvan amper drieduizend flessen gemaakt werden.
Ook peperduur zijn de flessen van Albert Frère. De rijkste inwoner van België investeert al jaren in wijngaarden, deels als belegging, deels als hobby. Zo participeert hij in de holding waarin Cheval Blanc zit, een van de duurste wijnen van Saint-Emilion. Frère controleert ook Château Rieussec, een zoete wijn uit de Sauternes. Maar ook die is te duur om in ons proefpanel op te nemen…
Door Jan Scheidtweiler
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier